Pagina 1 van 2
onregelmatig stationair tourental 480 turbo
Geplaatst: 03.02.2008 - 15:17
door Volvo480lover
Hey,
Na 3 480'ers gehad te hebben (2 turbo's en een ES) en een 5tal jaar 480-loos te hebben rondgereden begint het bloed weer te kruipen waar het niet gaan kan en jawel, ik heb weer een 480turbo op het oog
Nu is het een '95 model met airco maar hij heeft een probleem, van zodra hij enkele minuten draait dan gaat het toerental op en neer (en dan heb ik het niet over een 5-10 toeren, maar hop naar de 2000 en terug naar beneden).
Er is ook een lekje in de uitlaat achteraan, dus daar zit ik ook wel mee.
Ik heb al eens geprobeerd om de stekker van de stappenmotor los te halen, hielp niks.
Heb ook geprobeerd de stekker van de luchtmassameter los te maken en dan ging ie ineens wel mooi stationair draaien, maar zo kan je der natuurlijk niet mee rijden.
Heb in de luchtmassameter gekeken en die zag er op het eerste zicht nog wel goed uit.
De Auto rijdt voor de rest wel prima, turbo gaat lekker, remt en stuurt ook gewoon prima.
Iemand enig idee?
Bij mij is het al iets te lang geleden, hoewel ik me kan herinneren dat ik het ooit nog al eens heb gehad...
Geplaatst: 03.02.2008 - 15:27
door AndorabLe
Misschien de temperatuursensor onder het gasklephuis?
Daar lijkt het iig wel op.
Geplaatst: 03.02.2008 - 15:29
door Volvo480lover
zou idd kunnen, hoe kan ik die het beste testen? Multimeter?
Geplaatst: 03.02.2008 - 15:32
door AndorabLe
Je schijnt met een ohm-meter te kunenn meten of ie goed is.
Ikzelf heb ooit gewoon de sensor laten vervangen door een andere, en een tijdje daarna door een nieuwe toen de vervangen ook defect was.
Geplaatst: 03.02.2008 - 16:22
door Iroll
Als hij mooi stationair loopt met de LMM stekker los dan is de LMM stuk. Zo test je hem namelijk, vervangen zou ik zeggen. Dat hij er goed uitziet zegt niets. Het ligt in ieder geval niet aan de temp.sensor. Als die stuk is dan start hij slecht of niet koud of je krijgt hem niet gestart met een warme motor.
Geplaatst: 16.02.2008 - 00:32
door Volvo480lover
Ik moet normaal die ook kunnen uitmeten niet?
Ik had vroeger al die boeken, maar in loop der jaren is het een en ander verlorengegaan... zijn die service manuals ook ergens te vinden?
Geplaatst: 16.02.2008 - 10:17
door Iroll
Op het 480europe forum staat hier een topic over de MAF en hoe je hem kan doormeten:
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=13166
Kijk daar ook even onder downloads, daar staat ook het een en ander.
Ik zou ook eens kijken of je nergens een vacuumlek hebt in een slang of pakking, als hij ergens valse lucht aanzuigt dan krijg je ook dit soort rare stationair problemen. Nu ik het terug lees zeg je dat het ook niet uitmaakt of je de stappenmotorstekker loshaalt, dus lijkt het me misschien eerder een vacuumlek.
Geplaatst: 16.02.2008 - 11:36
door Volvo480lover
thanks

hij heeft blijkbaar ook moeite met koudstarten... dus lijkt het mij idd meer de LMM (of MAF), niet soms?
Geplaatst: 16.02.2008 - 11:59
door Iroll
Koudstartprobleem kan ook de watertemp.sensor (koudstart sensor) zijn. Deze zit onder de 1e bougie in het blok. Dit zijn de weerstanden die hij moet hebben:
Coolant Temperature (C) = Resistance (Ohm)
0 = 5,800
+20 = 2,500
+80 = 330
10 % afwijking mag volgens Volvo, maar iets meer is geen probleem.
Geplaatst: 05.03.2008 - 19:32
door bart86
Ik heb het zelfde probleem gehad.
Het zou lekkage kunnen zijn van je luchtinlaat slang, deze worden redelijk snel bros. Wat bij mij uit eindelijk het probleem was was de luchtregelaar(sigaar Stappenmotor).. Hier zit een klep in welke als hij vies is slecht loopt. Probeer deze eens schoon te maken. Is dit het niet dan zou het electriche gedeelte er van kpot kunnen zijn, dit was bij mij het probleem. Je kunt je auto laten uitlezen en als het goed is komt dit dan wel naar boven.
Groeten, Bart
Geplaatst: 26.03.2008 - 22:25
door Yoghi
Ik heb precies het zelfde probleem bij mijn 440T uit 95''.
Ook een stationair toerental drama, maar bij rijden geen problemen.
Alleen zodra ik de auto laat uitrollen in de versnelling begint die hevig te schokken.
Hij start wel altijd, maar ook moeilijker dan hoe het zou moeten.
Ook als ik de lmm uitschakel dan loopt hij beter stationair maar je hoort het toch het toerental nog zachtjes op en neer ga.
Ik hoor ook een gesis als ik bij het inlaat spruitstuk luister (misshien hoor jij dat ook TS).
Dus ik vermoed een lekke pakking bij het inlaat of uitlaat spruitstuk.(ik zal morgen eens op onderzoek gaan als ik tijd heb)
Weet iemand toevallig wat de symptonen zijn bij een lekke uitlaat/inlaat pakking.
Geplaatst: 26.03.2008 - 22:37
door Ludo
Yoghi schreef:Ik heb precies het zelfde probleem bij mijn 440T uit 95''.
Ook een stationair toerental drama, maar bij rijden geen problemen.
Ik hoor ook een gesis als ik bij het inlaat spruitstuk luister (misshien hoor jij dat ook TS).
Weet iemand toevallig wat de symptonen zijn bij een lekke uitlaat/inlaat pakking.
de symptomen beschrijf je al, een wisselend stationair toerental.
er word valse lucht getrokken en de stationair regelaar gaat dit continu proberen bij te sturen.
om te controleren dat er zeker een lek is, spuit eens remmenreiniger op de plaatst waar je het sissen hoort.
als het toerental dan omhoog gaat is er een lek(je).
Geplaatst: 27.03.2008 - 00:11
door Yoghi
Oke bedankt voor de tip ik zal morgen eens gaan proberen.
Geplaatst: 27.03.2008 - 11:53
door avdlee
Ik heb hetzelfde probleem als Yoghi, ook wisselend toerental en stotterende motor bij het stationair uitrollen.
Ook wil hij wel eens afslaan als ik het gas los laat en hij stationair gaat draaien. Zal vanavond eens kijken naar het inlaatspruitstuk
Geplaatst: 27.03.2008 - 15:13
door 480S60
Om aan dit euvel wat te doen kan je aan een paar schoonmaakwerkzaamheden beginnen.
Voorop het motorblok zit een stappenmotor. Deze is iets kleiner dan een vuist, er zitten twee slangen op en een elektrische aansluiting. Deze uitbouwen en schoonmaken met bijvoorbeeld remmenreiniger helpt. (kwartier werk)
Hierna kan je de bypass van de gasklep schoonmaken. Dat is een kwestie van het gasklephuis uitbouwen en het kanaaltje goed uitspuiten. Daarna weer monteren met natuurlijk een nieuwe pakking. (half uur werk)
Als laatste stap stel je nu de bypass af op het gasklephuis. Deze draai je eerst helemaal dicht en daarna per kwartslag open totdat de motor lekker stabiel stationair draait, ook nadat je een dot gas gegeven hebt. (kwartier werk)
Geplaatst: 29.03.2008 - 20:31
door Yoghi
Ik heb laatst de tip van ludo geprobeerd en ja hoor, uit/inlaatspruitstukpakking is lek.
Geplaatst: 30.03.2008 - 21:48
door Yoghi
Iemand enig idee wat dat grapje ongeveer zal gaan kosten.
Geplaatst: 12.09.2008 - 16:30
door 440 Turbo
Goedendag, ik heb hetzelfde probleem geloof ik. De wagen valt na aanslaan gelijk weer uit. Na dit ongeveer 3x te herhalen blijft ie steeds wat langer lopen en de derde keer blijft ie lopen. Echter, met een sterk schommelend toerental varierend tussen de 500 en 1500 toeren.
Lijstje van wat ik reeds heb vervagen:
bougies
bougiekabels
rotor
verdeler
bobinekabel
LMM
luchtfilter
inlaatspruikstuk
gaskleppenhuis
stappenmotor
luchtslangen
Iemand nog een idee? (wellicht heeft diegene ook nog een idee wat er mis zou kunnen zijn wanneer de zekering steeds klapt wanneer ik mn koplampen aanzet. (zekering van ''dipped beam'' en ''rear foglight'' (nr 6) brandt door)
Alvast bedankt!
Geplaatst: 12.09.2008 - 16:45
door Blade
Wissel je krukaspositie sensor eens uit met je wrak...
Je zekering klapt waarschijnlijk door kortsluiting..
Heb je ge-PM'emd maar daar reageer je niet op, why?
Geplaatst: 12.09.2008 - 19:39
door 440 Turbo
Aaijj Poika, das waar ook, stond nog op de to-do-list;)!
Heb het probleem met de lampen inmiddels gevonden, er zaten achter die zekering 3 kabeltje, hiervan heb ik er eentje losgehaald. Deze was van het mistlicht achter. Hiervoor heb ik daarna weer een alternatieve kabel getrokken.
Kost een middagje sleutelen maar dan heb je ook wat;) !