Pagina 1 van 2

koeling B20

Geplaatst: 22.01.2008 - 22:59
door hesened
Door omstandigheden (ahum, van je fouten kan je leren :oops: ) heb ik recent de radiator van mijn 142 vervangen. Sindsdien heb ik volgens mij koelingsproblemen. Het is niet echt warm geweest de afgelopen dagen maar het temp. metertje loopt op naar de "m" van temp.
Gisteren stond ik even in een kleine file op de A28 en toen werd hij wel heel warm. Bij mijn werk aangekomen hoorde ik een gesis en kwam er wat stoom uit de gril. 's middags bleek mijn reservoir leeg te zijn. Bij gevuld en rijden maar weer.
Nu ben ik bang dat ik grote problemen kan krijgen in de zomer en bij file rijden.

Heeft er iemand een idee wat er loos kan zijn en wat ik er aan kan doen :?: :?: :?:

Geplaatst: 23.01.2008 - 09:18
door Jordos
Heb je ontlucht?
Weet je zeker dat de radiator die je erin hebt gezet niet verstopt/verroest is?

Geplaatst: 23.01.2008 - 09:41
door biadman
klinkt idd alsof er ergens een lek zit...

het koel systeem van de 140 serie vind ik persoonlijk een van de mooiste ooit bedacht! (heb afgelopen zomer nl nog stilgestaan met een ge-explodeerde ratiateur in de peugeot van m'n poolmaatje omdat z'n fan was uitgevallen in de file)

dat zal je in de volvo niet snel gebeuren (mits je je v snaar een beetje in de gaten houd!)

Geplaatst: 23.01.2008 - 15:37
door hesened
De nieuwe radiator is een tweede hands, gekocht in scherpenzeel bij volvoclassics. Daar heb ik hem er ook ingezet.
Ik heb een oude topic hier gelezen over het vullen van het systeem. Ik las dat de radiator helemaal vol moet zitten, klopt dit?
Ik heb de vloeistof opgevangen toen ik de oude radiator demonteerde en dat was als ik moet gokken een liter of 2. Dit heb ik (gezeefd) weer terug gegoten toen de nieuwe (tweede hands) radiator er in zat en ik had al het idee dat het wat weinig was. Later heb ik er nog een klein litertje bij gedaan omdat het reservoir leeg was.
Als ik nu kijk, is de radiator nog steeds niet tot de rand vol. Maar de afgelopen dagen is het wel redelijk goed gegaan. Het reservoir is nog op pijl maar hij wordt nog wel wat warm. De slangen van en naar de radiator zijn ook heet dus het zit volgens mij niet verstopt.
Zal er dan toch nog meer vloeistof bij moeten? Maar te veel vloeistof is ook niet goed. Dat gooit hij er weer uit als het warm wordt toch?

Geplaatst: 23.01.2008 - 17:34
door biadman
raar... maar als er genoeg in het reservoir zit... zou je toch denken dat het goed zit...

Geplaatst: 23.01.2008 - 18:37
door Baseman
Hoe oud was die teruggegooide koelvloeistof eigenlijk.

Geplaatst: 23.01.2008 - 20:57
door Jordos
Snap eigenlijk niet waarom je dat teruggooit. Kost geen drol dat spul en mooie kans om het te verversen.

Maar dat heeft het probleem denk ik niet veroorzaakt. Ik ben nog niet zo bekend met het gesloten koelsysteem. Maar bij een open systeem is de regel, gewoon volgooien. Dus lijkt me dat in ieder geval de radiator vol moet ja. En nogmaals; heb je ontlucht? Dat is erg belangrijk, en zou heel goed dit probleem kunnen veroorzaken.

Ik zou zeggen, gooi m weer leeg, vul het met nieuwe vloeistof tot aan de rand. En flink ontluchten. Ergens op dit forum had iemand al een mooie beschrijving gegeven.

Succes!

Geplaatst: 24.01.2008 - 08:57
door hesened
Radiator helemaal gevuld en..... lekken :( De vloeistof loopt en voor bijna de helft uit.
Zaterdag waarschijnlijk een andere radiator en dan maar meteen verse vloeistof. Ik hoop dat ze nog een radiator hebben liggen. Heeft iemand nog een goed exemplaar liggen toevallig? Mochten ze bij volvoclassics er geen meer hebben dan moet ik zoeken.

Geplaatst: 24.01.2008 - 09:33
door biadman
euh, je kan er tot die tijd zo'n lek stop tablet ingooien, is de koop bij oa breezan!

verder weet ik niet waar je woont, maar er zijn genoeg adressen, in maartensdijk (bij utrecht in de buurt) zit een volvo specialist, en in loosdrecht heb je er ook een! (maar die is wel duur vind ik) anders kijken op marktplaats, staan geloof ik een aantal gedemonteerde zuto's op voor onderdelen!

succes iig!

Geplaatst: 24.01.2008 - 09:36
door Jordos
Ja, dat is altijd het risico als je een 2de hands koopt. Heb het zelf ook gehad. Daarna voor de helft van de prijs een andere 2de hands gekocht die zo goed als nieuw was. Dus het kan wel. Even goed zoeken, dan vind je wel wat. Als je de auto niet echt nodig hebt raad ik je aan niet zo'n tablet te gebruiken als biadman zegt. Voor je t weet zit de boel verstopt.

Je weet wel zeker dat het lekt en het er niet door hoge druk uit wordt geduwd?

Geplaatst: 24.01.2008 - 09:49
door hesened
Ik weet zeker dat hij lekt. Hij begint al te druppelen bij het vullen. (en ik heb het er niet naast gegoten :) )
Ik woon zelf in driebergen dus dat is niet zo heel ver van maartensdijk. Ik w8 even zaterdag af. Als ze niets hebben liggen dan ga ik wel op zoek.
Zo'n tablet daar heb ik aan zitten denken maar dat vind ik ook een lapmiddel en daar hou ik niet zo van dus dat doe ik maar niet.

Wat is eigenlijk een nette prijs voor zo'n radiator?

To be continiued....

Geplaatst: 24.01.2008 - 10:47
door ferdy
Paar tientjes, en indien de verkoper geld wilt verdienen aan z'n hobby >85 euro (Natuurlijk zijn prijzen afhankelijk van de staat)

Geplaatst: 24.01.2008 - 10:58
door biadman
http://www.chiptunen.nl/ hier de website uit maartensdijk!

ben er zelf nog niet geweest, maar bellen kan altijd!

Geplaatst: 26.01.2008 - 16:02
door hesened
Net terug van Volvo Classics in Scherpenzeel. Andere radiator gemonteerd en het ziet er naar uit dat deze wel goed is. Nieuwe vloeistof er in en klaar is Klara. :P

Meteen even het stuur recht gezet want die stond in de rechtuit stand niet netjes. Tis niets maar ik irriteerde me er een beetje aan en Zij hadden wel zo'n grote dop waarmee je het stuur los haalt en dan is het appeltje - eitje.

Ik kan weer redelijk onbezorgd rijden komende tijd. Nu alleen nog een elektronische ontsteking en dan gaan we hem cosmetisch opknappen. 8)

Geplaatst: 27.01.2008 - 15:16
door Jordos
Super! Is toch wel lekker onbezorgd he, als je niet steeds op je temp meter hoeft te kijken.

Even een vraag in de menigte, wat is jullie gemiddelde temp bij deze temperaturen? De mijne (164) zit iets voorbij het midden en blijft daar ook. Ikzelf vind het iets warm, maar wat zijn jullie ervaringen?

Geplaatst: 27.01.2008 - 18:19
door hesened
Die van mij blijft nu rond het midden hangen. Dus zo tussen de e en de m van temp zeg maar

Geplaatst: 27.01.2008 - 20:14
door dopdedouwer
Die van mij is heel constant richting bij de grens van rood wit en groen, daar waar het streepje staat (dus waar groen begint).
Ook wel eens wat probleempjes gehad met de koeling en dan liep het wel snel op.

Geplaatst: 27.01.2008 - 20:35
door kreftie
Op de M van Temp.
's zomers wil het wel eens oplopen als je de file in duikt.
Volgens een kenner is dat omdat de thermostaat dan wat flauw opent.
Hij boort er een gaatje in van 8 mm...

Geplaatst: 28.01.2008 - 14:15
door Jordos
Bedankt voor jullie reacties. Zit dus wel goed met mijn temp. Lijkt me wel dat jij er eens naar moet kijken dobdebouwer, een continu hoge temp lijkt me schadelijk voor je blok. :?:

Geplaatst: 28.01.2008 - 21:19
door dopdedouwer
@ Jordos
Je hebt gelijk ik heb mn bericht aangepast. Het is wel op de grens van groen maar dan aan de goede kant. Dus precies daar waar het echt groene vlak begint. Toen het niet helemaal werkte, ging de meter in de file richting het andere eind, waarbij hij bijna uit het groene gebiedje ging.