Pagina 1 van 1
Goed rijden voor enkele honderd meter?
Geplaatst: 24.01.2008 - 22:01
door Jeroen01
Ik zal me even snel voorstellen en later iets uitgebreider, voor nu mijn naam is Jeroen en kom uit het zuiden des land.
Ben in het bezit van een VOLVO 460 1.7 CARB.KAT. B18KPD 1721CC 64KW 01/90-09/91.
Hopelijk kan iemand van hier mij verder helpen.
Ik heb wat problemen gehad met voornamelijk inhouden, het stotteren is er langzaam bijgekomen.
Na vervanging van de bougie's\kabels, olie, filters, verdeler\rotor was er reeds enige verbetering.
Na vervanging van twee vacuumslangen was alles prima voor enkele honderd meter, dan begint de motor met inhouden en stotteren.
Zodra je de motor uitzet, van contact en weer start, rijdt ie weer goed voor een paar honderd meter.
Je voelt dan de motor heel lichtjes terugvallen in toeren en hij begint te schokken, je moet het pedaal tweemaal zo diep intrappen om nog enigzins vooruit te komen.
Wat ik wel merk, trek ik de choke een beetje uit dan loopt de motor wel beter met minder gestotter en bij het diep intrappen van het gaspedaal gaat 'ie goed vooruit .
Zodra je de motor stopt en weer start kun je weer probleemloos rijden voor enkele honderd meter.
Ik heb het gevoel dat de motor ergens "gewurgd" word en dan begint met stotteren en inhouden, wat ik dus redelijk kan verhelpen met de choke te gebruiken of de motor te stoppen en weer te starten. Iemand enig idee wat er aan de hand is ?
Geplaatst: 24.01.2008 - 22:08
door wpee
benzine pomp? of benzine filter?
Geplaatst: 24.01.2008 - 22:21
door Jeroen01
Geen idee, hoe kan ik dat zien?
Geplaatst: 25.01.2008 - 08:52
door duthoy
dit probleem lijkt zeer vergelijkbaar met het mijne; misschien vind je hier ook tips?
http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=19097
Geplaatst: 25.01.2008 - 09:17
door wpee
Hoi
Je hebt een carb net zoals ik.
Ik heb je bericht nog eens goed gelezen. Heb hetzelfde gehad.
Sproeiers carb verstopt: dus:
Carb eraf halen
Carb helften uit elkaar schroeven. Let op de dunne naald die ernu los in ligt, eruit halen.
Aan bovenzijde zie je 2 schroefjes met een gaatje erin een een sluefje in de kop.
Draai de linker eruit met een passende! schroevendraaier.
Onderin dit gaatje zit nog een schroefje, de sproeier. Ook eruit draaien.
Schoonblazen door alle openingen met perslucht.
Kleine schroef terug zetten, lange luchtschroef ook.
Dan neem je op dezelfde wijze de rechterschoef te hand.
Alles nog eens schoonblazen met perslucht.
In elkaar zetten.
Terugplaatsen in auto en nu komt het, je gaat naar heuts en haalt een benzinefilter voor in de slang (heuts 6 euro). Je monteert dit net voor de carb in de benzineslang. Waarom? Nou de Carb versies hebben geen benzinefilter in de leiding, ook niet in de tank. Als je geen filter plaatst heb je na 1000km weer hetzelfde omdat je schijbaar ietswat troep in de tank hebt.
Na enige tijd doorstarten (want de carb is droog) krijg je weer benzine en moet de motor lopen.
Als je nu weer horten en stoten krijgt maar dan als je flink op het gas staat, bv snelweg en bij minder toeren heeft de motor dat niet. Nou dan zou ik ook de opvoerpomp wisselen. Deze zit net achter de olievuldop boven bij het kleppendeksel tegen de nokkenas aan. Soort vliegende schotel. Kost nieuw ongeveer 50 euro bij heuts.
Gr Wim
Geplaatst: 25.01.2008 - 17:00
door Jeroen01
Wim bedankt voor je advies. Ik wil dit morgen gaan proberen maar stel ik heb de sproeiers verschoond en er is geen enkele verbetering heeft het dan toch zin om de opvoerpomp te wisselen?
Kun je even voor de goede orde naar de volgende foto kijken en mij laten weten of het pijltje daadwerkelijk de opvoerpomp aanwijst?
Alvast bedankt voor het meedenken en advies.

Geplaatst: 25.01.2008 - 21:35
door wpee
yep dat is de opvoerpomp
Ik denk dat je met schoonmaken van de sproeiers klaar bent, met name door het feit dat met choke het beter gaat zoals je schrijft. Choken (engels) is het knijpen van de luchttoevoer waardoor er meer benzine komt (rijker mengsel). Als 1e sproeier gedeeltelijk verstopt is dan is het mengsel te arm. De carb is tweetraps, kun je zien: twee venturi buizen. Bij vol gas gaat de tweede trap open waardoor het blok ook beter loopt omdat het mengsel rijker wordt.
Ik denk niet dat het de pomp is.
Laat wat horen succes
Wim
Geplaatst: 26.01.2008 - 10:11
door glitz
Ik heb dit ook gehad met een 440 1.7 carb uit 1991. Hier was het inlaatspruitstuk lek, zoog valse lucht aan waardoor de motor niet goed meer liep. Vrij duur om te laten maken.
Geplaatst: 26.01.2008 - 20:41
door Jeroen01
Ok hier mijn update, voor nu heeft al het advies goed gewerkt. Bedankt hiervoor

Ik heb de carburateur laten reinigen, sproeiers uitgeblazen en nu loopt de motor veel beter! Alleen nog het probleem stationair pruttelt 'ie maar wat rond de 600\700 toeren, is ook goed te merken bij het afremmen op de motor. Het gaat allemaal niet lekker "soepel". Gewoon rijden is geen probleem de motor loopt goed zonder schokken (vandaag 200km, geen enkele hik of schok gevoeld). Het op\terugschakelen verloopt niet lekker de eerste seconde je voelt dat de motor zich even verslikt, heel even voor een seconde en gaat dan goed vooruit. Dit zal iets met het lage toerental te maken hebben, door het loslaten van het gas bij schakelen? Ik heb het idee dat de motor nog ergens iets teveel benzine of lucht krijgt en niet 100% loopt, wat dus voornamelijk is te merken bij het stattionair lopen en de eerste seconde van gas geven hierna trekt de motor goed door en stotteren doet 'ie helemaal niet meer.
Misschien nog een goede tip :?:
Geplaatst: 26.01.2008 - 22:29
door wpee
Hoi,
Door het schoonmaken kunnen er 2 dingen zijn gebeurt, je moet deze in volgorde oplossen; OF en is 3) nog iets anders.
Eerst motor op temperatuur brengen anders kun je geen fatrsoenlik afstelling doen.
1)
Stationair toeren tal niet meer juist. Heel gemakkelijk op te lossen door dit hoger te stellen. Ga met een lange platte schroevendraaier door de opening in het luchtfilter en "zoek" even de schroef op zodat je in de groef zit. Doet het met warme lopende motor. Door naar rechts te draaien zal het toerental oplopen. Stel ongeveer af op 900-1000 toeren.
Probeer.
2)
Nu moet je het volgende doen: Laat motor warm stationair draaien. Geef een dot gas, hoe pakt motor dan op. In 1 x toerental naar boven OF een klein hikje en dan pas naar boven.
In het eerste geval alles OK
In het tweede geval zal waarschijnlijk de CO iets te laag staan. Bij mij was dit zelfs 0.2, Dat is extreem weinig. Je moet ongeveer afstellen op 2. Dit kun je het beste doen in een garage, ga er met warme motor naar toe en laat even afstellen. Ze doen dat een sonde in je uitlaat en draaien het eventjes wat hoger. Ze weten hoe het moet. Stel je toe hoog af dan heb je met de volgende APK keur een probleem.
3) er is nog iets, maar voor we daaraan beginnen moet je maar eerst even testen.
Wim
Geplaatst: 27.01.2008 - 11:45
door Jeroen01
Bedankt Wim, zal optie 1 vanmiddag proberen en indien nog niet goed zal ik maandag even naar de garage rijden voor de CO. Hopelijk zal het dan eindelijk opgelost zijn. Ik meld me weer als er nieuws is

Geplaatst: 02.02.2008 - 17:12
door Jeroen01
Helaas helaas, na het goede advies van Wim leek het erop dat mijn volvo weer de oude was. Na het stellen van stationair en CO ging alles prima tot donderdag

De motor valt weer terug in toeren na starten, rond de 500\600 en bij het eerste stukje gas geven houdt hij even in en gaat dan goed vooruit. Ik ben dus weer terug bij af, wat is optie 3 Wim ? :oops:
Geplaatst: 02.02.2008 - 21:05
door wpee
Heb je ook een extra benzinefilter geplaatst voor de carburateur. anders heb je kans dat hij weer met nieuwe troep verstopt is. Weer poetsen.....
Ja optie 3 is kijken of de inlaatpakking kapot is.
Een symptoom is dat aan de uit laat het geluid verandert omdat er vaak een cilinder niet meer meedoet. In plaats van brrrrrooooeeeemmm hor je dan vaak prop-prop-prop-prop bij stationair toeren. Hoger in de toeren hoer je dit stukken minder.
Als je dit hoort komt testje 2. Met stationair lopende motor 1 voor 1 de bougie kappen lostrekken, daarna weer terug steken. Normaal gesproken als je een bougie lostrekt dan zakt het motortoerental direct en de motor loopt niet meer mooit. Dat is de goede situatie, boudiedop gelijk terugzetten. Als de inlaat pakking kapot is dan hoor je met of zonder bougiedop erop weinig tot geen verschil. De motor loopt slecht en blijft slecht lopen.
Dan kun je testje 2 eraan wagen. Dan moet even goed luisteren als je de bougiedop terugplaatst. Opo een gegeven moment moet je de vonkt horen overspringen. Als je dit nniet hoort is er geen voknkt en dus is er iets mis met de ontsteking.
Dit alles met lopende motor dus let even op (alleen de bouigie dop vasthouden en niet de auto verder) anders krijg je een oplawaai want je werkt met hoge spanningen.
Gr Wim