Pagina 1 van 1
Volvo 142 LPG uit 68: vraagje!
Geplaatst: 19.01.2008 - 20:34
door plinge
Hallo!
Wij hebben net een Volvo 142 uit 68 gekocht, op LPG. Mooie auto!
Alleen hebben we t idee dat hij niet kontinue op 4 pitten loopt maar op 3.. Wat kan dit zijn en hoe checken we dit?
En hij heeft een hele tijd niet op benzine gelopen, tank is vrijwel leeg, hij sputtert wat als je 'm op benzine zet.. Wat is wijsheid? Zou fijn zijn als ie wel op benzine kan lopen..
En wellicht hebben jullie wat tips aan een nieuwe oldtimerrijdster qua goeie sites, goedkope onderdelen, en wellicht is er een vakfreak ergens in Friesland te vinden?
Wij hebben nog niet zoveel verstand van motoren, maar willen graag leren..
Dankdank!
Geplaatst: 19.01.2008 - 21:04
door JaapP
Één voor één de bougiekabels losnemen(met een geísoleerde tang).
De cilinder die hier niet op reageert doet niet mee.
Als het meezit is het alleen de bougie of bougiekabel (in het laatste geval is er geen vonk bij het losnemen).
Is dit het niet,de klepspeling controleren,is deze goed moet de compressie gemeten worden.
Is deze niet voldoende is een klep of de cil.kop lek of een defect aan zuiger/cil.
Benzinetank leeg laten lopen, spoelen en verse benzine er in,zeefje op benzinepomp
reinigen,carburateur schoonmaken.
Manual voor de motor:
http://www.volvoamazonpictures.se/amazo ... meny_4.htm
Re: Volvo 142 LPG uit 68: vraagje!
Geplaatst: 19.01.2008 - 23:52
door MaGNeT
plinge schreef:Hallo!
Wij hebben net een Volvo 142 uit 68 gekocht, op LPG. Mooie auto!
Alleen hebben we t idee dat hij niet kontinue op 4 pitten loopt maar op 3.. Wat kan dit zijn en hoe checken we dit?
En hij heeft een hele tijd niet op benzine gelopen, tank is vrijwel leeg, hij sputtert wat als je 'm op benzine zet.. Wat is wijsheid? Zou fijn zijn als ie wel op benzine kan lopen..
En wellicht hebben jullie wat tips aan een nieuwe oldtimerrijdster qua goeie sites, goedkope onderdelen, en wellicht is er een vakfreak ergens in Friesland te vinden?
Wij hebben nog niet zoveel verstand van motoren, maar willen graag leren..
Dankdank!
Zit de benzine er al langer dan een jaar in? Dan zou ik het er zeker uithalen.
Benzine wordt na een poosje dermate slecht dat je er nog geen fatsoenlijke molotov coctail van kan maken.
Geplaatst: 19.01.2008 - 23:57
door Iwema
Hallo Jaap,
Wat je zegt klopt wel, maar vaak lopen de motoren wel op 4 cilinders maar is er een te groot verschil tussen de opbrengst van de verschillende cilinders onder verschillende omstandigheden.
Natuurlijk is het zo dat als een cilinder helemaal niet meewerkt dat er geen toeren-val is, maar wat is dan de oorzaak.
Ook als de kabel wel een vonk naar massa maakt is het nog niet zeker dat hij ook een vonk aan de bougie geeft.
Een goede ontsteking kan makkelijk een vonk van 25 mm trekken.
Vonken van 10 mm zijn echt onder de maat.
Hugo
Iwema LPG
Geplaatst: 20.01.2008 - 12:02
door JaapP
@ Hugo
Bedankt voor de aanvulling.maar ik ga er vanuit dat dit nog een "oude"gasinstalatie is.
Dit zou betekenen dat het mengsel redelijk gelijk verdeeld is,het kan natuurlijk wel te arm zijn.
Moet je natuurlijk ontzettend mee oppassen i.v.m. onhoorbaar pingelen.
Jaap
Geplaatst: 20.01.2008 - 12:58
door plinge
Dank voor jullie reacties, snel! Straks gaan we bougies checken.
Btw: Hoe zie ik of het een oude gasinstalatie is? En ik wordt een beetje nerveus van 'ontzettend mee oppassen ivm onhoorbaar pingelen' .... Wat bedoel je?
Geplaatst: 20.01.2008 - 13:14
door JaapP
Nou maak je eerst maar geen zorgen,ik bedoel eigenlijk dat bij de nieuwe
instalaties elke cilinder apart gas krijgt.
Ik ga er vanuit dat bij deze auto een centrale slang naar de carburateur(s) loopt.
Dat onhoorbaar pingelen was eigenlijk meer een algemene opmerking.
Dit komt wanner voor het mensel te arm is afgesteld of de onsteking niet goed staat,bij benzine hoor dan lawaai in de motor,bij gas is dit niet hoorbaar.
mischien kun je hier nog wat opsteken:
http://www.mobikit.nl/atotz/default.aspx
Geplaatst: 28.01.2008 - 21:00
door Klaasjan
En een goed adresje in Friesland, ik weet er twee:
http://www.klassiekevolvo.nl/ voor reparatie en onderdelen
http://www.nummerzoeker.com/index.php?c ... ures=banen voor onderdelen
Succes
Klaasjan Bolsward
Geplaatst: 03.02.2008 - 23:58
door Iwema
LPG kan heel goed hoorbaar pingelen.
Ik heb meermalen een LPG wagen horen pingelen; een oude koude dieselmotor op een koude winterdag is er niets bij.
Vooral tijdens de ontwikkeling van ons diesel LPG systeem heb ik het een en ander aan pingelen gehoord.
Als een motor op een arm-mengsel van LPG loopt is dat meestal geen probleem.
Wij verkopen al jaren LPG-systemen die de motor in deellast als arm-mengsem-motor laten lopen.
Het combustion window van LPG is veel groter dan van benzine.
Door dit te gebruiken kun je tot 25% brandstof sparen.
Hugo
IwemaLPG