Pagina 1 van 2

revisie Dualmassvliegwiel

Geplaatst: 26.01.2008 - 14:16
door Gast
Wie heeft ervaringen met: Voor V70 2.4, 2002.

1) Een gereviseerd Dualmassvliewiel.
2) Een Dualmassvliegwiel niet van Volvo (vervangende markt).
3) Overige koppeling vervangingsdelen niet van Volvo (koppelingscilinder, drukgroep en koppelingsplaat).

Geplaatst: 26.01.2008 - 23:00
door joostb
Vraagje, waarom moet er een dualmassvliegwiel in kunnen we de bewegende delen niet gewoon aan elkaar lassen,afdraaien en ballanceren???

Geplaatst: 27.01.2008 - 12:22
door edraket
Nee gaat niet, dan is er namelijk geen "vering" meer in de koppeling. Normaal zit dat in de koppelingsplaat, maar bij een duo-massa vliegwiel dus in het vliegwiel. Geeft bij een diesel meer comfort (dacht niet dat het bij benzine word toegepast). Er zou dan ook een ander koppeling in moeten.

Geplaatst: 27.01.2008 - 12:48
door Gast
Er zijn ook in de aftermarket ook vervangende "vaste" vliegwielen te krijgen.
Ik heb ergens een Amerikaanse test cq verslag gelezen.
Hierin ging het over de gevolgen voor de rest van de aandrijflijn, die zou dan te veel "klappen" op moeten vangen.
Men was niet enthousiast.

Maar goed, waarom zou reviseren niet kunnen.
Het is geproduceerd dus ook te reviseren. Er zijn heel veel merken die hier mee kampen.
Is er dan niemand die in deze markt is gedoken?

Geplaatst: 27.01.2008 - 14:00
door joostb
is het niet mogelijk om zo'n vliegwiel zelf te reviseren?
Ik heb nog nooit zo'n vliegwiel gezien dus weet eigenlijk niet waar ik over praat.
Maar ik kan mij voorstellen dat de veren die erin zitten "slap" worden,
dat het aangrijpingsvlak van de koppelingsplaat ingelopen is of dat de twee
gedeelden niet meer goed kunnen bewegen ten opzichte van elkaar.

Veren kan je vervangen (mits het geheel uit elkaar kan)
Loopvlak is af te draaien en eventueel te balanceren.(ik heb wel eens een vliegwiel afgedraaid)
Het bewegen ten opzichte van elkaar , dat moet ook op te lossen zijn.

Is er iemand die toevallig een "versleten" vliegwiel heeft liggen die ik zou kunnen hebben om eens te kijken????

Geplaatst: 27.01.2008 - 16:07
door Gast
Zo ziet een dualmass vliegwiel er uit:

Geplaatst: 27.01.2008 - 16:15
door Gast
Ik hoorde vandaag van een kennis dat er wel iemand is die dualmass vliegwielen reviseert, maar dan voor GM.
Of dit voor Volvo kan, is nog niet bekend............. wordt vervolgd.

Ook is mij verteld dat bij GM en vooral bij de grotere voertuigen veelal een vervangend vast vliegwiel wordt gemonteerd.
Hier zit dan een speciale koppelingsplaat bij met extra veren die de krachten weer op moeten vangen.
Onbekend of dit ook leverbaar is voor Volvo.

Geplaatst: 27.01.2008 - 16:27
door steven460
als hij niet inelkaar geklonken is lijkt het vervangen van de veren doable.

even zitten googelen, Als het goed is staan de veren niet onder spanning. De delen zijn zo'n 15mm van elkaar te draaien vanaf de rand gemeten.

Dus dat is goed nieuws.

Geplaatst: 27.01.2008 - 16:49
door joostb
We zouden echt een oud vliegwiel moeten hebben om te bekijken of we het kunnen reviseren, ik heb hier wel interesse in.

Al gaat mijn voorkeur uit naar een "gewoon"vast vliegwiel, weinig poespas en gaat niet stuk!!

Geplaatst: 27.01.2008 - 23:33
door Ramon&Ramon
http://www.autokompas.nl/archief/2005/1 ... ncept.html

is niet zelf te reviseren,kijk maar is op bovenstaande site dan begrijp je ook waarom!

Geplaatst: 29.01.2008 - 20:06
door steven460
video is mooi, maar waarom kan dat ding niet uit elkaar gehaald worden dan?

Geplaatst: 29.01.2008 - 21:02
door joostb
Het is een ingewikkeld ding maar niets wijst erop dat hij niet gereviseerd kan worden, al zal het allemaal niet meevallen om alle spullen te vinden.

Geplaatst: 30.01.2008 - 21:59
door steven460
pot van dat vet en die kippen veren,,,,,,

een inside link met de fabrikant is waarschijnlijk genoeg.
EAN codes? :P

Geplaatst: 04.02.2008 - 23:54
door Gast
De volgende aanbieding gehad voor een complete nieuwe set:
* Duallmass vliegwiel
* Druklager/hydraulische cilinder (= één)
* Koppelingsplaat + drukgroep
voor: € 925,- incl. BTW.

Wie kan goedkoper? En waar?

Geplaatst: 05.02.2008 - 09:32
door bert67
incl montage Alex v70??

Geplaatst: 05.02.2008 - 17:10
door joostb
De volgende aanbieding gehad voor een complete nieuwe set:
* Duallmass vliegwiel
* Druklager/hydraulische cilinder (= één)
* Koppelingsplaat + drukgroep
voor: € 925,- incl. BTW.
Wat jij een aanbieding noemt noem ik een maandloon!!

Maar ja dat kost het zo ongeveer wel.

Geplaatst: 05.02.2008 - 20:21
door Gast
bert67 schreef:incl montage Alex v70??
In je dromen. :P
Dit zijn alleen de materiaal kosten!
Het zelfde kost bij Volvo-dealer € 1232,- en dan is de 15% korting er al af.
Dus normaliter ruim € 1400,- voor alleen de onderdelen.
Dus met montage zit je op ongeveer € 2000,-.
Fijn hé! :wink:

DUS.... WIE HEEFT NOG EEN GOEDKOPER ADRES DAN DIE € 925,-
De goedkoopste heeft dan gelijk een verwijzing op dit Forum. :lol: (dus niet naam vermelden, alleen prijs)
Tja voor wat, hoort wat!! :wink:

Geplaatst: 06.02.2008 - 20:50
door joostb
In je dromen.
Dit zijn alleen de materiaal kosten!
Het zelfde kost bij Volvo-dealer € 1232,- en dan is de 15% korting er al af.
Dus normaliter ruim € 1400,- voor alleen de onderdelen.
Dus met montage zit je op ongeveer € 2000,-.
Fijn hé!
Alex waar is dat trouwens voor 925?
En wat is het merk?

Geplaatst: 06.02.2008 - 22:18
door Gast
joostb schreef:
In je dromen.
Dit zijn alleen de materiaal kosten!
Het zelfde kost bij Volvo-dealer € 1232,- en dan is de 15% korting er al af.
Dus normaliter ruim € 1400,- voor alleen de onderdelen.
Dus met montage zit je op ongeveer € 2000,-.
Fijn hé!
Alex waar is dat trouwens voor 925?
En wat is het merk?
Het merk is LUK (origineel Volvo ook). Mogelijk dat SACHS ook wel wat levert.
Waar....... ga ik pas melden als ik de laagste prijs (garantie :P ) heb.

Geplaatst: 07.02.2008 - 07:30
door Hans
Alex,

Die 900,- heb ik ook zo'n beetje betaald voor de hele mikmak. Komt dan idd nog een halve dag sleutelen bij. Ik heb er toen ook orgineel Volvo (LUK) in gekregen. Het is bekend dat Volvo de aftermarket goed weet af te schermen. Heb ooit een kennis werkzaam bij Valeo gehad. Die kon ok al vrijwel niets voor Volvo leveren.

Maar jij gaat het er even zelf inzetten neem ik aan? Volgens mij heb je wel voor hetere vuren gestaan. Ik neem ook aan dat als het eenmaal gemaakt is je het met een normale rijstijl never nooit meer stuk krijgt.