Pagina 1 van 1
Inhouden op LPG bij warme motor
Geplaatst: 04.02.2008 - 21:08
door Bombina
Hoi forumleden,
Hoewel ik weet dat bovenstaand onderwerp al regelmatig aan bod is geweest, stel ik de vraag toch even opnieuw. De problemen zijn vaak toch net weer even anders en daarmee de antwoorden ook.
Ik heb begin dit jaar in een V70 met 2 ton op de teller een Vialle LPG-3 installatie laten inbouwen. Bouwjaar 99, motor 2.4.
Dat rijdt uitstekend, totdat ik van de snelweg afkom en de bebouwde kom inrij. Met optrekken, zo tussen de 40-60 km/hr, merk je duidelijk dat hij inhoudt en soms ook daarna bij het rijden bij deze snelheid. Maar alleen als ie al een tijdje gereden heeft.
Op benzine geeft hij geen problemen.
Ik heb een afspraak bij de inbouwer en die laat er een storingsmonteur naar kijken.
Hebben jullie nog ideeen waar het aan kan liggen en die ik de monteur kan meegeven?
Alvast bedankt,
Tim
Geplaatst: 04.02.2008 - 21:12
door Bombina
Aanvulling: de bougies zijn reeds vervangen (die waren behoorlijk vervuild) en dit type motor heeft blijkbaar geen bougiekabels.
Geplaatst: 07.02.2008 - 10:03
door DirkV70
Beste Tim,
Onlangs heb ik ongeveer hetzelfde probleem gehad met 3 ton op de teller.
Na wat zoekwerk bleken de inspuitpijpjes in het spruitstuk verstopt te zijn.
Het gaatje is namelijk maar 1 mm. De inpuitpijpje zijn vrij simple te vervangen (tap er indraaien en er uit treken).
Rijdt wee als vanouds
Groet, Dirk
Geplaatst: 07.02.2008 - 13:52
door Bombina
Oke, dank je Dirk.
Neem ik mee in mijn lijstje voor de storingsmonteur.
Wat voor gasinstallatie heb jij, en wel of geen turbo?
Er werd mij ook nog gevraagd wat meer details: het is geen Turbo, het is een LPI Vialle, en er is (nog) geen Flaslube ingebouwd. Overigens zegt de ene gasninbouwer dat Flaslube wel aan te bevelen is en de ander zegt dat het niet nodig is.
Ook zou het aan de elektronische gasklep kunnen liggen.
Geplaatst: 07.02.2008 - 14:29
door DirkV70
Vialle LPi, geen turbo
Wat is Flaslube?
Geplaatst: 07.02.2008 - 15:41
door Bombina
Flashlube is een middel dat de kleppen smeert. Google het maar eens, of zoek het op in oude berichten van dit forum, het staat er vol mee. Vooral aanbevolen bij motoren met vaste klepstoters. Met name bij nieuwere modellen en de 2.4 ltr. Maar let op, ik weet dit ook allemaal maar van lezen op dit forum en bellen met gasinbouwers!
Geplaatst: 07.02.2008 - 20:03
door Ludo
niet twijfelen om Flashlube te laten installaren bij dit type motor.
belangrijk is dat je het ook regelmatig controleert en bijvult.
zonder ga je geheid met verbrande kleppen te maken krijgen.
Tenminste als de motor vaste klepstoters heeft, daar bestaat idd nogal wat twijfel over.
Mesman moet je normaal zo kunnen zeggen of je vaste klepstoters hebt, aan de hand van chassisnummer.
klepspeling is dan belangrijk.
dat de inspuitpijpjes verstopt zijn na een goeie maand, lijkt me wel snel. (heb ik trouwens nog nooit voorgehad)
laat de foutcodes anders ook eens uitlezen bij de dealer.
de ETM is ook een verdachte.
Geplaatst: 07.02.2008 - 20:47
door Bombina
Bij Mesman waren ze inderdaad zeer duidelijk over Flashlube: doen!
Ik zal ze nog eens bellen over het type motor.
Maar wat is ETM???
Geplaatst: 07.02.2008 - 21:50
door Ludo
Bombina schreef:Maar wat is ETM???
de electronische gasklep.
Geplaatst: 11.02.2008 - 20:06
door Bombina
Het inhouden doet hij nu ook bij 100 km/u. :x
Vandaag een afspraak gemaakt om de computer/motor te laten uitlezen bij een in een Volvo's gespecialiseerde garage (geen dealer). Lijkt me toch wel goed om te doen, voordat de storingsmonteur van de gasinbouwer er naar gaat kijken.
Overigens stond er in de gebruikershandleiding dat de motor in deze auto uitgerust is met hydraulische klepstoters.
Helaas hadden ze niet vermeld van welk type motor ze uitgaan.
Ze verwijzen wel naar het typeplaatje onder de motorkap.
Is er een andere plaats dan de Volvo-garage waar je die codes 'op naam' kunt brengen?
Heeft er iemand ervaring als je Mesman opbelt met zo'n vraag?
Dan kan ik ook makkerlijker kiezen of Flashlube er nu wel of niet ingebouwd wordt.
Geplaatst: 15.02.2008 - 20:18
door snofla
hoeft de rotor of verdelerkap niet te zijn..heb het precies het zelfde gehad...kijk de rubberen slangetjes maar eens na van jou gasklep mede het rubberen slangetje die van jou gas/luchtklep gaat naar de ven. in mijn geval was het rubber slangetje precies aan de onderkant gescheurd...op dat moment heeft hij valse lucht en daar gaat de motor stoteren vooral bij een hoge belasting en onregelmatig stationeer lopen
hoeft de rotor of verdelerkap niet te zijn..heb het precies het zelfde gehad...kijk de rubberen slangetjes maar eens na van jou gasklep mede het rubberen slangetje die van jou gas/luchtklep gaat naar de ven. in mijn geval was het rubber slangetje precies aan de onderkant gescheurd...op dat moment heeft hij valse lucht en daar gaat de motor stoteren vooral bij een hoge belasting en onregelmatig stationeer lopenhoeft de rotor of verdelerkap niet te zijn..heb het precies het zelfde gehad...kijk de rubberen slangetjes maar eens na van jou gasklep mede het rubberen slangetje die van jou gas/luchtklep gaat naar de ven. in mijn geval was het rubber slangetje precies aan de onderkant gescheurd...op dat moment heeft hij valse lucht en daar gaat de motor stoteren vooral bij een hoge belasting en onregelmatig stationeer lopen
Geplaatst: 22.02.2008 - 19:51
door Bombina
Ik zal het Forum even op de hoogte houden van de ontwikkelingen:
Vandaag bij de Vialle inbouwer geweest met mijn V70 99 2.4. Gelukkig bleek na controle het euvel in de Vialle-installatie te zitten en niet in mijn motor. Ze hebben de injectiebuisjes vervangen voor andere, met een hoek van 70 graden. De klachten waren daarna nog niet over. Er is druk gebeld met Vialle en een foutenlogboek is opgestuurd. Maandag verwachten ze een reactie en dan krijg ik een toefoontje hoe ze het willen gaan oplossen: andere programmatuur of onderdelen vervangen.
Conclusie van de gasinbouwer was: het probleem zit 'm in de Vaille installatie en we zijn er zeker van dat we het kunnen verhelpen.
Wordt vervolgd.
Geplaatst: 29.02.2008 - 18:06
door Bombina
Dag forumleden, vandaag een flinke domper
Na wat foutjes in de communicatie tussen de gasinbouwer en Vialle NL kreeg ik vandaag te horen dat mijn klachten niet verholpen kunnen worden bij de gasinbouwer.
Reden: de klachten en fouten zijn ook geconstateerd bij het rijden op benzine.
Tsja, en daar sta je dan.
Kun je terug naar de Volvo-garage.
Ga maar eens zoeken waar het aan kan liggen.
Gelukkig heeft degene waar ik hem van gekocht heb, goede contacten met een Volvo-garage en hij wil me graag verder helpen.
Hij is net zoals ik van overtuigd dat het gewoon een goede en geweldige bak is.
Tot later, en nu duimen maar dat ze in ieder geval iets kunnen vinden.
Geplaatst: 11.04.2008 - 19:52
door Bombina
Gisteren de V70 opgehaald.
Euvel was voor de Volvo-monteur snel duidelijk, gevonden en verholpen: Niet goed werkende elektronische gasklep.
Vervangen en nieuwe software.
Auto rijdt weer als een trein.
Dank voor alle reacties, en Ludo, jij gaf direct al het goede antwoord! :salute:
Cruisecontrol die kuren had is ook gemaakt. Zoals vaker hier op het forum geschreven lag het aan de pedaalstandsensor.
Geplaatst: 23.06.2008 - 21:49
door Robbedoes
En wat heeft dit je gekost?
Ik heb ook een 2.4 van '99 op LPi en ben bang dat het elektronisch gasklephuis sub-optimaal functioneert, om het voorzichtig uit te drukken.
Geplaatst: 24.06.2008 - 21:03
door Bombina
En wat heeft dit je gekost?
Ruim 650 euro, incl software, maar ook de (met prachtige naam) pedaalstandsensor van de CC.
Eerst maar eens de Volvocomputer laten uitlezen...
Succes.