Pagina 1 van 3

Rijden op slaolie of ZBO

Geplaatst: 21.01.2008 - 11:21
door 2.5D
Laatst voor de proef eens een paar liter zonnebloemolie in de tank gegooid, (3 liter ZBO op 30 liter diesel) mijn 2.5D rijdt hier prima op. Wie heeft er ervaring?
Want volgens mij is het af en toe tanken van wat plantaardige olie goed voor portomonee en milieu.

Geplaatst: 21.01.2008 - 14:17
door Gast
Zie hier:
VOLVO V70 op Puur Plantaardige Olie (PPO)

Hij zit ook op dit forum.

Geplaatst: 21.01.2008 - 14:53
door Ramon&Ramon
moet je vaker doen,daar kan een brandsofpomp echt niet tegen hoor,daar komen een aantal aanpassingen voor om de hoek kijken om daar op te kunnen rijden..
Er blijft niet van je inspuitonderdelen over.

Geplaatst: 21.01.2008 - 14:54
door Ramon&Ramon
dan wordt het inderdaad een brandsofpomp!:)

Geplaatst: 21.01.2008 - 17:44
door 2.5D
Okee, eerste zeeer negatieve reactie is binnen, volgens mij gebeurt er niet zo veel met de viscositeit door de toevoeging van een paar litertjes.
Zeker in de zomer niet. Of gaat het niet over viscositeit?

Geplaatst: 21.01.2008 - 18:33
door Ramon&Ramon
het gaat meer om de smeereigenschappen..
als het zo makkelijk zou zijn,dan deden autofabrikanten die aanpassingen niet!

Geplaatst: 21.01.2008 - 19:00
door bart simpson
2.5D schreef:Okee, eerste zeeer negatieve reactie is binnen, volgens mij gebeurt er niet zo veel met de viscositeit door de toevoeging van een paar litertjes.
Zeker in de zomer niet. Of gaat het niet over viscositeit?
ik wacht de eerste zeer negatieve ervaring liever af...

Geplaatst: 21.01.2008 - 19:15
door Ramon&Ramon
Die weet ik wel te staan!:)

Geplaatst: 21.01.2008 - 19:48
door bart simpson
ken een jonge XC90 die op biodiesel op een hoop gegaan is, was geen garantie, de gehoopte besparing zal er ook voorlopig niet uitkomen

Geplaatst: 21.01.2008 - 19:53
door Ramon&Ramon
Het is echt een groot risico wat je neemt en een nieuwe motor zit rond de 6000 euro,dus tel uit je winst.

Geplaatst: 21.01.2008 - 21:39
door 2.5D
Volgens mij hebben jullie het over rijden op puur slaolie. Hiervan kan ik me voorstellen dat dit niet geweldig is voor de motor zonder aanpassing, andere verbrandingstemperatuur, andere compressie en dergelijke maar een litertje of 5 op een tank???? In de winter is diesel ook anders dan de zomer diesel, hier merk je ook niets van.

In Duitsland rijden er genoeg rond met enkele 100k km op de teller, zelfs alleen op biodiesel (=koolzaadolie).

Smering komt niet van diesel maar van smeerolie in carter HET IS GEEN BROMMER.

Op de site van TROS Radar is een persoon te zien die al jaren op 50% rijdt zonder problemen en docent autotechniek is.

Geplaatst: 21.01.2008 - 21:41
door bart simpson
Die rijdt met een Ford 1.9 diesel zonder turbo.

(ik had het overigens over 100% biodiesel)

Geplaatst: 21.01.2008 - 21:55
door trompetje
de olie in je carter smeert je brandstofpomp niet......

:roll:

Geplaatst: 21.01.2008 - 23:00
door Ramon&Ramon
Sorry hoor,maar je dieselolie smeert je brandstofpomp en alles wat er bij hoort,
verdiep je eerst is in de werking van een Dieselmotor.

Geplaatst: 22.01.2008 - 08:55
door euerw
Ramon&Ramon is een 2.5D niet een ander type motor dan een 2.4D/D5?
en kennen we niet het verhaal van de 2.4 6cil TD(VAG) die zonder aanpassing vrolijk doorliep op die Olie? (zie Top Gear)
dus ik vind de vraag van "2.5D" niet zo gek, ben er wel mee eens dat er mogelijk eea aanpassing aan de brandstofpomp moet gebeuren, maar in hoe ver is dat van toepassing als er een vaste verhouding is?

Geplaatst: 22.01.2008 - 09:30
door euerw
betreft PPO verhaal, zie ik nergens dat de brandstofpomp word aangepast?!

Geplaatst: 22.01.2008 - 09:51
door V480-S60
Ramon&Ramon alsmede Bart Simpson hebben een punt voor wat betreft de D5 motoren. (met een inhoud van 2.4 liter). Deze motoren zijn niet zonder aanpassing gechikt voor PPO of Biodiesel of welke alternatieve diesel dan ook. Het verhaal van het forumlid waar naar gelinkt wordt is de eerste "moderne" diesel van Volvo die zo rijdt. (En wel met de nodige aanpassingen)

De 2.5D (van Audi) is veel beter geschikt voor PPO en/of Biodiesel zonder aanpassingen. Hiervan zijn veel meer verhalen van bekend van mensen die het 50-50 doen.

Geplaatst: 22.01.2008 - 11:31
door euerw
Ramon&Ramon alsmede Bart Simpson hebben een punt voor wat betreft de D5 motoren. (met een inhoud van 2.4 liter). Deze motoren zijn niet zonder aanpassing gechikt voor PPO of Biodiesel of welke alternatieve diesel dan ook. Het verhaal van het forumlid waar naar gelinkt wordt is de eerste "moderne" diesel van Volvo die zo rijdt. (En wel met de nodige aanpassingen
Oke maar dan nog zie ik geen aanpassing aan de brandstofpomp, wel de toevoer ect en het gaat hier toch ook om een moderne D5 en geen 2.5D

Mods edit: quote leesbaar gemaakt

Geplaatst: 22.01.2008 - 12:13
door 2.5D
euerw schreef:Ramon&Ramon is een 2.5D niet een ander type motor dan een 2.4D/D5?
en kennen we niet het verhaal van de 2.4 6cil TD(VAG) die zonder aanpassing vrolijk doorliep op die Olie? (zie Top Gear)
dus ik vind de vraag van "2.5D" niet zo gek, ben er wel mee eens dat er mogelijk eea aanpassing aan de brandstofpomp moet gebeuren, maar in hoe ver is dat van toepassing als er een vaste verhouding is?
Eindelijk ook positief nieuws... inderdaad een 2,5D is een andere motor, het is er nog een van het oude stempel (oftewel een scheepsmotor) en dan komt het allemaal niet zo nou.

Bedankt EUERW.

TROS Radar over biodiesel 2005

Geplaatst: 22.01.2008 - 12:24
door 2.5D
bekijk even dit filmpje en geef dan een reactie svp.

http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... start=true

Bedankt.