Pagina 1 van 2
Volvo 460 (studentenauto)
Geplaatst: 26.01.2008 - 23:13
door w00t
Hallo,
Bij deze stel ik me even voor: ik ben Wouter, 19 jaar, studeer aan de Hogeschool Zuyd te Maastricht, hier studeer ik International Business and Languages.
Dit jaar wil ik een Volvo 460 aanschaffen (440 kan ook, volgens mij is het enigste verschil de achterklep) Het zijn in principe geen zware auto's (1000 kilo) en volgens mij slurpen ze ook niet zoveel door de lichte motoren. (Renault)
Ik kan er niets aan doen, ik houd van
stijl, ruimte, en degelijkheid. Een aziaat is voor mij niet weggelegd.
De belasting is dan € 20,75 per maand, verzekering is een ander verhaal, dat wordt een duurdere grap, zeker voor mijn 0 schadevrije jaren, en risicogroep

(eventueel op moeders naam)
Graag van advies over de volvo 460/440.
- Waar moet ik op letten bij aankoop?
- Wat zijn de kostenposten van zo een auto?
- Eventuele extra dingen die ik zou moeten weten van deze auto?
- Extra vragen waar ik dus totaal niet aan heb gedacht
En conclusie: raden jullie het mij aan deze auto te kopen?
Mijn budget is momenteel rond de € 1.400, zoekmachinetjes op internet laten zien dat deze auto's al vanaf 250 euro (met APK) van de toonbank rollen. Dit is natuurlijk niet realistisch, toch moet ik volgens mij rekening houden met de kilometerstand omdat het Renault motoren blijven, geen auto kopen boven de 300.000 km zeg maar.
Maar ik ben natuurlijk maar een liefhebber. Ik ben opgevoed met Volvo, we hebben een 244, 945, en 855 thuis gehad en nu een V70 in de garage staan.
Bij voorbaat dank voor je reactie!
mgv,
Wouter van Kempen
Geplaatst: 27.01.2008 - 16:18
door glitz
even de zoekfuntie van het forum gebruiken, deze vraag is al meermalen aan bod geweest.
Laat het even weten als je wat hebt gevonden.
Geplaatst: 27.01.2008 - 18:03
door HSRN850
Inderdaad even zoekfunctie gebruiken. Wat ik ook vaak doe is reviews op Autoweek.nl lezen, daar zie je vaak per auto de zelfde problemen... Dan weet je waar je een beetje op moet letten bij de normale km-stand, NAP, distributie, enz.
Ik hou overigens altijd verschillende websites van Volvo-specialisten in de gaten, en 440's en 460's kom je niet veel meer tegen, waar een 850 van hetzelfde bouwjaar nog wel veel aangeboden wordt. Zegt wel iets over het kwaliteitsverschil lijkt me zo...
Succes!
Geplaatst: 27.01.2008 - 19:44
door Auk
Beste Wouter!
Mooie keuze om een Volvo uit de 400-serie aan te willen schaffen!
Je hebt diverse prijsklassen natuurlijk, zeker voor de 440/460's.. bij de 480 is vooral: GOED of SLECHT.. maar bij de 440/460 modellen is het wat anders.
Feit blijft dat het gaat om een Nederlandse Volvo, waar men blijkbaar goed op bezuinigd heeft. Zoals HSRN850 zegt is het een feit dat de 850 kwalitatief gezien 200% beter is..
De 400series hebben vooral veel last van roest en storingen in het elektronisch circuit.. Ik denk dat het vooral verstandig is voor je om een goede, roestvrije en vooral jong model van de 440 te nemen. Eentje waar geen LPG installatie op zit, en die een redelijk goede km stand heeft van rond de 100.000..
Wanneer de renaultmotoren een kmstand hebben van 300.000km wil niet zeggen dat ze op zijn hoor! Iemand van het forum rijdt een 480 GT TURBO met 235dkm, dat zijn al mooie standen!
T is maar net hoe je met de auto omgaat, zoek het forum een beetje af, beetje kijken op de reviews van de jongere modellen etc etc dan komt het wel goed!
Succes met de zoektocht! (als je 1400euro te besteden hebt kun je ook gaan voor een oudere P1 850, auto's lopen makkelijk 4ton.
Geplaatst: 27.01.2008 - 22:55
door w00t
Allereerst alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik wist niet dat er ook nog een apart 400 forum was. My bad!
Graag zou ik anders een Admin willen vragen of hij dit topic kan verplaatsen.
Back on topic: Ik heb inderdaad gezien dat de Volvo bij de meeste eigenaren een graag gezien object was door onder andere:
- weinig kilo's
- uitzonderlijk laag verbruik
- zeer ruime auto
- zeer comfortabel
MAAR nu komen de nadelen van autoweek reviews
De cijfers tussen de haakjes laten zien hoevaak het probleem voorkomt.
Volvo 460 (veelvoorkomende dingen)
schokdempers achter (4)
Volvo 440 (veelvoorkomende dingen)
Versnellingsbak (2)
Cilinderkop (2)
Volvo 440/460 Gemeen
Elektronica (4)
Startprobleem ’s ochtends (vooral in de winter) (3)
Dynamo (3)
Lek Stuurhuis (3)
Kilometerstand behaald door eigenaar tot afschrijving:
345.000 km
200.000 km
184.000 km
310.000 km
340.000 km
307.800 km
242.486 km
Aanraders:
gemonteerde hulpvering ( die zijn er veel )
Volvo 440/460 probleem schijnt de roest op achterspatbord te zijn (en wielkasten) Dit zal dan ook wel een afrader zijn voor te kopen.
Slechte tractie in de regen en bij optrekken
Zo gezegd zo gedaan: Volvo heeft dus nogal wat mankementen bij de hogere kilomteraantallen. Over het algemeen zijn de kritieken lovend over deze auto. Ondanks de reparaties die noodzakelijk waren. Als ik de kilomterstanden is het dus waar dat ik een auto moet zoeken in de 100.000 km.
Verder rest mij te zeggen dat een Volvo 850 niet echt een studentenauto als ik kijk naar de belasting die door het dank schiet omdat hij 300 kilo meer weegt. Wel lekker veel Pk'tjes, niet echt leuk te verzekeren. Wel hoge kilometerstand haalbaar. Aanschafkosten niet te betalen...
Dilemma..
Mgv
Wouter
Geplaatst: 28.01.2008 - 13:00
door HSRN850
En toch zou ik een 850 in je overweging mee nemen...
Ik denk dat je een redelijke 850 GLT nu wel koopt voor een 1500 euro. Eventueel de auto op je ouders' naam zetten i.v.m. de verzekering, dat kost je echt de kop niet. De belasting kost je een 15 euro per maand meer als een 440. Ik denk dat je een groot deel terugverdient bij onderhoud en reparaties.
Maar het is moeilijk in te schatten. Je moet er ook geluk mee hebben. Ook aan een 850 krijg je kosten.
Geplaatst: 28.01.2008 - 13:50
door V480-S60
Topic verplaatst naar juiste stek.
Geplaatst: 28.01.2008 - 15:51
door T.S.
Hallo Wouter,
Voor jouw budget kun je volgens mij een knappe 440/460 krijgen, hoor. Wel uit mijn nog niet al te uitgebreide ervaring het volgende:
- vind persoonlijk de Renault benzine motoren niet echt zuinig. Ik kwam vaak niet boven de 1 op 12 met mijn 440 1.8i.
- roest in de wielkasten hebben ze (bijna) allemaal volgens mij. Als het nog niet al te ver is, kun je het nog wel behandelen.
- Motorisch kunnen ze volgens mij prima 2 ton plus hebben, mits goed onderhouden, maar dat geldt voor alle auto's! Heb de mijne bij 210.000 nog gewoon ingeruild en hij was echt nog niet op ofzo. Startte altijd en liep als een zonnetje!
Verder zijn het gewoon lekkere, comfortabele auto's voor niet overdreven veel geld.
Succes bij het uitzoeken van je auto!!
Grt
Geplaatst: 28.01.2008 - 17:43
door GKD
Mooie keuze 440/460! Zelf ook net student af, wel aan de full-time baan, en een 460 GLT 'onder de kont'. Er zijn heel wat opties te krijgen op zo'n 460, van leren bekleding met stoelverwarming tot koplampwissers/sproeiers.
Probeer een beetje na te gaan wat je zeker in je auto wil hebben, wat er maximaal voor km's op de teller mag staan (je eigen gevoel/vertrouwen is toch wel een belangrijke factor daarin).
Het rijdt echt heerlijk, comfortabel, rustig, eigenlijk gewoon klasse!
(Ben wat bevooroordeeld voor de 460-ers, zie signature

)
Geplaatst: 28.01.2008 - 19:23
door Dragunov86
Ik ga voor een 850, heb momenteel een 440 maar wil gewoon iets hebben wat meer bij mij past.
Extra kosten boeit me niet zo, het gaat anders toch op aan andere dingen

Geplaatst: 28.01.2008 - 20:10
door wpee
Je moet kijken hoeveel je per jaar wilt uitgeven
Anders is 250 euro voor een auto met APK helemaal niet zo'n slechte optie.
Jaar erop koop je gewoon een andere, is goedkoper dan 4 nieuwe banden.
WIm
Geplaatst: 28.01.2008 - 20:48
door Emiel123
heb mijn 440 met nieuwe apk en dealer onderhouden voor 300e gekocht. heb er nu paar duizend km mee gereden en nog gelukkig nog geen een probleem gehad. volgende week naar noorwegen en 2maanden later weer terug dus als ik daarvan terugkom met de 440 dan vind ik het echt een topwagen!
ik betaal trouwens 75e belasting per 3 maanden, iets meer dus maar kan aan de regio liggen misschien?(gooi)
Geplaatst: 28.01.2008 - 21:11
door stefmen
Woon in dezelfde provincie als jou en wegenbelasting ligt meen ik op 83 euro per 3 maanden.
Verzekering heb ik ook via mijn ouders lopen (ben ook student;)). Kost me iets meer dan 12 euro per maand.
Heb zelf juni vorig jaar mijn 440 gekocht voor 1500 euro (airco, lm-velgen, halflederen bekleding, elec. antenne, 140.000 gelopen etc). Het is een 1.8i en voldoet aan mijn eisen. Verder is het een fijne auto. Enig onderhoud wat ik er echt aan gehad heb is een nieuwe uitlaat en wat nieuwe remblokjes(normaal dus).
Het verbruik is alleen om te huilen.. Al moet ik wel zeggen dat ik een redelijk zware rechtervoet heb. Ik rij gemiddeld 1 op 9,5. Op autowegen is het niet veel beter.. 1 op 11 is dan wel haalbaar. Dat doet pijn als je een 60 liter tank om de 500km moet volgooien(H). Maargoed, je moet er iets voor over hebben...
Geplaatst: 29.01.2008 - 10:13
door gertvanderspek
Dan is een 1.9 td misschien een optie.
1:17.2 gemiddeld met een redelijke pittig rijstijl.
Inderdaad de wielkast randen zijn niet echt goed. Maar de rest is top!
Geplaatst: 29.01.2008 - 10:47
door SchoutenCC
Maar de belasting is gelijk een heel eind hoger - dat haal je er als student niet snel uit... Hou daar ook rekening mee

Geplaatst: 29.01.2008 - 11:50
door w00t
Ghe, klopt. Met een dieselke zou ik € 180,00 per kwartaal betalen, das 45 eurie per maand. Benzine zou 20,75 zijn per maand
Tenzij ik het beestje eventueel op het bedrijf zou zetten. Maar wederom ben ik ook niet zo bekend in die materie.
Grtz,
Wouter
Geplaatst: 29.01.2008 - 12:11
door gertvanderspek
Thang van de km af wat je op jaarbasis maakt.
Volgens mij bij 10.000 of meer is het loonend!
Geplaatst: 29.01.2008 - 12:29
door SchoutenCC
Wouter, even een rekentip: er zitten 3 maanden in een kwartaal, niet vier
Het sec prijsverschil is dus 97 euro per kwartaal oftewel 388 euro per jaar.
Zo even vlug bij de tango kijkend kom ik op een prijsverschil van 30ct (137,9 tov 107,9). Je gaf een gemiddelde van 1:17,2 voor de TD, ik ga voor de benzine even uit van 1:12 (sommigen halen hoger, anderen lager maar dit moet redelijk kloppen)
Bij 10 dkm kost benzine dus (10.000/12)*1,379+4*83=€ 1481,17 en diesel (10.000/17,2)*1,309+4*180 = € 1481,05.
Dit is dus met deze prijzen exact het snijpunt

Geplaatst: 29.01.2008 - 12:40
door w00t
foutje, moet kunnen!
Inderdaad, maar dan rest mij nog te zeggen: zijn de dieseluitvoeringen kwalitatief beter in de 400 reeks?
Met name: weinig onderhoud, betere mileage? Tjsa, ik heb de reviews op autoweek gelezen, en van benzinemotoren zijn er nog al wat mankementen rond de 2 á 3 ton. (zie hierboven)
w00t
PS: ik hoop dat ik nu niemand met een 400'er benzine beledig

Geplaatst: 29.01.2008 - 13:11
door SchoutenCC
Ik heb zelf een '95 benzine waar nu 220 dkm op staat, afgelopen jaar/anderhalf jaar goed 40 dkm gereden, en hij rijdt juist lekkerder dan ooit tevoren! Goed verzorgen lijkt me het sleutelwoord, maar dat geldt natuurlijk voor elke auto...
Mankementen sinds 180 dkm: roest, inbraakschade, oliesensor, dynamo, fransen die spiegels eraf lopen en tegen de trekhaak aanrijden. Verder alleen onderhoud als schoon luchtfilter (nu open), remblokjes, lampjes en olie+filter-wissel etc.