Pagina 1 van 2

tuning 2.5tdi

Geplaatst: 01.02.2008 - 22:35
door toppertje
in een ander topic had ik al aangegeven dat ik
de trekkracht van mijn tdi tussen de 1000-2000tpm
erg magertjes vond.(was een s60 D5 gewend)

nu ben ik van plan een chip te laten plaatsen,niet zozeer voor de pk,
maar voor wat meer (lees:beter reageren) koppel tussen de1000-2000tpm

is hier iemand die zijn 2.5D (tdi) op z,on manier heeft laten chippen?
en kan ik hiermee een beetje het gevoel van de D5 terug laten komen?

nogmaals, ik wil geen nerveuse auto die onderin niets doet,om er dan
ineens bij bv 2000tpm als een raket vandoorgaat
alle reacties zijn welkom.


alvast bedankt

Geplaatst: 02.02.2008 - 00:40
door sjoerdb
heb je EGR op je blok zitten? uitlaatgas terug koppeling naar inlaat? dan kan je die laten afdoppen. wil al betere oppakken van motor tot resultaat hebben. VW diesels in transporter hebben het en het afdoppen werkt zeker.

Geplaatst: 02.02.2008 - 09:15
door Edgar
Hartog Tuning weet echt alles over die motor, stuur hem is een mailtje...

Geplaatst: 02.02.2008 - 16:58
door toppertje
wat het afdoppen vd egr betreft,dit heb ik al eens geprobeerd
(vacuumslangetje afgedopt)
maar kon geen verschil,in tegenstelling tot sommige anderen,ontdekken in trekkracht oid

Geplaatst: 07.02.2008 - 21:51
door Winnox
Vacuumslang afdoppen geeft geen merkbaar verschil.

Bij die auto helpt alleen grotere injectornozzles steken (0.230) of een chiptuning.

Geplaatst: 07.02.2008 - 22:19
door toppertje
Winnox schreef:Vacuumslang afdoppen geeft geen merkbaar verschil.

Bij die auto helpt alleen grotere injectornozzles steken (0.230) of een chiptuning.

als de komplete egr dicht gezet wordt,heeft dat dan wel effect?
zoals gezegd: boven de 2000tpm is alles wel ok.
maar als je bv tussen de 80-100km/u rijd in zn 5 en je geeft gas
dan gebeurt er nagenoeg niets.
dus dan moet je al terugschakelen naar 4 en dan duurt het nog even voordat de turbo op druk is.
al met al vind ik de auto erg traag,ik vraag mij af,of dit zo hoort bij een
v70 2.5d/tdi
je hoort vaak positieve geluiden over de tdi :? maar ik vraag mij af:waarom?
een golf tdi van 90pk is amper bij te houden vanaf ong.90km/u in zn 5
(de golf ook in zn 5 uiteraad)

Geplaatst: 08.02.2008 - 12:14
door Winnox
Laat je luchtmassameter eens controleren. Dat is vaak de oorzaak van slecht vermogen. In de computer zit een datagrafiek, die gemeten luchtmassa koppelt aan een bepaald inspuithoeveelheid, als je meter slecht presteert dan spuit je veel minder in, dus ook minder turbodruk en minder vermogen.

Getuned gaat die tdi best wel snel hoor, 170-180pk gaat perfect, de limiet zit hem in de turbo, die max 2100-2150 mbar aankan, je kan meer vragen, maar vanaf 3500 rpm wil hij gewoon niet meer leveren. (zelf getest).

Geplaatst: 08.02.2008 - 20:49
door toppertje
boven de 2000tpm gaat hij wel goed vooruit.
ik had uit andere topics begrepen, dat als je een defecte lmm hebt dat je dan boven in de toeren geen trekkracht meer hebt.

ik heb het idee dat het gewoon aan de trage turbodruk op bouw ligt.
is dit met evt. een chip-tuning op te lossen?
ik bedoel dus dat de turbo sneller op druk komt,zodat je iets eerder vermogen hebt.

nogmaals boven de 2000tpm is het wel redelijk ok
het gaat specifiek tussen de 1000-2000tpm waar ik graag zou willen dat de motor iets alerter op het gas reageert

Geplaatst: 08.02.2008 - 21:11
door Edgar
toppertje schreef: is dit met evt. een chip-tuning op te lossen?
ik bedoel dus dat de turbo sneller op druk komt,zodat je iets eerder vermogen hebt.
Alleen met maatwerk tuning,

Geplaatst: 10.02.2008 - 15:13
door Winnox
Tussen de 1000 en 2000 tpm is nu net het gebied waar niet teveel getuned kan worden omwille van de koppeling en het vliegwiel.

Vanaf 1750-2000 kan je al wel wat meer hebben, maar het probleem komt wanneer je in dat toerental plankgas geeft, bijvoorbeeld als je op de snelweg in 5e wil inhalen, dan ga je een vibreren krijgen, hetgeen enorm slecht is.

Geplaatst: 12.02.2008 - 19:02
door hkl073
Winnox schreef:Tussen de 1000 en 2000 tpm is nu net het gebied waar niet teveel getuned kan worden omwille van de koppeling en het vliegwiel.

Vanaf 1750-2000 kan je al wel wat meer hebben, maar het probleem komt wanneer je in dat toerental plankgas geeft, bijvoorbeeld als je op de snelweg in 5e wil inhalen, dan ga je een vibreren krijgen, hetgeen enorm slecht is.
in welke vorm is dit enorm slecht ? want ik heb hier ook wel eens last van (na tuning)

Geplaatst: 14.02.2008 - 15:52
door Winnox
Vliegwiel ziet daardoor erg af.

Geplaatst: 15.02.2008 - 23:22
door M_Bruinsma
Hallo topperje!!

Ik vermoed dat er iets is met jouw auto aangezien ik en golf 90pk echt zonder problemen kan hebben (allebei in 5) ben ook nog sneller dan een toledo 110pk in zn 5.

Succes met je roffel!!

Geplaatst: 16.02.2008 - 11:50
door pedro sr.
Als je dat vaak genoeg doet komen de veertjes via je koppelingshuis naar buiten zetten, dan kost het een vliegwiel en een versnellingsbak. Schadelijk is het dus zeker wel!

Geplaatst: 16.02.2008 - 23:05
door toppertje
pedro sr. schreef:Als je dat vaak genoeg doet komen de veertjes via je koppelingshuis naar buiten zetten, dan kost het een vliegwiel en een versnellingsbak. Schadelijk is het dus zeker wel!
wat, is schadelijk? als je het veel doet?
ik neem aan, dat je het vol intrappen vh gas bedoelt bij lage toeren?
maar als je doortrekt tot 2500tpm dan valt ie terug tot onder de 2000tpm
en je rijd toch geen diesel om die door te trekken tot 3500/4000tpm

Geplaatst: 17.02.2008 - 09:11
door pedro sr.
Dat noemt men "koffiedik kijken", als je dat geluid hoort is het op dat moment heel erg schadelijk.
Je vliegwiel is stuk, of je motor heeft meer kracht dan het vliegwiel aankan.

Geplaatst: 17.02.2008 - 09:48
door toppertje
heeft de 2.5D(tdi)hetzelfde vliegwiel (dual-massa)
als de D5 motoren dan?

Geplaatst: 17.02.2008 - 10:11
door pedro sr.
Nee, de 2.5TDI is een oude Audi-motor, lijkt in niets op de D5, wel hebben ze beide een 2-massa-vliegwiel.

Geplaatst: 18.02.2008 - 06:46
door Winnox
In vergelijking met een golfje tdi heeft die 2.5 tdi in de 850 en V70 classics hebben al redelijk snel last van een daverend vliegwiel.
Zelfs bij 3000 rpm enzo nog.

Is kwestie van met rijdend testen en een paar keer aanpassen het eruit te krijgen.

Geplaatst: 25.02.2008 - 20:47
door volvootjeV70
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een chip van fastech? Schijnt dat je 2.5TDi iets meer dan 25 pk meer krijgt.