EGR D5 afsluiten: het kan +chiptuning. Een verslag.
Geplaatst: 25.01.2008 - 13:20
Vorige week ben ik bij Fasttech geweest om softwarematig de EGR klep dicht te laten zetten en tegelijk de motor wat te kietelen. Ik had hen een paar weken daarvoor gebeld met de vraag of het mogelijk was de EGR klep te sluiten met een plaatje. Aangezien ik al diverse meldingen op dit forum had gezien dat er een storingslampje opkwam wilde ik het op een andere manier aanpakken. Marco van Fasttech vroeg mij even geduld te hebben, hij ging dat voor me uitzoeken. Bij mijn weten was dit nog niet eerder uitgevoerd.
Na wat uitzoekwerk gaf hij aan dat ik langs kon komen, en dat hij dit graag wilde proberen. Ik hoefde zelfs niet de EGR af te sluiten met een plaatje, het zou volledig softwarematig gebeuren. Dat is erg prettig, want dat is een hoop werk als je de EGR voor de klep wilt afsluiten. Van tevoren gaf hij aan dat het niet zeker was dat het ging lukken, en dat hij hoogstwaarschijnlijk maar voor 80-90% kon worden afgesloten.
Ik had aangegeven dat ik koppel minder belangrijk vond dan vermogen. Daarop heeft hij het programma aangepast. Uiteindelijk is hij even zoet geweest met de aanpassing van de EGR klep. Hij moest nog een bestand opvragen waarin de exacte werking van de EGR bij de D5 wordt beschreven incl software parameters. Daarna heeft hij het programma aangepast, en gaf aan dat de EGR voor 100% dicht staat.
Toen rijden. Inderdaad is er een toename in trekkracht. Marco gaf aan dat de auto nog wel iets sneller zou worden na een paar honderd kilometer. Dat bleek ook inderdaad het geval. De auto is nu echt rap. Hij is van 100-180 nagenoeg even snel als mijn standaard V70R, naar 200 heb ik (nog) niet kunnen testen, maar denk ik dat hij 1-2 seconde laat liggen. Al met al ben ik zeer tevreden. Ik had niet verwacht dat de auto er zoveel sneller van zou worden. Met name bovenin gaat de auto erg hard door, waar normaal de trekkracht afbouwt. Onderin is de auto iets alerter, ik vermoed dat dit mede komt door de afsluiting van de EGR klep. Ik wilde bewust niet meer koppel onderin ter bescherming van de techniek. De auto rijdt wat rustiger dan voorheen, maar als je het wilt gaat hij er vandoor. Precies wat ik wilde.
Zo’n 15.000 km geleden heb ik de EGR buis schoongemaakt. Na deze afstand met werkende EGR te hebben gereden ga ik bekijken hoe vuil deze is. Die maak ik dan schoon en scheck ik nogmaals na 15.000 km met afgesloten EGR. Als het goed is blijft deze brandschoon. Dat zal ik nog wel posten.
Het brandstof verbruik is iets gedaald (kleine 5%), maar daarbij moet ik wel zeggen dat de snelheidsproeven het verbruik niet ten goede komen. Na verloop van tijd zal ik ook het definitieve verbruik posten.
Voor de volledigheid: Fasttech kan natuurlijk ook alleen de EGR klep afsluiten, zonder chiptuning.
Overigens heb ik de oer D5, een S60 D5 van 2002.
Na wat uitzoekwerk gaf hij aan dat ik langs kon komen, en dat hij dit graag wilde proberen. Ik hoefde zelfs niet de EGR af te sluiten met een plaatje, het zou volledig softwarematig gebeuren. Dat is erg prettig, want dat is een hoop werk als je de EGR voor de klep wilt afsluiten. Van tevoren gaf hij aan dat het niet zeker was dat het ging lukken, en dat hij hoogstwaarschijnlijk maar voor 80-90% kon worden afgesloten.
Ik had aangegeven dat ik koppel minder belangrijk vond dan vermogen. Daarop heeft hij het programma aangepast. Uiteindelijk is hij even zoet geweest met de aanpassing van de EGR klep. Hij moest nog een bestand opvragen waarin de exacte werking van de EGR bij de D5 wordt beschreven incl software parameters. Daarna heeft hij het programma aangepast, en gaf aan dat de EGR voor 100% dicht staat.
Toen rijden. Inderdaad is er een toename in trekkracht. Marco gaf aan dat de auto nog wel iets sneller zou worden na een paar honderd kilometer. Dat bleek ook inderdaad het geval. De auto is nu echt rap. Hij is van 100-180 nagenoeg even snel als mijn standaard V70R, naar 200 heb ik (nog) niet kunnen testen, maar denk ik dat hij 1-2 seconde laat liggen. Al met al ben ik zeer tevreden. Ik had niet verwacht dat de auto er zoveel sneller van zou worden. Met name bovenin gaat de auto erg hard door, waar normaal de trekkracht afbouwt. Onderin is de auto iets alerter, ik vermoed dat dit mede komt door de afsluiting van de EGR klep. Ik wilde bewust niet meer koppel onderin ter bescherming van de techniek. De auto rijdt wat rustiger dan voorheen, maar als je het wilt gaat hij er vandoor. Precies wat ik wilde.
Zo’n 15.000 km geleden heb ik de EGR buis schoongemaakt. Na deze afstand met werkende EGR te hebben gereden ga ik bekijken hoe vuil deze is. Die maak ik dan schoon en scheck ik nogmaals na 15.000 km met afgesloten EGR. Als het goed is blijft deze brandschoon. Dat zal ik nog wel posten.
Het brandstof verbruik is iets gedaald (kleine 5%), maar daarbij moet ik wel zeggen dat de snelheidsproeven het verbruik niet ten goede komen. Na verloop van tijd zal ik ook het definitieve verbruik posten.
Voor de volledigheid: Fasttech kan natuurlijk ook alleen de EGR klep afsluiten, zonder chiptuning.
Overigens heb ik de oer D5, een S60 D5 van 2002.