Pagina 1 van 1

Lichten 164

Geplaatst: 23.01.2008 - 09:29
door Jordos
Nu de Volvo weer lekker rijdt en ik met een paar weken meer vrije tijd heb, wil ik de lijst met kleine klusjes aan de Volvo gaan afwerken. Het eerste punt brand nu toch wel op mn lippen, dus hier ga ik:

Wanneer behoren de middelste twee koplampen te branden? 8) Zijn het mistlichten, stadslichten, grootlicht?
En over het grootlicht, hoort seinen mogelijk te zijn? Als ik het pookje naar achteren trek, gaat het groot licht aan en blijft het aan, tot ik opnieuw het pookje naar achteren trek.

Geplaatst: 23.01.2008 - 09:42
door biadman
dat laaste heb ik ook, maar dat went vanzelf!

Geplaatst: 24.01.2008 - 09:38
door Jordos
Heh ok. Dus het kan van fabrieksuit al niet?

En weet iemand hoe het zit met die lichten?

Geplaatst: 24.01.2008 - 10:26
door Baseman
Jordos schreef: En weet iemand hoe het zit met die lichten?
Dat zijn mistlichten, die met de schakelaar in de middenconsole aan zou den moeten kunnen.
Echter, bij mijn 164 waren de draden vanaf het relais op het linkerspatscherm (in de motorruimte dus) tot aan de schakelaar helemaal verteerd/verpulverd, dus heb ik de handel vervangen.
Sindsdien kunnen ze weer aan.
Belangrijk puntje, een autobrand in je 164 wil je echt niet.....

Geplaatst: 24.01.2008 - 13:04
door Jordos
Oke, Baseman, bedankt. Nee, een brand wil je zeker niet. Altijd zekeringetjes tussen.
Hmm mistlichten... je gebruikt ze niet zo vaak he. Misschien dat ik ze stiekem op groot licht schakel 8)

Geplaatst: 24.01.2008 - 15:37
door v164
Het zijn mistlampen idd. Maar pers. vind ik van die hoge mistlampen wat raar. Ik heb ze geschakeld aan het groot licht, als dat aan gaat (al dan niet met seinen ;-) gaan de twee mistlampjes ook branden, sterker nog de twee die daar recht onder de bumper onder hangen ook. Geeft genoeg licht op donkeren weggetjes

Geplaatst: 24.01.2008 - 17:36
door Baseman
Jordos schreef:Oke, Baseman, bedankt. Nee, een brand wil je zeker niet. Altijd zekeringetjes tussen.
Ja, dat dacht ik ook.
Er zat een 30 amp zekering in, die er dacht ik niet in hoorde, maar die is er niet uitgesprongen. Het lijkt erop dat de bedrading het amperage niet aan kan. (of er is al eens aan geknutseld, niet geheel ondenkbaar)

Als je besluit de handel te schakelen op grootlicht, zou ik in ieder geval voorzichtigjes uitrekenen, of de bedrading dat wel aan kan.
Groot licht is meestal 60 watt, 2 maal, mistlampen ook 55 (?) Watt, 2 maal, schijnwerpertjes onder de bumper ook zoiets verwacht ik, dus dan heb je het al gauw over 340 watt / 12 volt = 28 ampere.
Zit het gewone dimlicht ook niet op dezelfde voeding? Weer 10 amps meer. De meeste relais schakelen trouwens 'maar' 30 amp, dus dat gaat ook niet goed komen. Links en rechts apart wel, ook handig.
Volgens mij zit er een draadje naar het relais van 1mm2, en dat gaat echt niet goed komen. Daar kun je een tosti op bakken zeg maar.
Ik zou er zeker soepel 2,5mm2 voor gebruiken en de handel dus opnieuw bedraden. Zekerheidshalve zelfs misschien wel 4mm2.
Maar goed, als de praktijk uitwijst dat het bij (een originele 164!) kan, ga je gang.

Geplaatst: 24.01.2008 - 19:56
door v164
Bedrading vervangen is sowieso een goed plan, en een of twee relais plaatsen om de ampères daar waar je ze niet wilt hebben weg te houden ook. Extra mistlampen kan je indien gewenst nog zwaarder maken dan 55watt, 110 watt meen ik, handig bij nachtritten. De standaard lampjes zullen dan te heet worden door gebrek aan voldoende koeling. Maar of de dynamo het fijn vindt? De diodeplaat wordt dan, naar het schijnt, langdurig te heet.

Geplaatst: 24.01.2008 - 20:20
door Baseman
v164 schreef:Extra mistlampen kan je indien gewenst nog zwaarder maken dan 55watt, 110 watt meen ik, handig bij nachtritten.
Ik heb in mijn 940 100/90 lampen, 100 watt grootlicht en 90 mistlicht.
Per stuk.
Alles aan is een behoorlijke aanslag op de accuspanning...;-) 760 watt!
Als je daar een minuut of 5 rijd, kun je het standaard relais al niet meer beetpakken, maar seinen lukt wel, en met 100/90 rondrijden kan achter die enorme lasagnaschaal in de 940 prima.

Ik kan het je echter absoluut niet aanraden in een 164. Tuurlijk, het past wel, maar de lampen kunnen hun warmte niet kwijt, de fitting smelt er gewoon tussenuit, sluit kort en de boel fikt eruit.

Beter kun je (was een van mijn plannen, als ik hem niet te koop had gezet) om er nette replacements in te zetten van hella, waar standaard al 100 watt in zit.
Die reflectors en fittingen zijn er op gebouwd, de bedrading aanpassen is dan maar een klein klusje. De montage kan achter de grill makkelijk, zij het niet op originele wijze. Maar met aangepaste beugel moet het best kunnen.

Geplaatst: 24.01.2008 - 20:35
door v164
Ja, de originele mistlampen zijn niet erg eh, betrouwbaar. BMW en of VW-Golf lampjes passen er ook in meen ik, maar dat vind ik dan weer zonde.

Ik heb er nu ingepakte Hella's http://images1.fotopic.net/?iid=yr33d3& ... quality=70 onder hangen, moet ik nog iets aanpassen, ze schijnen net niet hoog genoeg. 'Originele' rvs Hella's http://images5.fotopic.net/?iid=yezzd9& ... quality=70zonder bescherming bleven maar kapot gaan. Oplossing waren ook kleine rechthoekige geweest, maar persoonlijk vind ik 6 x rond mooier. Moet eigenlijk nog een betere oplossing vinden, ingepakte RVS Hella's bijvoorbeeld.

Geplaatst: 25.01.2008 - 09:27
door Jordos
Zo jullie hebben er echt een hele lichtshow van gemaakt zeg :D Wel mooi!
Maar ik was niet echt van plan er nog extra lichten bij te hangen. Gewoon die mistlichten op groot licht schakelen, is wel leuk effect. Maar inderdaad ga ik die bedrading eens goed bekijken en vervangen waar nodig. Heb al keer bijna fik gehad (hele kabelboom gesmolten).

En seinen moet dus in principe mogelijk zijn? Hoe? :)

Geplaatst: 25.01.2008 - 09:37
door v164
Pré '73? Geen idee of dat het zelfde werkt dan, maar bij mij is seinen is mogelijk

Geplaatst: 25.01.2008 - 09:44
door Baseman
Jordos schreef:En seinen moet dus in principe mogelijk zijn? Hoe? :)
Is mogelijk.
Ik heb zo'n trekknop links langs mijn stuur, waarvan ik steeds dacht dat ie later was ingebouwd, maar als je die dus uit laat (dus niet uittrekt) kun je met de hendel seinen.
Trek je de knop uit, dan is het aan of uit, bij aan de hendel trekken.

Overigens hebben die 164's een daytime running light, dus brand er altijd voor wel licht als je de knop niet uitrekt (en achter bij mij niet, klopt dat dan wel?)

Geplaatst: 25.01.2008 - 13:59
door v164
Nee dat klopt niet volgens mij, zal mee gerommeld zijn om het te 'upgraden' naar moderne de Volvo-standaard.

Geplaatst: 25.01.2008 - 19:34
door Jordos
Oke bedankt. Nog niet bewust van een trekknop langs mn stuur :scratch: Maar ga eens kijken!

Ik heb overigens geen 'daytime running light'. Wel gaan die kleine lampjes op de bumper aan bij dimlicht (stoeeer! ;)).

ps. hij is van 1970