Volvo 164 - B30E automaat - te koop
Geplaatst: 22.01.2008 - 18:39
Ik heb op 22-09-2007 een Volvo 164 uit Amsterdam gehaald en had daarmee de bedoeling een mooie klus te beginnen.
Helaas maakte ik denk ik, de klassieke beginnersfout door te onderschatten hoeveel werk het zou zijn maar vooral door me te realiseren dat toen het uitzicht op een garagebox verdween, het een uitzichtloze zaak zou worden.
Vandaar. Ik wil er niet vanaf, omdat het een geweldig mooi model is, maar tegen roest kun je als de auto buiten blijft staan, niet aanvechten.
Ik kan er nog het volgende over vertellen:
Het is een licht-blauwe 164 met een B30E motor (injectie dus) en een BW35 automaatbak. Ik ben er vandaag mee naar een keuringsstation geweest en het nieuws kwam niet geheel onverwacht: Afkeur.
De auto is afgekeurd op de spatbordrand achter (van de hele boog achter is nog ongeveer 20 cm niet verroest, de rest in meer of mindere mate), de dorpel aan diezelfde linkerkant is ook verroest en moet worden gelast. De inschatting van de kosten, was 250 euro, als ik het laat doen.
De andere kant kan er nog mee door, maar uiteraard is ook de rechterkant niet meer nieuw.
De onderzijden van de deuren zijn nu afgeplakt, maar ik vermoed dat hieronder ook een middagje werk zit, per deur.
Voor het goede (en APK) moeten ook de rubbers van de voorwielophanging vervangen worden, net als de stabilisatorstangen en bijbehorende rubbers, die ik al besteld heb. Tevens heb ik de bovenste koelwaterslang besteld, die er allemaal nog op moeten. Kosten hiervoor waren 230 euro, besteld via Scandcar.
Ik kan ze nog terugbrengen, dus je hoeft ze niet over te nemen.
Verder zijn de voorbanden 10000km oud, de achterbanden waren aantekening op laatste keuring, maar kwamen er nog doorheen.
Reserveband op orginele velg zit erbij, uiteraard. De gasinstallatie is ingebouwd in (ik dacht 1998, rekening aanwezig) en doet het echt perfect, starten op gas en rijden op gas doet ie uitstekend.
De BW35 bak die eronder hangt doet zijn werk ook prima, wellicht is flushen geen overbodige luxe, maar hij schakelt vooralsnog lekker en op de juiste momenten op en af.
De motor heeft, net als de bak 117000 kilometer gelopen en ziet er ook zo uit. Bougiekabels zijn vervangen, evenals alle benzineleidingen en bijna alle klemmetjes.
Sindsdien start en rijdt ie op benzine ook weer geweldig.
De achterste kruiskoppeling heb ik vervangen, trilling in de aandrijf-as is sindsdien verdwenen.
De pakkingen in de uitlaat zijn ook vervangen, moeten nog worden nagetrokken.
Klepspeling gecontrolleerd, is prima in orde.
De dynamo is vervangen en sindsdien blijft in de tellerunit een lichtorgel branden.
Bij een koude start niets aan de hand, bij een warme start lichten ze op na overschrijden van 900 rpm.
Ik vermoed dat er een draadbreuk zit in de draden naar de tellerbak, want die lampjes lichten op alsgevolg van een potentiaalverschil ten opzichte van het laadcircuit.
De dynamo is nieuw (ong. 2000 kilometer) en werkt naar behoren, laadcircuit valt in, accu laadt bij.
De auto heeft verder op elk paneel wel een beschadiging in meer of mindere mate, helaas.
Het orginele schuifdak wat erin zit, werkt goed en lekt niet.
Verder heb ik een CD van Scandcar gekocht, specifiek over de 164, met alle gegevens van de 164 van 1968 tot 1975, die kun je erbij krijgen.
Daarnaast is de volledige historie vanaf import in Nederland bekend, tevens zijn er rekeningen van voor die tijd aanwezig.
Er zit een origineel zweeds instructieboekje bij.
Bekleding is nog in orde, plafond kan wel een sopje gebruiken.
Originele radio heb ik er eventueel ook nog bij.
Als het onderwerp ten onrechte in deze categorie staat, hoor ik het wel.
Over de prijs? Ach, het moet wel hobby blijven, maar voor mij ook wel leuk. Neem contact met me op via PB of mail en we komen er wel uit.
Foto's op verzoek, stuur een mailadres waar ze naartoe kunnen even per bericht.
APK loopt af op 23 februari 2008.
Helaas maakte ik denk ik, de klassieke beginnersfout door te onderschatten hoeveel werk het zou zijn maar vooral door me te realiseren dat toen het uitzicht op een garagebox verdween, het een uitzichtloze zaak zou worden.
Vandaar. Ik wil er niet vanaf, omdat het een geweldig mooi model is, maar tegen roest kun je als de auto buiten blijft staan, niet aanvechten.
Ik kan er nog het volgende over vertellen:
Het is een licht-blauwe 164 met een B30E motor (injectie dus) en een BW35 automaatbak. Ik ben er vandaag mee naar een keuringsstation geweest en het nieuws kwam niet geheel onverwacht: Afkeur.
De auto is afgekeurd op de spatbordrand achter (van de hele boog achter is nog ongeveer 20 cm niet verroest, de rest in meer of mindere mate), de dorpel aan diezelfde linkerkant is ook verroest en moet worden gelast. De inschatting van de kosten, was 250 euro, als ik het laat doen.
De andere kant kan er nog mee door, maar uiteraard is ook de rechterkant niet meer nieuw.
De onderzijden van de deuren zijn nu afgeplakt, maar ik vermoed dat hieronder ook een middagje werk zit, per deur.
Voor het goede (en APK) moeten ook de rubbers van de voorwielophanging vervangen worden, net als de stabilisatorstangen en bijbehorende rubbers, die ik al besteld heb. Tevens heb ik de bovenste koelwaterslang besteld, die er allemaal nog op moeten. Kosten hiervoor waren 230 euro, besteld via Scandcar.
Ik kan ze nog terugbrengen, dus je hoeft ze niet over te nemen.
Verder zijn de voorbanden 10000km oud, de achterbanden waren aantekening op laatste keuring, maar kwamen er nog doorheen.
Reserveband op orginele velg zit erbij, uiteraard. De gasinstallatie is ingebouwd in (ik dacht 1998, rekening aanwezig) en doet het echt perfect, starten op gas en rijden op gas doet ie uitstekend.
De BW35 bak die eronder hangt doet zijn werk ook prima, wellicht is flushen geen overbodige luxe, maar hij schakelt vooralsnog lekker en op de juiste momenten op en af.
De motor heeft, net als de bak 117000 kilometer gelopen en ziet er ook zo uit. Bougiekabels zijn vervangen, evenals alle benzineleidingen en bijna alle klemmetjes.
Sindsdien start en rijdt ie op benzine ook weer geweldig.
De achterste kruiskoppeling heb ik vervangen, trilling in de aandrijf-as is sindsdien verdwenen.
De pakkingen in de uitlaat zijn ook vervangen, moeten nog worden nagetrokken.
Klepspeling gecontrolleerd, is prima in orde.
De dynamo is vervangen en sindsdien blijft in de tellerunit een lichtorgel branden.
Bij een koude start niets aan de hand, bij een warme start lichten ze op na overschrijden van 900 rpm.
Ik vermoed dat er een draadbreuk zit in de draden naar de tellerbak, want die lampjes lichten op alsgevolg van een potentiaalverschil ten opzichte van het laadcircuit.
De dynamo is nieuw (ong. 2000 kilometer) en werkt naar behoren, laadcircuit valt in, accu laadt bij.
De auto heeft verder op elk paneel wel een beschadiging in meer of mindere mate, helaas.
Het orginele schuifdak wat erin zit, werkt goed en lekt niet.
Verder heb ik een CD van Scandcar gekocht, specifiek over de 164, met alle gegevens van de 164 van 1968 tot 1975, die kun je erbij krijgen.
Daarnaast is de volledige historie vanaf import in Nederland bekend, tevens zijn er rekeningen van voor die tijd aanwezig.
Er zit een origineel zweeds instructieboekje bij.
Bekleding is nog in orde, plafond kan wel een sopje gebruiken.
Originele radio heb ik er eventueel ook nog bij.
Als het onderwerp ten onrechte in deze categorie staat, hoor ik het wel.
Over de prijs? Ach, het moet wel hobby blijven, maar voor mij ook wel leuk. Neem contact met me op via PB of mail en we komen er wel uit.
Foto's op verzoek, stuur een mailadres waar ze naartoe kunnen even per bericht.
APK loopt af op 23 februari 2008.