Pagina 1 van 1

roetfilter

Geplaatst: 05.02.2008 - 20:47
door MiniMe
Ik heb een S40 2.0D uit 2005. Op dit moment kan ik nog steeds gratis een roetfilter laten inbouwen. Maar ik heb zo mijn bedenkingen. Ik ben bang voor vermogen terugloop en mogelijk schokkerig optrekken van de auto en al dat soort zaken. Nu loopt de motor prima.

Wie heeft positieve/negatieve ervaringen met het achteraf inbouwen van zo'n roetfilter ?

Geplaatst: 05.02.2008 - 20:54
door angelone
Ik heb ook een S40 2.0D uit 2005 en heb eind november een retrofit roetfilter bij de dealer laten plaatsen. Ik ging er ook vanuit dat het vermogen terug zou lopen maar ik merk er helemaal niks van, ja af en toe gaat het verbruik omhoog vanwege het schoonbranden maar verder niks. Ik zou het je dan ook aanraden, aangezien je er helemaal niks voor hoeft te betalen en het binnen 3kwartier gebeurd is.

Geplaatst: 05.02.2008 - 23:28
door Lazy Lee
Ik heb een V50 2.0D uit 2004 en heb begin december een retrofit roetfilter laten plaatsen. Ook ik merk geen enkel nadelig effect. Kan het dus zeker aanraden.

Geplaatst: 06.02.2008 - 10:31
door Jolly Breeze Racing
Sinds mei vorig jaar rij ik ook met een retrofit roetfilter.
Geen problemen, alleen komt er nog wel zwarte rook uit de uitlaat.

Geplaatst: 06.02.2008 - 12:26
door JW71
Ik heb inmiddels ruim 50.000 km gereden met een retrofilter (wel 1.6D). Geen enkel probleem mee gehad. Je merkt er in ieder geval helemaal niks van. Dus ik zou het zeker laten doen.

Geplaatst: 06.02.2008 - 22:04
door pieter007
als ik de mogelijkheid vind van de roetfilter weg te halen (standaart 2.0D 2007)

dan vliegt hij eronderuit !!

Geplaatst: 06.02.2008 - 22:18
door Stinky
Ik zag (een paar maanden geleden alweer) op de Duitse tv een item over
roetfilters. Daar werd gesteld dat als je vaak korte stukjes rijdt met een auto
met roetfilter, het filter niet schoonbrandt, verstopt raakt en de motor laat
afslaan. Er kwamen mensen aan het woord die regelmatig maar een extra
rondje gingen rijden om er zeker van te zijn dat het filter warm genoeg zou
worden. Een techniek om dit op te lossen werd pas over paar jaar verwacht...

Geplaatst: 07.02.2008 - 12:27
door JW71
Ik zag (een paar maanden geleden alweer) op de Duitse tv een item over
roetfilters. Daar werd gesteld dat als je vaak korte stukjes rijdt met een auto
met roetfilter, het filter niet schoonbrandt, verstopt raakt en de motor laat
afslaan.
Als je alleen korte stukjes rijdt ben je volgens mij beter af met de fiets of als dat om welke reden dan ook geen optie is met een benzine motor. Als je alleen korte stukjes rijdt rij je per jaar denk ik ook niet heel veel kilometers (of het moeten heel veel kleine stukjes zijn).
Een retro filter is volgens mij een open filter, dus met een "by-pass". Als het filter te vol zit dan gaan de uitlaatgassen dus doot de "by-pass" totdat het filter weer een keer schoongebrand kan worden als de motor goed warm is.

Geplaatst: 07.02.2008 - 16:11
door MiniMe
pieter007 schreef:als ik de mogelijkheid vind van de roetfilter weg te halen (standaart 2.0D 2007)

dan vliegt hij eronderuit !!
Waarom zou je dat willen doen ?

Geplaatst: 07.02.2008 - 22:50
door hanshoi
Ook al ervaring met het brandstofverbruik ??

Ik hoorde dat het verbruik behoorlijk omhoog zou gaan?

Geplaatst: 07.02.2008 - 23:59
door Jolly Breeze Racing
Brandstof is hetzelfde gebleven, ook na het tunen!

Gemiddeld 6,3l/100km afwisselend prov. en snelwegen.

Op wintersport met skibox en stevig doorrijden was het 7l/100km

Geplaatst: 08.02.2008 - 17:17
door pieter007
MiniMe schreef:
pieter007 schreef:als ik de mogelijkheid vind van de roetfilter weg te halen (standaart 2.0D 2007)

dan vliegt hij eronderuit !!
Waarom zou je dat willen doen ?

elke keer als mijn filter zich reinigt (ligt rond de 800 km)

dan schokt de motor bij 60km/h in 3 de versnelling
houd hij in en schokt bij het schakelen

op sommige toerentallen doet hij ook raar dan !!
en de auto stinkt dan ook na het rijden achteraan !


Niet echt prettig dus !

ben ermee bezeg of hij eronderuit kan of niet ..