Pagina 1 van 1

Lekstroom...

Geplaatst: 20.01.2008 - 20:05
door t_w
En daar sta je dan 's ochtends vroeg, met een lege accu...
Nadat de accu een nachtje aan de lading had gestaan, kon ik weer een aantal dagen rijden (veel korte stukjes). Maar na een dag of 3 stond de accu weer plat...

Accu zit er ongeveer 9 maand in, dus in eerste instantie ga ik er vanuit dat ik ergens lekstroom heb...

Dynamo laad goed, 13.9 volt (gemeten op dynamo). Wel wat verlies over de kabel naar de accu, maar op de accu zelf meet ik met draaiende motor nog steeds 13,3 volt.

Wanneer ik vervolgens de lekstroom meet, kom ik op ongeveer 39 mA uit. Deze waarde piekt om de (ongeveer) 7 seconden naar 59 mA.
Dit lijkt veroorzaakt te worden door het (after market) alarm. Wanneer ik het alarm er achter heen haal, blijft er ongeveer 30 mA lekstroom over (zonder piek).

Na dit 'lange' verhaal, mijn eigenlijke vraag, 't is nu leuk dat ik de hoeveelheid lekstroom weet, maar is dit abnormaal veel?

Om de accu ook nog maar even uit te sluiten, laat ik die morgen ook nog even testen...

Geplaatst: 20.01.2008 - 22:02
door Iroll
Je dynamo laadt te weinig bij. Een goede dynamo moet zo'n 14,5volt aan de de accupolen leveren. 13,3volt is te weinig. Ik denk dat de koolborstels op hun eind zijn.
Volvo geeft een lekstroom aan van tussen de 0,25mA en 0,35mA als normaal. Dus dat is het probleem niet.
Kijk ook je bedrading eens na 0,6V verlies op die kabel klinkt mij als te veel. Zou kunnen komen omdat de dynamo te weinig spanning levert. En controleer de massa bevestigingspunten op roest/slecht.

Geplaatst: 21.01.2008 - 10:43
door EvolvE
Idd. je dynamo laadt erg weinig bij.

Bij de normale automaterialenzaken (zeker) of bij de dealer (niet zeker)
kan je een andere spanningsregelaar halen, hier zitten de koolborstels ook
op. Is niet te duur, en waarschijnlijk kan je dan weer gewoon rijden.

Bij mijn 480 waren de koolborstels ook op, maar omdat er binnenin meer
kapot was heb ik maar een nieuwe (ruil) gehaald.

Suc6

Geplaatst: 21.01.2008 - 21:57
door t_w
Nou, vandaag de auto probleemloos door de keuring heen gekregen!
Toch wel weer lekker!

De accu is overleden. Dus daar ga ik morgen maar eens even achteraan (ivm garantie).

Die laadspanning zal ik ook nog eens nakijken. Heb het een beetje 'vaag' gemeten, nl. de massa op de accu en de voeding direct op de dynamo. Kan natuurlijk wel zijn dat ik spanningsverlies heb via de massakabel.
Zal hem morgen nog eens meten, maar dan pak ik de massa ook direct van de dynamo. Kijken of dat nog wat scheelt...

Geplaatst: 21.01.2008 - 22:10
door Sjaak Trekhaak
Mijn accu laadt soms meer dan 17 volt (bij vlot rijden nog meer, veel te veel) heb ik vandaag ondekt na een meting. Vandaar ook dat m'n accu 'gekookt' is en nu droog staat. Erg leuk, de gehele auto en omgeving rook naar rottende eieren. :P Ik kijk nooit op het volt-metertje, alleen de turbodruk meter :-)

M.a.w. Dynamo moet vervangen/gereviseerd/geruild worden wat waarschijnlijk, met 13,3 volt, ook bij jou het geval is.

Geplaatst: 22.01.2008 - 09:00
door seb8iaan
Dan zou ik wel uitkijken met gevoelige geluids apparatuur. Die vinden 17V Niet zoe leuk;)

Geplaatst: 22.01.2008 - 10:22
door Auk
Sjaak Trekhaak schreef: M.a.w. Dynamo moet vervangen/gereviseerd/geruild worden wat waarschijnlijk, met 13,3 volt, ook bij jou het geval is.
Reviseren is niet de goedkoopste optie. Je kunt het wel zelf doen, maar als je niet weet hoe en wat moet je er niet aan beginnen!!

Gewoon een ruil of sloper halen..

Mijn dynamo is ook gaar, het looplager waar de poulie door loopt piept. Maar k heb de dynamo van mijn 1700 nog liggen, dus die gaat er mooi in.

Altijd fijn om die onderdelen te bewaren :)

Geplaatst: 22.01.2008 - 10:25
door V480-S60
t_w, in dit geval heb je oorzaak en gevolg.
Een te lage laadspanning van je dynamo zorgt ervoor dat je accu niet goed opgeladen wordt waarbij je accu eerder overlijdt.

Dus idd dynamo vervangen. Veel succes.

Geplaatst: 23.01.2008 - 20:09
door t_w
Kom ik gisteren bij het bedrijf waar ik de accu destijds gekocht heb, willen ze natuurlijk eerst de accu zelf ook doormeten... Geen probleem, lijkt me ook niet anders dan logisch.

Testen ze de accu, resultaat: gewoon goed! Niks mis mee...

Lekker weer.

Dus ongedane zaken maar weer terug naar huis en de accu maar weer gemonteerd.
Is nu ook voor het eerst dat het 'kijkvenster' van de accu 'groen' is. Dus de accu geeft nu zelf ook 'spontaan' aan dat ie ok is.

En het wordt nog beter:
Meet ik vervolgens de laadstroom op de accu: zo rond de 14 volt! (op de dynamo is ie nog iets hoger)

Wazig allemaal. Maar als het heel blijft, vind ik het best ;)

Denk dat ik binnenkort wel even de kabel ga vervangen die van de dynamo naar de accu loopt, aangezien ik daar nog steeds een spanningsverschil over meet...