Pagina 1 van 1

240 GLT op LPG '90, 300 000KM

Geplaatst: 26.01.2008 - 16:01
door Dhoeksema
Beste medeforumleden,

Een vraagje (en deze zal wel een beetje onnozel klinken):

Stel:

We kopen een 244 GLT op LPG, uit 1990. Kilometerhistorie erbij, ruim 3 ton gelopen. Vanaf 2 ton heeft er LPG (G2, verdamper) in gezeten.

Nou lees ik een hoop over de klepzittingen, maar die verhalen verschilen wat 'in detail'.

De hier boven beschreven auto heeft 100 000 km op gas gelopen, is het dan zo dat 1 - OF de auto beroert loopt en dus toe is aan een nieuwe kop, of 2 - Dat niet zo is en dat dus betekent dat er een juiste 'gas-kop' opgekomen is?

Ik las ook iets over elke 5 000km kleppen stellen. Aan welke kosten moet ik dan denken? Of gaat dit niet op als 'de andere kop' er al op zit? (want zo had ik het een beetje begrepen)

Waar moet ik op letten in de onderhoudshistorie om na te kunnen gaan of ik 'de juiste kop' heb? Of is dat niet na te gaan?

Bedankt voor jullie tijd.

Mvgr,

Dane :D

Geplaatst: 26.01.2008 - 21:21
door Klaasjan
Hallo,

Je stelling mbt de kop is wat kort door de bocht. Het is belangrijk om te weten of er bij het plaatsen van de gasinstallatie wat aan de klepzittingen is gedaan. Voor zover ik heb begrepen zijn de orginele klepzittingen namelijk net iets te zacht om de hardere klap van een gasontbranding op te kunnen vangen.
De gevolgen hiervan gaan na ongeveer 100000 optreden, Dat de jouwe nog geod loopt wil echter niks zeggen.

Geplaatst: 26.01.2008 - 21:45
door Fat Rat
hmm ik ken het specifieke blok wat in een 240 GLT geleverd is niet precies, maar het is een gewone B230 met wat meer vermogen dacht ik. Nou kan de standaard kop van een B230 met kat op gas vaak een 2.5 tot 5(soms nog meer) ton mee, dit hangt allemaal een beetje af van het kleppenstellen. Hoe verder je klepspeling verkeerd staat namelijk, hoe harder het slijt.
Ik probeer zelf aan te houden stellen iedere 10.000 KM en het valt tot op heden reuze mee.
Wat de kosten zijn weet ik niet, ik doe het namelijk zelf thuis of op een sleuteldag van de vereniging.

Geplaatst: 27.01.2008 - 10:45
door Iwema
Er is meestal niets mis met deze motoren.

Gewoon onderhoud is genoeg.

Als je nu na 100.000 km op LPG denkt dat er iets niet goed is moet je de compressie meten.
Als deze goed is zijn de klepzittingen ook nog goed.
Als je helemaal op zeker wilt gaan dan moet je de klepstelplaatjes opmeten.
Als deze erg dun zijn dan zijn de klepzittingen versleten.

Hugo
IwemaLPG

Geplaatst: 31.01.2008 - 20:09
door Hakkers
@ Iwema, wat bedoel je met erg dun? hoe dik zijn de klepzittingen standaard, en wanneer zijn ze "te dun" ?

Geplaatst: 31.01.2008 - 20:27
door V480-S60
Informatie over een GLT op LPG nodig.

Ga eens informeren op www.volvolvo.nl

Ik weet dat er GLT's rondrijden (reden) met meer dan 425.000 km.

Geplaatst: 01.02.2008 - 10:32
door Iwema
Als de klepzittingen slijten komt de klep omhoog richting de nokkenas.
De klepstelplaatjes moeten dus voor dunnere worden vervangen om de wenselijke klepspeling te behouden.

De dikte van de klepstelplaatjes geeft dus aan hoever je klepzittingen zijn versleten.

Hugo
IWEMA LPG

Geplaatst: 01.02.2008 - 22:30
door pephond
Eigenlijk kan het heel makkelijk allemaal: Gewoon het kleppendeksel lichten! Als de klepstelplaatjes nog een stukje boven de klepstoters uitsteken kan ie meestel zomaar nog 100 - 120.000 Km mee! Als je de kleppen secuur (laat) stellen hoef je dat eigenlijk maar om de 30.000 Km...... Soms hoor je ook wel eens tikkende geluiden, alsof de kleppen te los staan. Dat wordt meestal veroorzaakt door een "losse" klepstoter. Daar kan de auto hoogbejaard mee worden!