Pagina 1 van 1
2 maand oude olie zo dun als cola
Geplaatst: 22.01.2008 - 22:09
door steven460
Ik heb onlangs (2 maand geleden) de olie (elf 5w40) vervangen voor 0w30 van kroon.... was geschikt voor de s60 volgens de verkoper.
Mjah, weinig zin om discussies aan te gaan heb ik de olie gekocht.
Deze avond controleer ik de olie en deze droop zo van de pijlstok af als of het cola was :S En de kleur is goud ip bruinig!
Dat voelt niet goed!!
Kan dit? Is er iets mis met mijn auto, of de olie, of mijn methodes?
De vorige olie, elf 5w40 die er in zat, heeft er ook maar 2 maand in gezeten, deze was qua dikte prima, alleen een beetje bruin geworden omdat de vorige eigenaar geen synt gebruikte.
Geplaatst: 22.01.2008 - 22:17
door C 30 T5
0W30 is bijna net zo dik ( dun ) als water, dus je verhaal kan kloppen. In een ouder blok waar nog nooit een 0 serie in heeft gezeten zou ik het persoonlijk niet indoen. Dit omdat alle keeringen in zeer goede staat moeten zijn om alle olie binnen te houden .
Maar dat is persoonlijk.
P.S bouwjaar en km stand erbij vermelden is wel zo handig.( tip )
Geplaatst: 22.01.2008 - 22:46
door steven460
bj2001
169000 km
op 5w40 verbruikte hij exact 0.0mm olie op 7000km
maar de 0w30 die ik uit het pak haal is veel dikker dan wat er in zit.
Geplaatst: 22.01.2008 - 22:52
door C 30 T5
Vreemd hier moet ik even over nadenken 0w30 zou toch allemaal even dik (dun) moeten zijn.
Geplaatst: 22.01.2008 - 23:13
door steven460
note: motorblok was ~ 40 a 50 graden warm.
In de kou kon ik net een klein beetje walm detecteren boven de vul opening als ik met een lamp er boven scheen.
Geplaatst: 23.01.2008 - 13:44
door Fredhead
Nog een keer peilen als de motor koud is en dan kijken hoe dik de olie dan is.
Door de warmte is de olie ook nog wat dunner
Geplaatst: 23.01.2008 - 15:08
door glitz
Als de kleur van de olie goudachtig is ipv zwart, bruin etc. Is dit een teken dat je blok gewoon erg gezond is.
Ik zou echter wel ff de 5w40 erin laten gooien want die je nu hebt zou ik geen risico's nemen.
Het kost 40 euries om de oliewissel te doen en ik zou verder ook niet meer experimenteren met de olie, het is je blok niet waard.
Gewoon om de 10.000 doe ik altijd de olie verversen en je blok gaat tonnen mee.
Geplaatst: 23.01.2008 - 15:36
door Walter
C 30 T5 schreef:0W30 is bijna net zo dik ( dun ) als water, dus je verhaal kan kloppen. In een ouder blok waar nog nooit een 0 serie in heeft gezeten zou ik het persoonlijk niet indoen. Dit omdat alle keeringen in zeer goede staat moeten zijn om alle olie binnen te houden .
Maar dat is persoonlijk.
P.S bouwjaar en km stand erbij vermelden is wel zo handig.( tip )
Ben ik het niet mee eens. kijk, na 300000 km is het wat anders maar wij gieten ook van dat water in alle auto's, zonder probleem. Wordt door Volvo ook voorgeschreven. En bij mij (destijds 240000km/1995) ging ie juist minder gebruiken, lekte iets op de keerringen en die zijn door de dunne olie soepeler geworden zo lijkt het. Kleurverschil komt misschien doordat niet alle oude olie uit het blok was. En het dunnere kan zeker door de warmte komen.
In de gaten houden, zoyu me geen zorgen gaan maken en wisselen lijkt me overbodig*.
*Disclaimer: obv situatieschets, is natuurlijk geen volledige diagnose.
Geplaatst: 23.01.2008 - 21:30
door steven460
Ik zal morgenvroeg de olie eens bekijken.
Ook denk ik ondertussen te weten wat het rommelige geluid veroorzaak, de banden (denk ik). Want het is snelheids gebonden en geen relatie met versnelling of toerental. 80 wegen is het bijna stil, maar boven de 100 begint het geluid rommelig te worden. Mja die moesten tochal een keer vervangen worden

Geplaatst: 24.01.2008 - 08:54
door Fredhead
Heb je er Michelin banden onder?
Ikzelf heb de ervaring dat je de Michelin banden onder de S60 van mijn ouders meer hoort dan de Continental banden onder die van mij
Geplaatst: 24.01.2008 - 12:17
door steven460
Michelin Pilot's
Uber grip, maar begin te denken dat ze toch een beetje luid zijn of het slijtage patroon ongunstig is geworden door snelle korte bochtjes nemen.
Geplaatst: 24.01.2008 - 22:40
door bobbit73
zo'n rommelig geluidje kan ook op slijtende remschijven duiden. Ik had dat met mijn oud fordje, het geluid begon bij mij ook bij de 100km/u daaronder hoorde ik toen niets. op een gegeven moment heb je ijzer op ijzer en dat is niet meer om aan te horen.
Geplaatst: 25.01.2008 - 22:59
door steven460
ik hoorde gister avond bij het weg rijden een TIK........ TIK.........TIK......TIK. TIK [clunk van de abs] en toen was het weg...........
Mischien heb je zojuist de oorzaak van het rommelige geluid gevonden...
Ik gaat op onderzoek uit
Thanks bobbit73
