Pagina 1 van 1
Startproblemen V50 2.0 Diesel 2005
Geplaatst: 05.02.2008 - 11:44
door Misteribiza
Sinds kort beschik ik over een prachtige V50 uit 2005 met een 2.0 dieselmotor.
Gisteren werd ik geconfronteerd met startproblemen. Na het starten van de motor is het net alsof hij verzuipt....blub blub blub en de motor slaat af.
Na een keer of 5 opnieuw starten bleef de motor wel draaien, later heb ik er ook geen last meer van gehad.
Herkent iemand deze problemen en weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?
Geplaatst: 05.02.2008 - 13:07
door kmser
Komt mij onbekend voor. Wat ik wel al gemerkt heb is sommige problemen zichzelf weleens durven oplossen, en dan periodiek nog af en toe eens opduiken.
Geplaatst: 05.02.2008 - 13:15
door lancer
Kan zo af eens toe een voorkomen, vooral als het vorige ritje heel kort was. De ANWB schijnt het een "Garageauto" te noemen (gebeurd vooral met mensen die de auto de garage in/uit rijden en vervolgens de auto laten staan). De filters/katalisator zit dan verstopt. Goed doorgassen bij de volgende start lost het op.
Ik heb het zelf met een 1.8i ook al een keer meegemaakt. Ik had de hoop al bijna opgegeven toen 'ie met een brul tot leven kwam. Direct auto laten uitlezen, maar niets gevonden en nooit meer meegemaakt.
Geplaatst: 05.02.2008 - 21:43
door theboz
foutcodes uitlezen lijkt egr klep die blijft hangen als
Als dat uit je foutcodes blijkt advies deze klep vervangen en ecm update
Geplaatst: 06.02.2008 - 11:12
door edraket
Ik lees hier allemaal vreemde verklaringen. Een hangende EGR klep kan in mijn ogen geen slechte start veroorzaken. Bij stationair staat de EGR klep ook open, dus ik neem ook aan bij starten. Waarom zou de motor biet aanslaan bij openstaande EGR?
Ook de filters/KAT verstopt. Welke filters zouden dan verstoppen? En een KAT verstopt echt niet van het verplaatsen van de auto met 5 meter.
Wat wel kan is dat de klepstoters door het korte ritje "van slag" raken. Wat er precies mee gebeurt weet ik niet, maar de kleppen blijven open staan of gaan juist niet meer open, waardoor de start moeilijk is. DOorstarten levert vaak resultaat. Ik weet overigens niet of de 2.0D hydraulische klepstoters heeft.
Geplaatst: 06.02.2008 - 11:44
door IkeV70
edraket schreef:Ik lees hier allemaal vreemde verklaringen. Een hangende EGR klep kan in mijn ogen geen slechte start veroorzaken. Bij stationair staat de EGR klep ook open, dus ik neem ook aan bij starten. Waarom zou de motor biet aanslaan bij openstaande EGR?
Volgens mij staat de egr klep alleen open bij warme motor en deelbelasting. Dus niet bij koude start, niet bij stationair, niet bij volgas. Maar van dat stationair ben ik niet 100% zeker.
Geplaatst: 06.02.2008 - 17:36
door edraket
Maar dan nog zou de auto prima moeten starten. Helemaal als de auto nog niet loopt zit er nog vollop zuurstof in de uitlaatgassen.
Geplaatst: 06.02.2008 - 20:52
door theboz
Geloof mij maar kapote egr klep startproblemen en inhonden motor
Geplaatst: 08.02.2008 - 22:26
door Volvospecialist
theboz schreef:Geloof mij maar kapote egr klep startproblemen en inhonden motor
Het klinkt raar, maar een EGR-klep die open blijft hangen veroorzaakt inderdaad startproblemen (bij een S40/V50 2.0D) !!

Geplaatst: 09.02.2008 - 22:11
door Mistral
Met mijn V50 2.0D uit 2005 heb ik vergelijkbare problemen gehad. In het begin heel veel nieuwe software gekregen, maar die hielp niet echt.
Na enige tijd was er een gemodificeerde EGR klep ontwikkeld. Dit hielp uiteindelijk wel.
Ook heeft men ontdekt dat mijn luchtfilter steeds kletsnat was. De computer raakte hiervan van slag. Bleek te komen door een constructiefout in de luchtaanzuigbuis die vanaf het spatbord komt. Hier kwam regenwater mee naar binnen.
Hierna geen problemen meer mee gehad.
Ik neem aan dat dit ook nu nog onder garantie of coulance vervangen wordt.
Succes,
Mistral
Geplaatst: 11.02.2008 - 22:24
door aandegrens
Ik moet echt van mijn gaspedaal afblijven, anders slaat hij weer af. Is dat normaal?
Geplaatst: 12.02.2008 - 16:07
door Delta
Laat ik eens wat doms roepen, welke diesel tank je ?
Het zal wel niet hoor maar sinds het gevalletje toyota d4d en het niet starten op Total diesel weet ik niet meer zo zeker of alle diesels gelijk zijn.
Dus als je sinds kort een nieuw merk of een zgn premium diesel zoals BP ultimate tankt zou je eens een paar keer een andere diesel kunnen tanken.
Baat het niet...............................
Geplaatst: 10.03.2008 - 20:00
door elmo69
Na een nieuwe EGR klep, diverse software updates en toch aanhoudende startproblemen (niet in 1 keer willen starten) lijkt eindelijk het euvel gevonden te zijn. Het bleek dat de smoorklep bleef hangen waardoor op onregelmatige tijdstippen (zowel warm als koud) de motor niet altijd in 1 keer wilde starten. Probleem is nu anderhalve week al niet meer opgetreden zodat het lijkt of dat er een definitieve oplossing is gevonden!