Pagina 1 van 2

bandenslijtage XC90

Geplaatst: 05.02.2008 - 20:54
door X C 9 0
Na hoeveel km zijn de banden van een XC90 aan vervanging toe? Nu ik aangenaam verrast ben door het verbruik (8.8l/100km, 1500km op teller -XC90 D5 rica 226pk-), hoor ik iemand die zegt alle 10.000km banden te moeten wisselen. Ik kan dit niet geloven.

Geplaatst: 05.02.2008 - 20:56
door Fredhead
Dit lijkt mij ook veel te vroeg.
Voor de 30.000 kilometer hoef je volgens mij toch echt geen banden te vervangen

Geplaatst: 05.02.2008 - 22:40
door Autogek
Er zijn ook mensen die zeggen dat sinterklaas nog bestaat maar dat gelooof je toch ook niet!
Ik heb 2 XC90,s gehad en heb niet vaker dan normaal de banden moeten vervangen.
Natuurlijk is de auto zwaarder en kan bij snel rijden daardoor wat meer banden verslijten maar het hoeft niet.

Geplaatst: 05.02.2008 - 23:16
door the fonz
Ik heb wel vaker gehoord dat als je auto getuned is, de banden iets eerder slijten. Ligt uiteraard zoals Autogek zegt aan je rijstijl. Maar ik kan me voorstellen dat ze iets eerder versleten zijn. Maar 10.000 km lijkt mij heel erg weinig.

Misschien had hij het wel over het wisselen van zomer- en winterbanden....

Geplaatst: 08.02.2008 - 21:44
door C 30 T5
Tussen wisselen en vervangen zit natuurlijk wel een verschil. Als je de banden niet verwisselt tussen voor en achter heb je groote kans dat je bij 30.000 km twee voorbanden moet vernieuwen , bij normaal rijden is het verstandig om bij de tussencheck de banden van voor naar achteren te wisselen.Een XC90 is wel een AWD maar trekt onder normale omstandigheden altijd op de voorwielen,en weegt toch 2000Kg.
Heb bij ons in de werkplaats al meegemaakt met een XC90 T6 10.000 Km een set voorbanden en 15.000 met een set voor remblokken, deze zal geen 8.8L/100Km halen :wink:

Geplaatst: 08.02.2008 - 21:50
door Autogek
Heb bij ons in de werkplaats al meegemaakt met een XC90 T6 10.000 Km een set voorbanden en 15.000 met een set voor remblokken, deze zal geen 8.8L/100Km halen :wink:
Zoals ik al aangaf heeft het ondermeer met rijgedrag te maken.
Hard optrekken, snel door de bocht, laat remmen heeft vanzelfsprekend
uitwerking op de bandenslijtage.

Geplaatst: 08.02.2008 - 22:20
door Zeke
Zit al over de 30K met één set banden en net de remblokken laten vervangen met 60K op de teller.
Lijken mij toch hele nette cjfers en dat terwijl ik geen rustige rijder ben....of zit m'n gaspedaal wat los....
hmmm zou ook kunnen hehehe.

Groet,

Bert

P.s. zijn wel 265x55x19" banden, ik weet niet of ze daardoor minder of juist sneller zouden moeten slijten.

Geplaatst: 15.04.2008 - 22:08
door Bernd
Kan helaas alleen maar bevestigen dat de XC90 een bandenvreter is, heb zelf een D5 185pk (bj. eind 2006) en 100.000 km op de klok en ben inmiddels aan de 4e complete set banden bezig! Heb daarbij 3 merken gehad maar wil binnekort eens de Vredesteinband proberen.

Slijtvaste banden ?

Geplaatst: 15.04.2008 - 22:59
door XXLC90
Heb zelf banden van het merk Cooper type Discoverer Sport HP, 255/55 R18.
Volgens de Australische site zeggen ze dat deze erg slijtvast zijn, ze geven daar garantie tot wel 60.000 km:
http://www.coopertires.com.au/news/sports_tyre.htm

Heb zelf weinig zicht op aantal gereden kilometers, want ik wissel 's winters om naar winterbanden. Misschien dat andere forumleden deze Cooperbanden ook gebruiken.

Geplaatst: 16.04.2008 - 00:04
door Gast
C 30 T5 schreef:Tussen wisselen en vervangen zit natuurlijk wel een verschil. Als je de banden niet verwisselt tussen voor en achter heb je groote kans dat je bij 30.000 km twee voorbanden moet vernieuwen , bij normaal rijden is het verstandig om bij de tussencheck de banden van voor naar achteren te wisselen.
Ik vind dit een slechte oplossing.
Voorbanden op rijden.
Achterbanden naar voren en de nieuwe achter.
Een auto "stuurt" met zijn kont, zeker bij regen.

Geplaatst: 16.04.2008 - 10:58
door darkyduck
AlexV70 schreef:
C 30 T5 schreef:Tussen wisselen en vervangen zit natuurlijk wel een verschil. Als je de banden niet verwisselt tussen voor en achter heb je groote kans dat je bij 30.000 km twee voorbanden moet vernieuwen , bij normaal rijden is het verstandig om bij de tussencheck de banden van voor naar achteren te wisselen.
Ik vind dit een slechte oplossing.
Voorbanden op rijden.
Achterbanden naar voren en de nieuwe achter.
Een auto "stuurt" met zijn kont, zeker bij regen.
Klopt, indien de achterkant grip verliest is de kans op 'overstuur' (draaiende kont) behoorlijk aanwezig.
Verlies grip voorband leidt tot 'onderstuur' waarbij de auto gewoon rechtuit blijft gaan, in de praktijk de 'veiligste' slip om 2 redenen:

1) Aan de voorkant heb je meeste veiligigheidsvoorzieningen (grote kreukelzone, airbag + gordel)
2) Makkelijker te corrigeren

Verlies van profiel leidt overigens alleen in natte omstandigheden tot verlies van grip. Het profiel is niet om grip te vergroten maar om aquaplaning te voorkomen. Kijk maar waar de autosport op rijdt onder droge omstandigheden.

Geplaatst: 17.04.2008 - 22:57
door C 30 T5
Maar soms moet er gewoon gewisseld worden, als men met regelmaat de banden wisselt van voor naar achter slijten ze zo gelijk op. Banden tussen de 2,5 - 3,0 mm profiel twijfelachtig ( kijken naar slijtage patroon ) onder de 2,5 mm advies te vernieuwen.
Banden met 3,5 mm redden het voorop bij een XC90 geen 15000 Km tot de veilige marge, achterop red men het wel 15000 Km tot de veilige marge. In dit geval gaan de nieuwe voorop en bij de volgende beurt de nieuwe achterop.

De prijs van een XC90 bandje zit gemiddeld rond de 250-300 euro dus toch wel reden om er goed naar te kijken. :wink:

Geplaatst: 17.04.2008 - 23:39
door Gast
Ik kijk niet naar de marge tussen beurten. En dat zou een Volvo-garage voor de veiligheid van zijn klanten ook niet moeten doen.
Een goed verhaal aan je klanten vertellen + advies cq datum of km-stand afspreken voor nieuwe banden.

Ik blijf het vreemd vinden dat er nog steeds garages zijn die klanten adviseren om nieuwe banden voor te monteren, en nog erger......... ongevraagd voor monteren.

Hoe simpel kan het zijn, je rijdt je voorbanden op (max. 2,5 mm). De achterbanden naar voren en de nieuwe achter.
Of mis ik iets?

Geplaatst: 28.07.2008 - 01:19
door diederiek
Hallo,
Ik rijd met een V70, dit is natuurlijk geen XC90 en het is ook geen 4x4 maar mijn banden zijn nu aan vervanging toe en er staan 91.500 km op de teller. Goed gereden al zeg ik het zelf.
Vervangen om de 10.000 is dus krankzinnig. 50.000 moet in principe haalbaar zijn.
PS Ik rijd niet elke dag als een gek maar duw toch regelmatig eens "kick down" met mijn automaat

Gr Diederiek

Geplaatst: 28.07.2008 - 08:46
door Ben
@ Diederik
Een V70 is nergens te vergelijken met een XC90.
Je kunt jouw bevindingen beter in de bandenrubriek plaatsen.


Mods break
ON TOPIC blijven svp

Geplaatst: 28.07.2008 - 09:06
door bart simpson
Een XC90 haalt de 40.000km doorgaans niet met de voorbanden.

Geplaatst: 20.08.2008 - 21:40
door Frank860
Heb zelf op +- 20.000 km de banden voor naar achter verwisseld en heb momenteel 43.000 km op de teller. Ziet er naar uit dat ik net de 50.000 km ga halen voor ze alle 4 op zijn. (255/55/19 Pireli P Zero)
Ze beginnen wel een beetje rolgeluiden te produceren rond de 90 km/h.
(enkel bij +-90km/h, erboven en eronder niet)
Komt volgens mij door de buitenste rij "blokjes" die niet allemal even breed zijn, dit geeft een soort vibratie.
(heb dit vroeger ook eens gehad met uniroyal banden op een nissan 200sx)

Geplaatst: 22.08.2008 - 19:56
door C 30 T5
netjes =D> =D>

Geplaatst: 06.02.2009 - 18:13
door Tompoes
Heb nu 60.000 km gereden met Michelin MXV4+ banden, maar ben ook ouwe lul en profiel is nu ook nog nauwelijks 3 mm, maar toch....... Helaas zijn die MXV's niet meer leverbaar. Heb via Bandengids.nl nu Michelin Lattitude Tour HP's voor €176,38 per stuk besteld, waarvan door Michelin beweerd wordt dat ze nog langer meergaan dan MXV'4+.........Volvo XC90 D5 2003.

Geplaatst: 06.02.2009 - 19:57
door Stora älg
Heb zelf Pirelli Scorpion zero 255/50x19
Voorbanden na 35.000km op. Achterbanden voor gezet en achter nieuwe banden.
10.000km met je banden doen? volgens mij rij je dan het verkeerde merk!