Pagina 1 van 3
verlaagde (sportieve) veren Amazon
Geplaatst: 06.02.2008 - 15:04
door Boele
Onder mijn amazon zitten voor en achter naar mijn idee standaard veren.
Vanwege de gastank zijn er wel load adjusters gemonteerd (denk ik zo te kunnen zien) Hij staat me alleen té hoog op zn wielen en is mij eigenlijk toch net iets te slap afgeveerd. 4 nieuwe bilstein schokbrekers en een setje verlaagde veren +- 40mm zou natuurlijk prachtig zijn. Als student is dat echter niet te betalen! Mijn vader heeft meerdere kitcars gebouwd, waar vaak als basis een Ford Sierra werd gebruikt. nu heb ik daar nog 4 prima veren voor liggen met een iets dikkere winding.
Nu de volgende vragen:
- Wat is de diameter van de standaardveren?
- Wat is de lengte van de veren?
- Wat is de dikte van de winding?
Hier een foto (door de regen wel enigzins slecht te zien)
OF heeft er misschien nog iemand anders een tip hoe ik hem +- 4cm kan verlagen en stugger kan maken?
Alvast Bedankt,
Boele
Geplaatst: 06.02.2008 - 17:34
door Iroll
De goedkoopste optie is de veren inkorten met een slijpschijf en tussen de windingen tijgerballen (kunststof&opblaasbaar) plaatsen om ze stugger te maken. Als je hem 4cm verlaagd dan ben je waarschijnlijk snel door je schokdempers heen. De beste voor verlaging zijn Bilsteins of Koni classic (instelbaar), maar ja die kosten wel wat. Alle andere schokbrekers slijten abnormaal snel onder verlagen. Een set verlaagde progressieve veren kosten rond de €170. Op de site van Tinus techniek staat ook heel veel info.
http://www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-ophanging.html
Deze site heb ik met de afmetingen, windingen etc van de veren.
http://www.v1800reg.org/pages/Did%20you ... 85to86.pdf
Geplaatst: 06.02.2008 - 18:03
door Boele
Allereerst bedankt voor je snelle antwoord.
Dat mn schokbrekers achteruit gaan weet ik. Wanneer ik mijn veren inkort, worden ze dan niet automatisch stugger??
Zijn de veren van een p1800 en een amazon gelijk?
Zat net namelijk bij het VOD te kijken, en het leken dezelfde nr's
Groeten,
Geplaatst: 07.02.2008 - 15:28
door Iroll
Tegenwoordig worden er voor de ama en 1800 een soort standaard veren geleverd. De spec's staan allemaal in het lijstje van de link hierboven.
Als je de veren inkort kunnen ze niet stugger worden, je veranderd niets aan de dikte van het veerstaal. De veerweg wordt wel korter waardoor je eerder op de rubberbumpstop komt in een scherpe bocht.
Re: verlaagde (sportieve) veren Amazon
Geplaatst: 10.02.2008 - 11:16
door roni macaroni
hallo boele,
kun je mij eens laten weten of het lukt met afslijpen,
zelf wil ik ook mn amazone verlagen, toch lijkt me beter om
gewoon verlagingsveren te halen.
2e hands vind je deze niet.
ik heb het wel eens gedaan met een ckadett, dat ging aardig.
grt
ronald
Geplaatst: 10.02.2008 - 11:28
door Sam
ik kan niet geloven dat zelfs aan afslijpen gedacht wordt. das toch ronduit met je leven spelen?
Geplaatst: 10.02.2008 - 11:57
door Iroll
Als je maar zorgt dat je er aan beide zijden exact evenveel afhaalt. En zorgt dat je de veren niet verhit, door verhitting verander je de hardheid van het verenstaal. Voor de rest kan het geen kwaad, je veranderd niets aan de veren behalve dat je ze iets korter maakt. Zolang je het maar niet doet met progressieve veren. Vroeger was dit gebruikelijk, toen er nog geen verlaagde veren gemaakt werden. Wel loop je het risico dat je snel op de rubber bumpstop zit bij scherpe bochten als je er te veel afhaald, daarom is het verstandiger om hardere verlaagde veren te plaatsen of progressieve. Maar spelen met je leven is wel erg sterk uitgedrukt. Met versleten originele veren zit je ook vaak al op de bumpstop bij een beetje bocht. Wat wel afteraden is om de originele schokbrekers te laten zitten, die kunnen er echt niet tegen.
Geplaatst: 10.02.2008 - 17:16
door pieter007
maar de veer is toch langs beide kanten vlak gemaakt ,
dus je slijpt er 1 winding af lang bijde kanten , dan is de veer toch onderaan niet meer recht ?
zelf zou ik NOOIT mijn veren afslijpen ...
ik krijg er al rillingen van als ik eraan denk
Geplaatst: 13.02.2008 - 20:15
door Boele
pieter007 schreef:maar de veer is toch langs beide kanten vlak gemaakt ,
dus je slijpt er 1 winding af lang bijde kanten , dan is de veer toch onderaan niet meer recht ?
zelf zou ik NOOIT mijn veren afslijpen ...
ik krijg er al rillingen van als ik eraan denk
Wat ik dan dus eigenlijk van plan was, is de laatste winding weer bij te buigen zodat ie onderaan recht is. Ik had bedacht om hem heet te stoken. (zie net hierboven dat dat dus helaas ook niet gaat werken..)
Ik ga nu eerst op marktplaats opzoek naar een setje veren voor een amazon, zodat ik ze eerst aan kan passen, en dan pas onder mn auto zet. Anders zal je weer net zien dat het niet werkt met als gevolg dat ik geen vervoer heb..
Ik houd jullie op de hoogte!
Geplaatst: 15.02.2008 - 13:51
door pieter007
ik had eens gehoord dat je veren kon persen ofzo iets ?? maar weet niet juist wat het is ...
ik denk helemaal induwen met een toestel en de veren zo korter maken ?
Geplaatst: 05.04.2009 - 19:39
door pieter007
inmiddels rij ik met 3 cm verlaagde veren een weekendje rond , merk lesjofors van bij scandix
vooraan komt ie zeer makkelijk tegen de rubbers (ik ga ze inokorten)
maar rijd wel prachtig vind ik niet te hard , niet te zacht ( de veren die eronderuit kwamen zijn waarschijnlijk ook al wel 40 jaar oud dusjaa .. altijd een verbetering denk ik )
de veren hebben eerst onder de p1800E gestaan van mijn vader , dit is NIET te doen .. hangt véél te laag ! hangt dan een CM van de rubber en slaat bijna constant dicht (de vooras ligt dan op een 9CM van grond)
de p1800 was een +-7 cm gezakt vooraan en 3 achteraan ,
de veren zijn zelfs voor de p1800 bestelt (zijn gewoon dezelfde als de amazon!!)
mijn amazon moet ik nog meten hoeveel ie is gezakt maar niet zoveel als de p1800 maar wel goed merkbaar !
ook ga ik de panhard stang achteraan inkorten (deze word in de midden doorgezaagt en een draadstang met links / rechts draad voorzien zodat ik hem kan regelen en mooi terug in het midden zetten
nu hangt de as naar links , wat ik wel merk is dat de auto rechts lager hangt dan links
en bij het snelle bochtenwerk komen de spatlappen vooraan makkelijk tegen de grond , de auto is ook voorzien van de diktste stabi's van IPD vooraan en achteraan
ook licht er een gastank in (50 L)
de auto staat mooi recht , niet met het kontje de grond in en ook niet in de lucht
Geplaatst: 06.04.2009 - 12:21
door volvov40t4
Het geld voor een setje verlagingsveren en dempers is het volgens mij meer dan waard. En het is toch ook niet de hoofdprijs die je betaald. Was voor mijn Escort (jaja) meer dan 700,- euro kwijt om deze te verlagen..
Afslijpen deden we voor de cross wel, maar is eigenlijk niet meer van deze tijd. Verder schijnen er nog klemmen te bestaand waarmee je 2 windingen bij elkaar trekt (soort veer-spanner) ook dit is goedkoop, maar zet volgens mij een niet gezonde spanning op de samengetrokken winding.
Gr, Jules
P.s wat is zo'n beetje de maximale verlaging voor een amazon, waarmee je nog min of meer door het verkeer kan?
Geplaatst: 06.04.2009 - 14:05
door vin940
Mag misschien ouderwets zijn hou liever mijn auto origineel. En ga niks aan het veersysteem aanpassen. Heb vroeger wel mijn voertuigen verlaagd, maar dat kost al met al toch een hoop geld. Alles slijt veel harder etc. en hij gaat er zeker niet beter op rijden.
Geplaatst: 06.04.2009 - 19:15
door pieter007
vin940 schreef:Mag misschien ouderwets zijn hou liever mijn auto origineel. En ga niks aan het veersysteem aanpassen. Heb vroeger wel mijn voertuigen verlaagd, maar dat kost al met al toch een hoop geld. Alles slijt veel harder etc. en hij gaat er zeker niet beter op rijden.
in mijn geval rijd het echt wel veel beter ! (is wel in combinatie met IPD stangen en al een paar ipd blauwe bussen voor & achteraan)
met de originele veren als je een bocht nam dierf is tegen het einde van de bocht ineens scheef gaan hangen .. persies of ie ging overkop gaan (alleen achteraan je voelde het zo .. )
nu is dit niet meer , waarschijnlijk doordat het zwaarte punt lager licht
ik denk dat een verlaging dat jij bedoelt voor min / max een 5 tal cm zal zijn .. dan liggen de wielen vooraan iets in de kassen en achteraan zo goed als , let wel hoe lager je gaat hoe meer de achteras naar links gaat liggen als je de panhard stang niet inkort
de mijne ligt nu duidelijk veel meer naar links ! cm of 2 - 3 uit de midden
daarom ga ik een aanpasbare panhard stang maken met links/ rechts draad
foto's komen uiteraard nog
oja als deze dempers einde leven zijn komen er ofwel koni instelbare classics onder of bilsteinen
Geplaatst: 06.04.2009 - 19:18
door vin940
hou me op de hoogte, heb wel z'n soort probleem.
Geplaatst: 06.04.2009 - 19:24
door pieter007
wat soort probleem ?
de as die uit het midden ligt ?
daar verkopen ze dit voor voor sommige volvo's
http://www.w-und-g.de/willkommen.htm
hier verkrijgbaar
Geplaatst: 06.04.2009 - 19:38
door vin940
Ja uit het midden, soms hangt links lager dan rechts
Geplaatst: 08.04.2009 - 22:26
door Erik_M
vin940 schreef:Ja uit het midden, soms hangt links lager dan rechts
Links dragend heet dat....
Het onderdeel op het plaatje is een panhardstang voor een 240 serie. De kromming is erin gemaakt omdat de stang anders tegen de 'klok' van de achteras zou komen.
Succes en gRoeten
eRik
Geplaatst: 09.04.2009 - 08:40
door vin940
Dat zou dus ook moeten werken onder een 940???
Geplaatst: 19.04.2009 - 21:19
door pieter007