Pagina 1 van 4
Stotter meeting
Geplaatst: 30.01.2008 - 19:05
door rvdodewaard
Het valt me op dat bijna iedereen met een 4 serie wel last heeft van een stotterend motorblok in wat voor vorm dan ook. Mijn 460 heeft er ook last van en ik krijg het maar niet opgelost.
Is het een idee om een meeting te organiseren zodat we met de kennis die er op dat moment aanwezig is per geval eens kunnen zoeken naar een oplossing? Of is daar geen animo voor?
Geplaatst: 30.01.2008 - 20:45
door dr hilus
Haha! Een stotter-meeting! :notworthy: :notworthy:
Terug on topic: er zit wel een kern van waarheid in je idee.
Dan moeten we echter wel een of meerdere goeroes hebben die per handoplegging aan kan geven waar het probleem zit. Anders is het wel gezellig, maar niet zo productief.
Geplaatst: 30.01.2008 - 22:05
door rene en erica
het idee is erg goed,ikzelf heb er om wat voor reden geen last van,enkel als het beneden de 2 a 3 graden is.zo erg als ik het hier soms lees heb ik het gelukkig ook nog niet mee gemaakt.ik had een gebroken bougie.echt finaal doormidden enkel bij elkaar gehouden door de dop.daarna (nog) nooit 1 verkeerde slag gemaakt.
Geplaatst: 30.01.2008 - 23:56
door wpee
Hoi
Als je de topics doorleest dan kun je grofweg volgende werkwijze aanhouden waarmee je 90 procent oplost.
In volgorde:
1) carb.motor : carb schoonmaken en benzinefilter in slang voor carb plaatsen.
2) injectie: gehele inlaat kanaal schoonmaken, incl sensoren, slangen en stationairklep (stappenmotor wordt er wel eens gezegd, is het niet overigens maar goed...)
3) Alle electra nakijken in de motorruimte: naar injectoren, naar bougies, verdeelkap en ontsteking: alle stekkers uit elkaar halen, schoonmaken met alcohol, spiritus oid (niet schuren!!), inspuiten met contactspray en vastmaken. Let er op dat contacten (de pinnen dus) ook klemmen, desnoods voorzichtig met een kleine schroevendraaier iets bijbuigen.
Loopt hij stationair niet goed?
Eerst bovenstaande doen daarna:
4) CO afstellen of laten doen
5) Doet 1 cilinder nog niet mee, dan bougiedoppen lostrekken 1 voor 1 om te kijken welke cylinder het is. Hoor je geen vershil bij los-vast van een bougiedop, dan is DIE cylinder niet in orde. Controleer of die bougie vonkt, dit hoor je als je de op nog net niet vast op de bougie hebt. OK dan check pakking inlaatspruitstuk.
Loopt motor niet goed bij hogere toeren:
Doe eerst bovenstaande en dan
6) controleer brandstoffilters bij injectiemotor, verversen als je niet zeker bent van ouderdom
7) controleer opvoerpomp/benzinepomp werking.
Ik ben er van overtuigt dat dit zelfs in meer dan 90% tot de oplossing leidt.
Uiteraard staat of valt alles bij een fatsoenlijk behandeling van je auto:
- peil olie eens!! DOE us gek! gewoon doen 1 x per maand
- ververs olie regelmatig, maar ook iedere keer het motoroliefilter
- gebruik goede olie, bij de oliehandel voor 2 euro per liter, Gamma olie kan hieraan bij een aanbieding niet eens tippen en dan heb ik het nog niet over kwaliteit. Hoeft niet duur te zijn. Syntheet is onzin voor 440, gewoon geldklopperij. Ook halfsyth is voor benzine niet nodig.
- tank zuiver, dwz geen troep mee in de opening duwen.
- alle andere vloeistoffen op nivo houden, koelvloeistof, remvloeistof etc
- accupolen mogen niet ge-oxideert zijn, gewoon invetten met vaseline.
- hou motor ruimte schoon..... rest gaat dan vanzelf.
Het is echt zo simpel.
Aanvullingen en tips welkom overigens.
Gr
Wim
Geplaatst: 31.01.2008 - 00:03
door duthoy
tja, bij mij was het een stekker,
't is een veel voorkomend probleem, ergens is dit wel goed, daar er dan al veel studie naar gedaan is.
gewoon een kwestie van stap voor stap alles afgaan. heeft mij een half jaar bezig gehouden. maar niet veel euroes gekost:
- bougies (dealer) 16 euro
- boegiekabels (dealer) = 100 euro
- benzinefilter (dealer) = 16 euro
- rotor + verdeelkap = 34 euro
verder nog het nodige kuiswerk aan gasklephuis, de stationairklep,...
dus zoals je ziet, allemaal "slijt"onderdelen die vroeg of laat toch eens aan vervanging toe zijn.
wat uren bij de dealer staan voor nazicht kost je meer, en zelf op onderzoek onder de motorkap is nog leerrijk ook

Geplaatst: 31.01.2008 - 10:57
door Iroll
Je kan het eigenlijk samenvatten dat veruit de meeste problemen worden veroorzaakt door slecht onderhoud. Veel mensen rijden door totdat ze problemen krijgen. Met wat preventief onderhoud ontstaan er veel minder problemen. Door bijv alle stekkers los te halen, schoontemaken met contactspray en weer monteren met wat vaseline voorkom je al heel wat ellende.
Geplaatst: 31.01.2008 - 12:03
door YannickvanRooyen
Hoewel de mensen hier boven volledig gelijk hebben, blijft het voor veel mensen abracadabra, juist daarom is het geen slecht idee.
Ik ben in ieder geval aanwezig als iets dergelijks gaat plaats vinden, heb zelf geen last van stotteren, maar help graag

Geplaatst: 31.01.2008 - 19:02
door dr hilus
Als het schikt met de agenda, ik ook! Een soort van 'kleine klusjesdag'.
Geplaatst: 31.01.2008 - 21:00
door Tijs Jansen
Goed idee die meeting!!
Die van mij (1,8i G3 '96) stottert sind kort wanneer hij koud is(ook op benzine). Als hij enigsinds warm begint te worden is het stotteren over. Ik heb wel het idee dat hij ook wanneer hij warm is wat minder goed trekt. Garage adviseerde om eerst maar eens de bougiekabels en rotor./verdelerkap te vervangen. Gaan we dan maar eens proberen.
Waarmee kun je het beste de vacuumslangetje reinigen (van binnen) is bijvoorbeeld remmenreiniger niet te agressief? Zag bij een van de slangetjes wat witte prut, dus maar meteen alles even schoonmaken als we dan toch aan de gang gaan.
Probleem is van de laatste drie weken, daarvoor nooit last.
Alle tips zijn natuurlijk welkom.
Gr. Tijs Jansen
Geplaatst: 31.01.2008 - 23:03
door rvdodewaard
Wim, op zich heb je wel gelijk maar veel mensen hebben dat lijstje inmiddels wel doorlopen en hebben nog steeds problemen. Misschien kunnen we er inderdaad een algemene klusjesdag van maken. Een stottermeeting klinkt ook belachelijk natuurlijk

. Ik ga wel eens even kijken wat er te regelen valt.
Geplaatst: 01.02.2008 - 01:18
door Dragunov86
Alleen als de motor koud is heb ik er last van maar lijkt me idd gezellig

Geplaatst: 01.02.2008 - 10:37
door STS-135
Als het niet te ver weg is kom ik ook, heb alweer 7 volvo's uit de 400 serie versleten en ze hebben ALLEMAAL problemen gehad met stotteren
Ook degene die ik nu heb helaas goed heb het alle keren nog opgelost maar de problemen zijn niet altijd zo voor de hand liggend en als je zoals ik niet super veel verstand van zaken hebt kan je met een (vaak) klein probleem behoorlijk lang bezig zijn.
Ik ben dus voor, en als het in de buurt is kom ik graag langs.
Geplaatst: 01.02.2008 - 13:51
door pepijnerkelens
Opzich ben ik vrij nieuw met volvo, vrij nieuw op dit forum en voorlopig ook nog niet echt een automonteur te noemen..
Toch meen ik wel dat mijn 460 ook een beetje een spraakgebrek heeft

Is niet heel hinderlijk maar stationair in neutral stottert mijn auto wel een beetje. Als dat stotteren is iig
Lijkt me leuk om er bij te zijn dus

Geplaatst: 01.02.2008 - 23:56
door rvdodewaard
Ik ben momenteel bezig om iets te regelen, dus stay tuned! Tipje van de sluier: het zal in elk geval een zaterdag worden én in Zuid-Holland, maar gelukkig is de A12 voor het hele land makkelijk bereikbaar.
Geplaatst: 03.02.2008 - 12:11
door 480S60
Ik heb ook wel interesse in een "stotter" meeting. Bij mij heb ik met veel schoonmaakwerk de zaak enigszins weten te beperken, echt ideaal is het nog niet alleen...
Geplaatst: 03.02.2008 - 16:27
door Dragunov86
rvdodewaard schreef:Ik ben momenteel bezig om iets te regelen, dus stay tuned! Tipje van de sluier: het zal in elk geval een zaterdag worden én in Zuid-Holland, maar gelukkig is de A12 voor het hele land makkelijk bereikbaar.
Laat wel ruim weten, kan ik vrij vragen van werk
Geplaatst: 04.02.2008 - 09:21
door YannickvanRooyen
rvdodewaard, mocht je ergens hulp bij nodig hebben, PM me ff

Geplaatst: 04.02.2008 - 11:28
door slak12345
Ookal heb ik er niet zo heel veel last van, toch zal ik ook komen! lijkt me erg leuk.
Misschien moet er iemand een topic aanmaken in het evenementen topic?
Gr.
Geplaatst: 04.02.2008 - 23:26
door rvdodewaard
slak12345 schreef:Ookal heb ik er niet zo heel veel last van, toch zal ik ook komen! lijkt me erg leuk.
Misschien moet er iemand een topic aanmaken in het evenementen topic?
Gr.
Wacht maar even, ik moet eerst even weten wat ik kan regelen.
Geplaatst: 05.02.2008 - 18:52
door rvdodewaard
wpee schreef:
2) injectie: gehele inlaat kanaal schoonmaken, incl sensoren, slangen en stationairklep (stappenmotor wordt er wel eens gezegd, is het niet overigens maar goed...)
Wim, hoe moet je de sensoren schoonmaken dan?