Pagina 1 van 1
BI-Xenon afstellen
Geplaatst: 04.02.2008 - 00:09
door arnout_s60
Mijn s60 is uitgerust met bi-xenon. Alleen dit staat "automatisch" wel heel laag afgesteld. Kan ik dit net zoals bij halogeen lampen ook handmatig bijstellen?
Geplaatst: 04.02.2008 - 00:37
door volvofreak65
Ik heb ook bi-xenon op mijn S60 zitten en deze stonden ook iets te laag afgesteld en heb ze daarna laten afstellen bij de dealer omdat je de hoogte verstelling niet meer met "normale "draaiknop op de lichtschakelaar kunt doen.
Hoogte verstelling gaat nu automatisch ... zit nu geloof ik een sensor op de achteras als het een orginele xenonset van Volvo is.
Geplaatst: 04.02.2008 - 08:25
door Paul
Kan je bij je dealer laten doen, die checkt dat dan op zo'n Hella lampen tester.
Bij onze V50 had ik ook af en toe dat ik dacht van wow wat staat dit opeens laag!
Geplaatst: 04.02.2008 - 11:28
door Paul
Even je titel aangepast het is geen xeon maar Xenon

Geplaatst: 05.02.2008 - 00:30
door Sam
arnout, als het goed is zitten er op je koplampbehuizingen 2 dopjes die je met een klein sleuteltje kan verdraaien om zo wat aan te passen.
die sensor op de achteras probeer ik zelf ook achter te komen hoe dat precies in zen werk gaat
Geplaatst: 05.02.2008 - 19:00
door arnout_s60
Bedankt sam, dit was makkelijker dan ik had gedacht.
Geplaatst: 05.02.2008 - 22:42
door volvofreak65
@ arnout_s60... Ik zou nooit zelf zonder deugedelijke afstelapparatuur aan xenon lichten gaan stellen ik denk niet dat tegenliggers dit kunnen waarderen :evil: (ookal om de vooroordelen van xenon te voorkomen)
Hoop dus dat het met goede apparatuur gedaan is......
Geplaatst: 05.02.2008 - 23:03
door arnout_s60
Beste volvofreak, natuurlijk heb je daar gelijk in. Niks is vervelender dan 'te' hoog of ongelijk afgestelde koplampen.
Mijn lampen heb ik niet met professionele apparatuur afgesteld maar in het donker op een vlakke weg. Hierna op de garagedeur gekeken of ze beide op dezelfde hoogte waren afgesteld. Lampen staan nu goed afgesteld.
Bedankt voor de reacties.
Geplaatst: 06.02.2008 - 21:07
door T!M
De bestuurderskant staat doorgaans toch lager afgesteld dan de bijrijderskant?
Geplaatst: 07.02.2008 - 11:21
door Koidream
arnout_s60 schreef:...Mijn lampen heb ik niet met professionele apparatuur afgesteld ...
Dat er nog specialisten zijn die geld uitgeven aan professioneel materiaal, het is niet te begrijpen...
Geplaatst: 07.02.2008 - 11:46
door eXite
T!M schreef:De bestuurderskant staat doorgaans toch lager afgesteld dan de bijrijderskant?
Nee, integendeel. Links en rechts geven beiden een ander lichtbeeld. Volgens mij komt het erop neer dat links in het begin (tot 20m oid) hoger staat dan rechts, maar door het lichtbeeld wordt dat daarna gelijk getrokken. Verschilt overigens ook per merk en type wat voor lichtbeeld er gegeven wordt..
Geplaatst: 07.02.2008 - 12:44
door C 30 T5
Beide lampen L+R geven hetzelfde lichtbeeld op de op de muur of een koplampafstelapperatuur .Voor de apk wordt er L en R geen verschil gemaakt.
Sam, De sensor op de achteras zit erop om te zorgen dat bij belading ( auto zakt aan achterzijde ) de verlichting niet te hoog komt te staan, en daardoor verblindend werkt voor tegenliggers. Dit wordt dus automaties bijgesteld. Bij nieuwere modellen zit dit ook voortaan een op de vooras.
De werking is te zien als de autogestart wordt, de lampen gaan dan even omhoog en dan weer omlaag om de juiste positie in te nemen algelang de belading van de auto.