Pagina 1 van 2

compressie b20

Geplaatst: 02.02.2008 - 18:50
door biadman
net effe de compressie in m'n blok gemeten, wat is een normaal aantal bar?

1=9.65

2=9.65

3=8.96

4=8.27

kleppen stellen moet sowieso gebeuren, heb nl geen idee wanneer dat voor het laatst is gebeurt...

waar kan je die plaatjes halen voor het stellen trouwens?

Geplaatst: 02.02.2008 - 19:13
door ferdy
compressie is volgens fabrieksopgave 1 op 10

kleppen stellen heb je geen plaatjes voor nodig; alleen voelermaatjes en sleutel 13 / 1/2 '' en een platte schroevendraaier.

Geplaatst: 02.02.2008 - 19:21
door whitehorsekart
Heb je het wel over een B20? Daar heb je geen stelplaatjes voor nodig hoor!
Bij warme motor en op de startmotor ronddraaiend:

B20A en B20F: 10,8 tot 12,7 bar
B20B en B20E: 11,8 tot 13,7 bar
Komt uit Haynes manaul

Belangrijker is natuurlijk of de drukken een beetje gelijk zijn. Bij jouw motor wijken ze wat van elkaar af, en bovendien zijn ze aan de lage kant.
Eerst kleppen stellen, dan opnieuw meten en eventueel nóg een keer met een theelepeltje olie op de zuiger. Dan weet je of het van de kleppen komt of de zuigers (zuigerveren).

Mocht je tóch een B21 of B23 hebben, dan kan ik de waardes ook wel opzoeken maar ik begrijp dat je een "matzwarte" 144 hebt?

Succes!

Geplaatst: 02.02.2008 - 20:07
door biadman
klopt idd allemaal!!

er is mij verteld dat ik plaatjes nodig had om te stellen!

maar nu ik weet dat dat dus niet nodig is gaan we van de week meteen stellen!! :)

wat zijn de waarde's van in en uitlaat klep?

Geplaatst: 02.02.2008 - 20:44
door whitehorsekart
Is voor de B20 makkelijk:

B20A: 0.40 - 0.45 zowel inlaat als uitlaat, warme en koude motor hetzelfde!

Geldt trouwens ook voor de E en F motor, alleen de B20B moet op 0.50-0.55

Pas op dat je de moeren van de stelboutjes op de tuimelaars bij het weer vastzetten niet kapotdraait! Als je het nooit eerder hebt gedaan: zorg dat je eerst wat reserveboutjes in huis haalt!!

Trouwens: een fotootje van die matzwarte?

Geplaatst: 02.02.2008 - 21:04
door biadman
hmmm waar kan ik zien welk type b20 ik heb?

hier de gevraagde foto's

Geplaatst: 02.02.2008 - 21:21
door whitehorsekart
Da's nou altijd het probleem met oude VOLVO's: bijna alles past op alles.

Dus je treft veel half omgebouwde motoren: bijvoorbeeld 1 carburateur, maar een nokkenas/compressie/ontsteking van een B of E versie.

Ga er voor het gemak vanuit dat als je 1 carburateur hebt je een A hebt en met 2 carburateurs een B. En dan kijken of hij lekker loopt als je de voorontsteking en de kleppen hebt gesteld. (Injectie is een B20-E)

Trouwens: leuk zo, met dat zwart! (En dat zeg ik terwijl ik die 144 van mij zo standaard mogelijk probeer te krijgen!) Zo'n '74 er krijgt er iets speciaals door!

Geplaatst: 02.02.2008 - 21:36
door biadman
heb idd 1 carb.
qua nokkenas ed zou ik het niet weten, enige wat ik weet is dat ie in 99 van zwitserland is geiporteerd en toen een gas installatie& kop heeft gekregen

bouwjaar en maand is feb. 1974

bedankt voor het compliment trouwens :)

niet genoeg geld om hem in een originele kleur te laten spuiten, dus was rollen op m'n werk snel als keuze gemaakt... 't is zo al snel een geheel :)

Geplaatst: 03.02.2008 - 18:16
door Maurice Pierik
De compressieverhouding van de B20A is 8,7 op 1.

Geplaatst: 03.02.2008 - 18:54
door whitehorsekart
Dat getal heb ik ook wel, maar wat wil je daarmee zeggen, Maurice?

Volgens mij heb je bij het meten niets aan waardes als compressieverhouding?

Geplaatst: 03.02.2008 - 18:56
door mjeuring
Compressieverhouding is niet gelijk aan compressie einddruk.

Marinus

Geplaatst: 03.02.2008 - 20:06
door Maurice Pierik
Nee, maar ik mag toch aannemen dat de compressie-eindruk tenminste de waarde van de compressieverhouding moet hebben, en normaal gesproken hoger.
Daarnaast zouden de verschillen tussen de cilinders niet al te groot moeten zijn.

Geplaatst: 03.02.2008 - 20:19
door ferdy
B20A en B20F: 10,8 tot 12,7 bar
B20B en B20E: 11,8 tot 13,7 bar

10:1 is niet hetzelfde als bovenstaand

Geplaatst: 03.02.2008 - 20:55
door volvo rob
Als de auto op gas rijdt is het verstandig de kleppen iets ruimer af te stellen; neem dan altijd de hoge waarde, dus b.v. bij een koude B20A motor afstellen op 0,45 mm. Reden hiervoor is dat de verbranding van gas met hogere temperaturen gepaard gaat dan de verbranding van het benzinemengsel. Door de kleppen iets ruimer te stellen krijgen ze net iets meer tijd om af te koelen in het blok.

Geplaatst: 04.02.2008 - 17:16
door hesened
Hele domme vraag mischien hoor maar ik ben op motoren gebied een leek:
Hoe kan ik de compressie meten? Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? en hoe zit dat met de kleppen stellen?
Is er iemand in het midden van het land die het mij kan leren mischien?
Ik heb het idee dat mijn B20A niet helemaal lekker loopt en ik ben zoals gezegd een leek op dat gebied maar wel leergierig.

Geplaatst: 04.02.2008 - 17:59
door biadman
een compressie meter!

als je as vrijdag tijd hebt dan kan ik je helepen, moet je wel naar hilversum komen! pm me anders als je intresse hebt!

gr. joost

Geplaatst: 06.02.2008 - 22:30
door mjeuring
Maurice Pierik schreef:Nee, maar ik mag toch aannemen dat de compressie-eindruk tenminste de waarde van de compressieverhouding moet hebben, en normaal gesproken hoger.
Ligt (mede) aan de grootte van de verbrandingskamer (ruimte boven de zuiger als hij in bdp staat). Hoe groter de verbrandingskamer hoe kleiner de compressie einddruk.
Een benzine motor met een compressieverhouding van 1:10 komt uit op ongeveer 12-14 bar. Een diesel heeft een compressieverhouding van 1:16 (60% meer) en komt uit op 24-30 bar (het dubbele).
Er zijn dus meer factoren die de compressieeinddruk bepalen.
Daarnaast zouden de verschillen tussen de cilinders niet al te groot moeten zijn.
Is vaak wel net zo belangrijk. 10-15% max.

Marinus

Geplaatst: 06.02.2008 - 23:02
door hesened
biadman schreef:een compressie meter!

als je as vrijdag tijd hebt dan kan ik je helepen, moet je wel naar hilversum komen! pm me anders als je intresse hebt!

gr. joost
Ik krijg het niet voor elkaar om vrijdag vrij te krijgen :( :(

Zaterdag kan ik wel maar dan kan jij niet begreep ik.
Iemand in het midden van het land die mij kan helpen met compressie meten misschien???

Geplaatst: 06.02.2008 - 23:39
door biadman
wanneer op zaterdag?

't is een klusje van niets namelijk... (15 minuten max)

Geplaatst: 07.02.2008 - 17:21
door hesened
Ik kan zaterdgochtend wel, maar 's middags ook. maakt mij niet uit.

Heb jij trouwens ook een stroob voor het "op tijd" zetten??