Pagina 1 van 1
Startproblemen
Geplaatst: 21.01.2008 - 16:43
door Chris de Boer
Beste mensen,
Sinds een maand of twee heb ik een probleem met mijn volvo 850 (2.5) automaat uit 1994. De problemen begonnen met het soms niet in één keer starten van de motor. Na twee of drie keer herhalen startte de motor gelukkig wel. Toch waren we hier niet gerust op en zijn we naar de garage geweest. Deze heeft geprobeerd om de computer te lezen maar hij kwam geen problemen tegen. Toen heeft de monteur de rotor en de bougies en slangen vernieuwd. Helemaal blij natuurlijk en hopende dat dit het probleem opgelost was, startten we de volgende dag vol goede moed de auto. Om zo te constateren dat het probleem gewoon was blijven bestaan.
De laatste twee weken van 2007 hebben we dit probleem even naast ons neergelegd en hadden we de hoop dat het probleem zichzelf zou oplossen. Het leek ook een tijd goed te gaan. Maar vorige week begon de ellende: terwijl de auto gewoon gestart was en we pak m beet 500m verder een rotonde opdraaiden liepen de toeren naar beneden hoorden we een roffel en viel de motor uit!
De dag erna gebeurde precies hetzelfde hij staat aan en 500 meter later: een roffel en uit. De dag dat we m naar de garage brachten liet ik de auto eerst even warm worden voordat ik weg zou rijden. Tewrijl de motor stationair liep viel hij na vijf minuten gewoon uit.
De monteur die hem inmiddels in reparatie heeft (een echte vakman) zit nu behoorlijk te zoeken. Hij heeft gesproken over de bobine en over nog een onderdeel waarvan hij de naam niet noemde. Nieuw kost dat onbekende onderdeel 200 euro exclusief btw.
Hebben jullie misschien enig idee wat hier aan de hand is?
p.s Het alarmsysteem deed tijdens de kerst oook erg raar en de afstandbediening van de auto ook erg raar. De lichten gingen niet brandden als je hem open of dicht deed. na een tijdje was dit probleem plots weer weg en sindsdien niet meer terug gekomen. Ikweet niet of dit er ook iets mee te maken heeft.
Alvast bedankt
Groeten Chris
Geplaatst: 21.01.2008 - 20:27
door Ludo
m.b.t. het uitvallen van de motor: zoek op het 850 forum eens op "relais 103".
Geplaatst: 21.01.2008 - 20:31
door blue nautic
kan natuurlijk ook aan het alarm systeem liggen,als daar ook een start onderbreker bij zit .die zorgt ervoor dat de brandstof toevoer geblokkeert word ......kan..... of vocht probleem of of of het is op afstaand altijd gissen. succes hoor graag wat het is.
Geplaatst: 21.01.2008 - 21:56
door Miro1904
Mijn probleem lijkt hier ook op: Volvo V70 2.5 '97 met Vialle G3. Koude start (op benzine is geen probleem. Na een kort ritje opnieuw starten gaat ook, maar na 20 seconden begint hij in te houden en te bokken en slaat uiteindelijk af. Enige oplossing: versnelling in de N stand en flink gas geven. Hij lijkt dan af hij de boel schoonblaast en even later rijdt hij weer gewoon. Sinds afgelopen zaterdag heb ik dit 2 x gehad. Als de motor warm is en hij op gas rijdt heb ik dit probleem niet.
Is deze storing uit te lezen?
Geplaatst: 21.01.2008 - 22:08
door Ludo
Miro1904 schreef:Is deze storing uit te lezen?
als de storing is opgeslagen in de ecu, is dat zeker uit te lezen.
anders word het zoeken, een electronisch probleem is altijd moeilijker.
branden er lampjes in het dashboard?.
kijk maar eens op het 850 forum.
relais 103 is in 99% van de gevallen de oorzaak van motor uitval.
Geplaatst: 21.01.2008 - 22:53
door haasje
bij mij is vandaag voor de 2de keer in 3 dagen mij brandstofpomp uitgevallen (de pomp, niet het relais)ook die kunnen kapot gaan
Geplaatst: 21.01.2008 - 23:34
door Chris de Boer
Het gekke was bij ons dat het probleem niet uit te lezen was de volvo dealer heeft dat geprobeerd maar er was geen probleem. Wat betreft het alarm zxou kunnen maar niet asl je de auto al vijf minuten aan de praat hebt. Toch bedankt voor jul;lie antwoorden tot dusver ik zal jullie op de hoogte houden van de eventuele oplossing. Maar aan jullie tips heb ik veel. Dus blijf antwoorden aub.
P.S. Beste Ludo, Ik kan het 850 forum met relais 103 niet echt vinden zou je me een link kunnen geven?
Geplaatst: 21.01.2008 - 23:39
door Chris de Boer
oh ja beste miro ,
We hoorden vandaag van de garage dat de 850 nu helemaal niet meert start dus pas op!
VOlvo rules
Geplaatst: 21.01.2008 - 23:46
door Ludo
Nokkenassensor
Geplaatst: 23.01.2008 - 13:45
door Chris de Boer
Dank je Ludo voor de links die je stuurde. Heb ik veel aan gehad. De monteur, melde me inmiddels dat hij een nokkenassensor van een andere 850 geregeld en wilde dit nu gaan proberen. Hiervoor heeft hij de Bobine geprobeerd, maar dit had verder geen effect. Hij heeft me ook verteld dat de auto nu helemaal niet meer start.
Ik hou jullie op de hoogte.
p.s. Zelf vond hij dat relais 103 er waarschijnlijk niks mee te maken had.
Groeten Chris
Re: Nokkenassensor
Geplaatst: 24.01.2008 - 13:55
door bas850
Chris de Boer schreef:
p.s. Zelf vond hij dat relais 103 er waarschijnlijk niks mee te maken had.
Groeten Chris
Ik zou het advies van Ludo niet zomaar aan de kant schuiven,.
Zijn er meerdere die daar last van hadden en met relais 103 is het verholpen.
Er zit trouwens nog een 103-deskundige op het 850forum, Claudia.
Bas
Geplaatst: 24.01.2008 - 20:14
door Chris de Boer
Nee hoor ik stel de tip van Ludo zeer op prijs. Alleen ik ben veel minder technisch dan veel van jullie en zeker de mindere aan een monteur. Dus ik ben verder niet in debat gegaan.
Het probleem gaat overgins verder want de auto staat nu bij de dealer: het probleem kon niet gevonden worden. De dealer heb ik nog verteld van relais 103 maar dat was inmiddels ook gecontroleerd en is niet het probleem. Ook de nokkenassensor was niet het probleem. Rest mij nog een optie die mij deze week ook al als tip gemeld werd door iemand op dit forum die zij dat het best kan liggen aan het alarm. De dealer vertelde ik over ons alarm en hij zou er nog even goed naar kijken. In ieder geval hou ik jullie op de hoogte van de oplossing. Ik hoop dat er nog mensen zijn met tips want ik heb superveel aan al jullie antwoorden: mijn dank daarvoor nogmaals.
Volgende week maandag of dinsdag zal de dealer aan mijn auto beginnen.
Oh ja wat wel raar was, was dat mijn auto helemaal niet meer startte toen ik bij de dealer wegreed had men m al aan de praat; begreep ik niet echt.
Groeten Chris
Geplaatst: 24.01.2008 - 21:02
door Ludo
hoe is relais 103 gecontroleerd?.
even bekeken of hebben ze een nieuwe geprobeerd?.
een alarm is in een geval als dit ook simpel te controleren als er geen foutmeldingen zijn.
schakel het gewoon uit door middel van de doorverbindings relais te gebruiken.
onderdeelnummer 3545333, kost +- 8 euro en je weet het meteen als dat het mankement is.
Geplaatst: 02.02.2008 - 00:42
door Chris de Boer
Ik had jullie een antwoord beloofd maar neeeeeee hij is terug van de dealer, hij loopt en het probleem is niet gevonden. Hou jullie op de hoogte!!
Geplaatst: 02.02.2008 - 17:31
door Chris de Boer
Mm waarschijnlijk hebben ze relais 103 niet eens bekeken waarom is dat zo belangrijk en kan ik m zelf ook controleren? (totaal niet technisch)
Geplaatst: 02.02.2008 - 18:17
door Ludo
de solderingen in de relais zijn niet van zo'n goeie kwaliteit voorzien.
als je de relais wil controleren moet je hem dus openmaken.
je kan al eens beginnen met te kijken of je nog een groene relais er in hebt zitten, die zijn het slechtste.
het nieuwe verbeterde type is rood.
gewoon even de deksel van de zekeringkast onder de motorkap weghalen, dan zie je hem zitten.

Geplaatst: 03.02.2008 - 11:12
door ronald ce
de hall gever in de onsteking gaan ook wel eens stuk bij bosch onstekingen.
heb ook wel eens gehad dat het spoeltje in de onsteking onderbroken werd als hij na een min of 10 warm werd.
kwam je er als monteur bij starte hij weer,klant ging rijden en na 10 min stond hij weer.
ging je als monteur weer terug,stapt in draait de sleutel rond en dat kreng liep weer.
Geplaatst: 12.02.2008 - 18:12
door Chris de Boer
Totale onbenul ben ik had mijn volvo bij jullie moeten brengen. Zoals ik jullie verteld had is het probleem ook bij de volvodealer niet gevonden. (De monteur die onze auto eerst had heeft m naar de dealer gebracht,omdat hij het probleem niet kon vinden.)Krijgen nu een rekening van 465 euro aan de broek. Voor diagnose???
Kan dat zomaar? Men heeft ongevraagd het alarm er af gehaald en heeft geen diagnose gesteld.
Kortom de auto rijdt weer (tot hoe lang) maar is minder teruggekomen afstanbediening van deurenvergrendeling werkt alleen nog maar naast de auto en een probleem die niet gediagnosticeerd is kosten 456.
Ik ben dol op volvo maar dit kunnen ze toh niet doen?
Lijkt wel of ik een botsing heb gehad die ik zelf moet betalen zonder dat ie gerepareerd is.
Dank jullie wel!