Pagina 1 van 1

Spoorverbreders V70 classic doen of niet?

Geplaatst: 27.01.2008 - 22:52
door JENZZ
Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn om alleen de achterwielen te voorzien van spoorverbreders? Ik wil ca. 20 / 25 mm verbreden.

Het is een V70 classic 2.5Tdi uit 1997.

Geplaatst: 29.01.2008 - 09:59
door ronald ce
nadelen,je wiellagers krijgen flink op hun lazer.

en ik dacht dat het niet mocht voor de apk.

Geplaatst: 29.01.2008 - 12:10
door HSRN850
Volgens mij zijn er een paar eisen; ze mogen niet meer als 2% verbreden, ze mogen niet meer als 30mm uit de wielafschering uitsteken en uiteraard mogen de wielen niet aanlopen.

Waarom eigenlijk, als ik vragen mag?

Geplaatst: 29.01.2008 - 21:44
door JENZZ
Als je naar de achterzijde kijkt staan de achterwielen ver in de wielkassen, ik wil dit wat verminderen en denk dat het wel leuk staat. Ze moeten uiteraard binnen de wielkassen blijven. De wagen rijdt overigens heel comfortabel en ik zou daar niet te veel van willen inleveren. Graag jullie reactie. Groetend een tevreden V70 rijder.

Geplaatst: 30.01.2008 - 08:41
door Geus
Ik heb op basis van jouw verhaal mijn auto nog eens bestudeerd, maar ik zie het niet echt. Is dat niet een soort optisch bedrog, omdat het plaatwerk boven het voorwiel naar binnen wijkt, terwijl het achter juist nog een beetje naar buiten bolt?

Ik vraag me af of alleen achter breder maken geen negatief effect heeft op de luchtweerstand en het wegcontact. Van voren gezien wordt het oppervlak toch ietsje groter en ik kan me voorstellen dat het vooral bij regen nadelen heeft. Je achterwielen rijden dan over de golfjes die je voorwielen net aan de zijkant hebben veroorzaakt.

Ben wel benieuwd wat een expert hierover te zeggen heeft.

Geplaatst: 25.02.2008 - 13:56
door wouter van laer
Ik zou GEEN Spoorverbreders monteren, dat is echt heel slecht voor je auto! (en de lagers)

Geplaatst: 25.02.2008 - 14:26
door fransb85
de auto heeft achter licht toespoor, dwz de wielen wijzen wat scheel naar binnen (voorkanten naar elkaar toe). dat dient ertoe (dacht ik) om de achterwielen perfect recht te laten uitlijnen als je rijdt (dan worden ze door de voorwaartse beweging van de auto icm de weerstand van de banden iets naar buiten getrokken en staan ze recht). daardoor lijkt het bij stilstand soms of de wielen wat te ver in hun kassen staan. ik heb zelf ook wel eens (om dezelfde reden) gedacht aan spoorverbreders (maar dan hooguit 1 cm) maar ik heb er toch vanaf gezien omdat ik niet kan zeggen wat de effecten zijn op het rechttrekken van je wielen en het verdere weggedrag. voorts moet je beseffen dat je met het verbreden van je spoor een langere 'arm' bevestigt aan je wiellager en je het lager dus meer aan krachten buiten de draairichting om onderwerpt (ofwel, zoals ronald zo mooi zegt, je geeft ze flink op hun lazer). op zo'n relatief kleine afstand (wielbouteinde-draaipunt wiellager) is een verlenging van 2 of 2,5 cm procentueel gezien een enorme toename van de arm. dat percentage mag je voor het gemak doortrekken naar de slijtagetoename van je wiellagers als indicatie (dus 25% meer arm, 25% meer moment op je wiellagerbaan, 25% meer slijtage).

mocht je toch niet kunnen leven met je schele achterwielen dan raad ik je aan om op z'n minst naar een kwik-fit of iemand anders met gedegen onderstelkennis te gaan en je te laten voorlichten (of bij een volvo garage, al schijnt het sommige volvorijders de eer te na te zijn om advies te vragen aan mensen die er echt iets van weten). het kan best zijn dat je met montage van iets kleinere spacers icm het wat anders afstellen van je sporing achter één en ander kunt ondervangen. maar vraag jezelf eerst een af hoe storend je het vindt. onderstellen luisteren nauw, en alles houdt verband met elkaar. je kunt dus niet ongestraft 1 ding drastisch veranderen en de rest ongewijzigd laten.

Geplaatst: 25.02.2008 - 14:48
door wouter van laer
Spoorverbreders of spacers zijn bij wet verboden om onder de auto te monteren, en dat is niet voor niets. Daarnaast benadeeld het behoorlijk de rij-eigenschappen van de auto. In feite maak je de ET waarde van de velg veel groter met spoorverbreders of spacers.
"...dan raad ik je aan om op z'n minst naar een kwik-fit of iemand anders met gedegen onderstelkennis" Ik zou zeggen; ga voor goed advies liefst naar Profile TyreCenter of een andere betere banden zaak, bij Kwik-Fit weten ze echt niets hierover! (bij de meeste dan...;-)

Geplaatst: 25.02.2008 - 16:09
door VolvoC70T5
maak je de ET waarde juist niet kleiner?? hoe kleiner hoe verder de velg naar buiten steekt toch? of heb ik dat mis..

Geplaatst: 25.02.2008 - 17:11
door wouter van laer
Sorry, dat klopt ja! Dat bedoelde ik!

Geplaatst: 25.02.2008 - 17:21
door trompetje
Als je een "bredere look" wilt:
Een maatje bredere band (als dat op je velg past, ik weet niet waar je nu mee rondrijdt), lost dat het optische probleem niet op?

Geplaatst: 25.02.2008 - 17:36
door KR@MMETJE
trompetje schreef:Als je een "bredere look" wilt:
Een maatje bredere band (als dat op je velg past, ik weet niet waar je nu mee rondrijdt), lost dat het optische probleem niet op?
Ik rijd sinds 4 weken op een set Comets rond op m'n S70.

Ik ben van 195 breed naar 225 gegaan nu. Dit past echter maar net t.o.v. van de wielkast. Bij inveren heb ik nog geen aanlopen geconstateerd, maar een halve pink past niet meer tussen de band en de wielkast. M'n S70 is overgens niet verlaagd en staat nog op de orginele dempers en veren.

Ik weet niet exact welke maat banden je erop hebt liggen. Maar het lijkt me sterk dat 2,5 cm verbreden uberhaupt gaat passen.

Er vanuit gaande (correct me if I'm wrong) dat het midden van de band op de zelfde plaats is blijven zitten, ben ik 1,5 naar buiten gegaan met m'n banden vergeleken met de oude 195 brede Antila's.

Just my two cents en m'n bedenkingen of 2,5 cm technisch zou kunnen...

Geplaatst: 26.02.2008 - 14:58
door fransb85
2.5 cm achter kan wel waarschijnlijk (als je nivomat hebt). maar zou 't dus niet doen.
mijn kwikfit is altijd prima (is ook n best grote), zal wel verschillen per vestiging (zoals alles)