Pagina 1 van 2

Xenonlamp defekt

Geplaatst: 19.01.2008 - 17:27
door Fiedeljepper
Het zit echt niet mee;

maand geleden de rembekrachtiger laten vervangen (670 euro)
vorige week zelf koplampglas rechts vervangen (108 euro)
Nu Xenonlamp links defekt.

Ik heb gelezen dat bij een defekte Xenon-lamp het verstandig is om beide lampen te vervangen. Klopt dit? Wat kostten die krengen eigenlijk?
En is het een eenvoudige klus, of moet weer de hele bumper eraf?

Volgens mij is dit het artikelnummer (uit vadis) 982452.

Iemand die een idee heeft wat de goedkoopste oplossing is? Ik ben handig genoeg om het zelf te doen, desnoods met wat aanwijzingen van jullie natuurlijk.

groetjes Ronald

Geplaatst: 19.01.2008 - 18:35
door Bover
Stuur eens PM naar Robertslaat.
Die heeft Xenon wel eens bij en in de hand gehad..

Geplaatst: 19.01.2008 - 18:42
door Fiedeljepper
okee, Robertslaat,....ik ga hem eens PM-men. Bedankt voor de tip.

Geplaatst: 19.01.2008 - 19:22
door Fiedeljepper
Helaas, robertslaat geeft aan nooit xenon-lampen te hebben vervangen. Iemand anders een idee?

Geplaatst: 19.01.2008 - 19:58
door asta
Laat eerst maar even kijken bij de dealer dat de lamp daadwerkelijk kapot is.
Lampen gaan langer mee dan Halogeen en zijn nagenoeg ongevoelig voor schokken.
Het gas loopt er langzamerhand toch uit en leveren dan minder licht, waardoor je uiteindelijk kleurverschil krijgt.
Probeer even je lampen om te ruilen van links naar rechts of andersom zodat je zeker bent dat je lamp kapot is.

Geplaatst: 19.01.2008 - 21:29
door Fiedeljepper
goeie tip dat omwisselen,....is dat veel werk??

Verder ben ik er bijna zeker van dat ie echt kapot is,...heb eerst 2 keer een flikkerende aktie gezien op dezelfde dag,..daarna een foutmelding van de B.C.
Als ik kijk geeft de lamp hetzelfde effect als een kapotte T.L.-lamp. hij flikkert wat,maar springt niet aan. Maar, die tip kan ik altijd nog proberen.

Geplaatst: 21.01.2008 - 09:04
door Fiedeljepper
Ja hoor. Volvo net gebeld. 164 euro incl montage per lamp, oftewel 124 euro per lamp zonder montage. En dat terwijl op www.xenonlamp.nl 99 euro per 2 lampen gevraagd wordt. Enige probleem nu nog is dat ik niet weet welke lamp er precies in moet. Kan iemand daar meer informatie over geven?

Geplaatst: 21.01.2008 - 09:38
door Paul
Mijn advies is zeker ze meteen beide te vervangen aangezien je met Xenon nogal veel kleur verschil ziet tussen beide lampen. Als je het niet meteen ziet, zie je het 10minuten later, ene blauwer en de ander net iets paarser (e.d.)

Geplaatst: 21.01.2008 - 11:38
door Frumpy
Welke k-waarde hebben de originele Volvo Xenon's in de S80 2004/2005?

Geplaatst: 21.01.2008 - 12:07
door asta
Het omruilen van de lampen heb ik bij een S80 nog nooit gedaan dus kan je niet vertellen of het veel werk is.
Maak je lampunit open en je weet het!
Als je lamp wel flikkert dan gok ik toch nog steeds op de electronica i.p.v. de lamp.
Als de startstroom te laag is dan zal het gas niet reageren en niet gaan gloeien.
Voor jouw kennis: De lamp word opgestart met een piekstroom van om en bij de 20.000 volt (hele lage spanning) en zal daarna teruggaan naar een +/- 85 volt.
Wat betreft het type lamp, daarvoor is van belang of je lenslampen hebt of reflector lampen.
Maar ik denk ook wel dat dit op de lamp zelf zal staan.
b.v. D2S/D2R

kelvin waarde zal + 4500/5000 zijn.

Geplaatst: 21.01.2008 - 14:02
door Frumpy
asta schreef: kelvin waarde zal + 4500/5000 zijn.
Is dit zonder problemen te upgraden naar 8500 of krijg je dan dat irritante Sjonnielicht, storingsmelding BC of teveel warmte in koplamphuis?

Geplaatst: 21.01.2008 - 15:12
door Paul
Dat is zeker Sjonnie licht, dat is nog blauwer dan KLPD blauw.
Als je gewoon wilt wat je had, is het rond de 4300k

Geplaatst: 21.01.2008 - 15:38
door asta
8500K is verboden !
In Nederland is alleen Geel/Wit licht toegestaan en geen blauw/paars.
tussen de 4000K & 5000K heb je wit licht, boven de 5000 ga je al weer richting blauw en loopt ook snel terug in de heoveelheid ansilumen (lichtopbrengst).

Geplaatst: 21.01.2008 - 17:56
door Frumpy
Ok, Paul & Asta, bedankt.
Ik keek even in het lijstje op die xenonlamp site van Fierljepper:
Deze lampen kosten € 49,50 per stuk, dus maar € 99,- per set.

Wattage = 35w
4100k = 3500 Lumen = 372500 CD
4300k = 3300 Lumen = 362500 CD
4900k = 3200 Lumen = 352500 CD
6000k = 3000 Lumen = 332500 CD
7500k = 2900 Lumen = 332500 CD
8000k = 2800 Lumen = 312500 CD
10.000k = 2750 Lumen = 300000 CD
12.000k = 3000 Lumen = 332500 CD
14.000k = 3500 Lumen = 272500 CD
Of je voor die prijs kwaliteit kunt verwachten weet ik niet, maar even ter info:
die 4100k met 3500 Lumen heeft dus de meeste lichtopbrengst, of hoe werkt dat precies?

Geplaatst: 21.01.2008 - 19:38
door asta
Precies zoals je zegt, 3500 Lumen is de lamp met de meeste lichtopbrengst.

Geplaatst: 21.01.2008 - 22:20
door DrRossi
Lampvervangen is 6 torx schroefjes losdraaien, daarmee haal je de hele regel unit los.
De lamp zit gewoon met een grote ronde stekker.
Een beetje pielen en het lukt wel.
Makkelijker is natuurlijk demonterenvan de hele lamp.
De lamp is een d2r 4300 k
Wordt naar mate deze ouder wordt hoger.
Bij een automaterialen zaak heb je een osram of philips voor rond de 80 euro
Ik heb nog wel een goed werkende voor je mocht je intresse hebben.

Geplaatst: 23.01.2008 - 12:57
door Fiedeljepper
Voor wat betreft de kwaliteit voor die prijs,...het zijn gewoon kwaliteits-lampjes. Ze zijn goedkoop omdat ze niet in een winkel met personeel en gas en electra wordt verkocht, dus weinig overheadkosten die betaald moeten worden.

Ik ga vanavond de lampjes ophalen. Hij adviseert 8500K lampen, die zijn het mooist, en zijn wit/blauwig. Niks verboden!!! Maar ik zal wel even navragen of andere lampjes met een lagere K-waarde meer opbrengst hebben, wellicht dat ik die dan neem. Nogmaals, voor 49,50 heb ik een goedkoop adres vind ik.

Oh ja, het lampje is daadwerkelijk kapot; het is gebarsten. Flikkert ook niet meer. Na vanavond laat ik meer weten.

PS ik neem er gelijk 2.

Geplaatst: 23.01.2008 - 13:01
door Fiedeljepper
DrRossi schreef:Lampvervangen is 6 torx schroefjes losdraaien, daarmee haal je de hele regel unit los.
De lamp zit gewoon met een grote ronde stekker.
Een beetje pielen en het lukt wel.
Makkelijker is natuurlijk demonterenvan de hele lamp.
De lamp is een d2r 4300 k
Wordt naar mate deze ouder wordt hoger.
Bij een automaterialen zaak heb je een osram of philips voor rond de 80 euro
Ik heb nog wel een goed werkende voor je mocht je intresse hebben.
Bedankt voor het mooie aanbod van je lamp, maar zoals velen adviseren moet je beide lampen tegelijk vervangen zodat je geen kleurverschil krijgt. Ik ga ervan uit dat het een niet onterecht advies is en ga er dus in mee.

Geplaatst: 23.01.2008 - 13:05
door Fiedeljepper
Nog een mooi verhaal. De dealer beweert dat ik bi-xenon-lampjes moet hebben, en dat terwijl ik groot-licht gewoon in een aparte Halogeen-lamp ernaast heb zitten. Ik denk dat de dealer in dit geval de plank volledig mis-slaat. Voor zover mijn kennis reikt betekend Bi-Xenon dat het een lampje betreft die groot-licht én dim-licht in 1 heeft. Dat is zoals ik schreef bij mij dus echt niet het geval.

Geplaatst: 23.01.2008 - 17:00
door Paul
Ja is niet een andere lamp. Zit in de unit een systeem dat hij omhoog gaat en de halogeen lamp helpt met grootlicht.
Omdat de reactie snelheid van xenon niet zo hoog is (aan zetten ervan) werkt niet dit als je bijvoorbeeld seintje wilt geven met je grootlicht