Pagina 1 van 1
Kilometer teller kapot?
Geplaatst: 06.02.2008 - 21:08
door gvanminnen
Heb nu net een volvo 440 turbo uit '93 en de teller deed het toen ik hem kocht. Dag later deed die het niet meer. Kmstand loopt wel gewoon door.
Ik dashboard eruit gehaald en de stekkers ingespoten met contact spray.
Teller deed het weer maar na stukje rijden weer niet.
Tikte tegen me dashboard aan en hij deed het weer, maar helaas voor even.
Zitten 3 stekkers achter het dashboard groene en grijze stekkerblok en een platte draden bundel. Welke is van de kmh teller?
Stand loopt wel door dus kan het ook zijn dat die blijft haken?
Iemand ervaring?
Geplaatst: 06.02.2008 - 22:40
door Paul
MODS-EDIT
Hai Gvanminnen,
Heb even je titel aangepast, verrot klinkt zo raar ...
Geplaatst: 07.02.2008 - 08:50
door Iroll
Bij mijn 480 heb ik een paar soldeerpunten opnieuw gesoldeerd van de printplaat, sindsdien werkt de km teller weer perfect. Op deze thread kan je zien om welke het gaat. Ze zijn te zien op de 4e foto. Ik heb ze allemaal (18x) met een fijne soldeerbout opnieuw laten smelten en bij een echt slechte wat nieuw soldeertin gebruikt.
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... c&start=20
Geplaatst: 07.02.2008 - 17:36
door gvanminnen
Ok, harstikke bedankt daar heb ik wat aan. Helemaal goud zo'n forum.
Ga van het weekend gelijk kijken
Titel was inderdaad een beetje raar, kwam doordat ik er gister een beetje geirriteerd van was.
Geplaatst: 11.03.2008 - 18:14
door gvanminnen
Wil toch me printplaat opnieuw gaan solderen, want teller kapot nog steeds mee en gaat soms weer ineens aan.
1 vraag: Achter de kilometerteller zit een grijze platte kabel. Hoe haal de deze los, zodat ik de complete cockpit uit de auto kan halen?
Geplaatst: 11.03.2008 - 19:09
door slak12345
Hoi,
De grijze kabel gaat achter een witte "driehoek" schuil die je er met 3 schroefjes af kan halen. Dan moet je (voorzichtig!) de chip die daarachter het witte klepje zit eraf halen en die dan in de auto laten hangen. ook weer voorzichtig terug hangen want het zijn maar kleine contactjes!
Succes
Geplaatst: 30.06.2008 - 18:13
door lovemy440
gvanminnen, hoe heb jij in des hemels naams je tellerpaneel eruit gehaald?? Het lukt mij maar niet, maar ik moet er wel achter wezen...
Geplaatst: 30.06.2008 - 19:16
door gvanminnen
Eerst je stuur eruit is wel makkelijk. Wel irritant dat getoeter als je het stuur weer in elkaar zet
Eerst de omlijsting eraf 4 schroefjes verticaal in je cockpit zitten.
Stekkertjes los van je knoppen aan de linkerkant.
Dan zit er links een wit stukje met 1 schroef vast die los en dan kan je de tellerunit naar voren halen. Dan de 2 dikke stekkers los en de grijze platte kabel zoals hierboven staat.
Grijze platte kabel heb ik zelf nog niet los gehad, moet er nog aan beginnen, zin maken :roll:
Succes.
PS. zorg ervoor dat je stuur kaarsrecht staat is makkelijker met terugplaatsen, kan hem namelijk op heel veel standen terugzetten.
Geplaatst: 30.06.2008 - 19:18
door Iroll
Klik op body and interior en dan op replacing dashboard lightbulbs.
http://www.volvo-480-europe.org/volvo480/faq/index.php
g.vminnen was me net voor! Bedoel je niet de grijze platte kabel die naar de selector van de boardcomputer gaat? Die trek je los van de selector.
Geplaatst: 30.06.2008 - 19:21
door Volvo_480_turbootje
Dat zijn vier schroefjes waarvan er twee achter een klepje verstopt zitten die je er eerst met een platte schroevendraaier moet afhalen.
Kijk eens onderaan links en rechts van je stuur, daar zitten twee schroeven en 'in' je dashboard onderaan de rand. Daar zitten er twee verstopt achter een klepje.
Goede raad: batterij afkoppelen (-pool, weet ik dankzij de goede raad van anderen hier) want ik heb al een kortsluiting veroorzaakt hierdoor waardoor ik een printplaat heb opgefikt.
En als je de teller eruithaalt zien dat de printplaat nergens blijft 'achterhaken' want zo heb ik er ook al eentje kapot gekregen...
edit, je stuur op laagste stand zetten...
Geplaatst: 14.08.2008 - 20:12
door gvanminnen
Stuur haal ik eruit als ik de tellerbak eruit haal. Gaat dan velen malen makkelijker en stuur is er in 3 tellen uit.
Alle soldeerpunten zien er perfect uit of kunnen ze toch slecht contact maken?
Ik denk toch dat het iets mechanish is, want na een klap op het dashboard doet die het weer.
Geplaatst: 14.08.2008 - 21:28
door Blade
Inderdaad, toch kunnen de soldeerpunten onderbroken zijn. Mijn teller flipte hem ook, toerenteller deed raar en mn infocenter werkte niet meer. Ik vreesde voor het ergste, dat het stukje electronica voor de infocentre stuk was. Dit onderdeel is namelijk best duur. Ik heb alle lampjes vernieuwd, alle stekkers ingespoten met contactspray en werkte weer als vanouds. Dit hielp bij jou dus niet. Ik zou alle soldeerpunten nagaan met een loep, er kunnen ook haarscheurtje in de tin zitten. Vooral goed kijken bij het punt waar het halogeenlampje voor de infocentre, daar word het namelijk knap warm. Bij mij was het zelfs zwart geblakerd door de hitte. Ik heb nu voortaan de verlichting van mijn teller maar half aanstaan, dit kun je regelen met het schuifje onder je stuur.