Pagina 1 van 3
Eindelijk is het dan zover...
Geplaatst: 13.02.2008 - 13:12
door Wolfs XC
Eindelijk is het zover.
Twee jaar geleden had ik me aangemeld op het Volvo forum omdat ik van plan was een V70 2.5D of D5 te kopen. M'n budget liet het toen uiteindelijk niet toe om een D5 te kopen dus heb toen besloten om een ander merk te gaan rijden.
Nu, twee jaar later gaat het er dan toch van komen en zelfs een stapje hoger letterlijk, de XC70 2.5T of D5 van 2002/2003.
Nu zou ik graag voor het totale kostenplaatje willen weten wat jullie ongeveer per jaar kwijt zijn aan onderhoud en of bepaalde reparaties vaker terug komen (rubbers ophanging) en wat deze dan kosten. De "gevoeligheid" van het differentieel ken ik, vandaar de keus voor de 2.5T of D5 ipv de 2.4T.
Ik rijd per jaar zo'n 22.000km
Geplaatst: 14.02.2008 - 10:52
door Wolfs XC
....en wat zou jullie keus zijn bij een kilometrage van 22.000km per jaar. De 2.5T of de D5?
Als ik alleen naar de brandstof en wegenbelasting kijk dan zou de 2.5T rond de 70Euro duurder zijn per maand. Als je dan bedenkt dat de D5 over het algemeen zo'n 3000 a 4000 Euro duurder is in aanschaf en je verekent dat dan is de D5 pas na 3 jaar voordeliger.
Hoe het verder precies zit met de achteraf geplaatste roetfilters (origineel Volvo weliswaar) mbt de wegenbelasting weet ik ook niet. Iemand?
Ik hoor graag jullie meningen hierover.
Geplaatst: 14.02.2008 - 12:36
door sbv
Min vader heeft bewust een D5 gekocht. Hij rijdt ca. 23000 per jaar. Nieuw scheelde de aanschaf niet zo heel erg veel in vergelijking met een benzine. Een roetfilter scheelt niets mbt wegenbelasting
Geplaatst: 14.02.2008 - 21:30
door Xc70-reiziger
Sommetje voor verschil tussen diesel en benzine heel simpel
Ik heb veel sommetjes gemaakt tussen XC70 2.5T en D5 voor mijn keuze. Excel programma is dan heel handig.
Meerkosten diesel zijn in iedergeval de verzekering (ietsje duurder en ook zwaarder) en de wegenbelasting. totaal is dat zo'n €700,-/jaar
Zet dat af tegen diesel/bezineprijs x resp.verbruik per 100 km. x 10.000 of 15.000 of 20.000 km/jaar.
Bij huidige prijzen is evenwicht al bij 10.500 km/jr.
Is de dieselauto in aanschaf duurder dan kan je met het staatje van totaal km. / jaar e.e.a. terugrekenen qua terugverdientijd van deze meerprijs in aanschaf.
Voor mij was dat met een meerprijs van €1000,- voor een MJ2005 D5 na 3 jaar met 15.000km/jaar. daarna dus elk jaar €350 voordeel. Niet veel maar toch
Bij 20.000km is dat binnen 1 1/2 jaar quite spelen.
Spelen verder nog de verschillen in onderhoudkosten, rijstijl e.d, voor mij niet een groot verschil.
Ik heb zelfs buitenlandse reizen met caravan meeberekend ( andere sapprijzen en hoger verbruik); blijft voordeel dan vrijwel gelijk dus niet de moeite van het uitsplitsen.
succes met de keuze
Succes
Geplaatst: 14.02.2008 - 21:39
door the fonz
Ik weet niet wanneer je van plan bent om hem te verkopen. Wellicht dat je je restwaarde mee kunt nemen in de berekening die Xc70-reiziger hierboven mooi neergezet heeft.
Verder is het inderdaad handig om in te calculeren wanneer bij beide motoren de distributieriem vervangen wordt (bij aanschaf ervan, wanneer moet hij vervangen worden...) en wat de verdere kosten/mankementen zijn.
Ikzelf heb een diesel genomen en zal zelf ook ongeveer 20.000 gaan rijden. Kost immens veel tax (voor mij al 75 euro per maand) maar een door mij gister gemaakte berekening laat zien dat ik met een benzine precies evenduur uit ben. Voordeel dat ik nu heb is dat ik vlotter ben dan de 1.4 benzine motoren die ik als substituut genomen heb.
Sterkte ermee!
Geplaatst: 19.02.2008 - 01:00
door Wolfs XC
Ik heb in Duitsland, waar ik nu voor m'n werk ben de komende dagen, een prachtige XC70 D5 gezien met alles wat m'n hartje begeert (bij toeval).
Bouwjaar 03/2003 met Mobilty Line, HU803, schuifdak en weinig km's.
Ik heb op internet gekeken voor de BPM afdracht bij invoer maar kom er niet uit - HELP.
Wie o wie kan mij een indicatie geven van de te verwachten afdracht bij invoer (en verdere kosten). Het internet hier in het hotel is vreselijk traag, wordt er gek van!!!
Alvast bedankt voor de moeite.
Geplaatst: 19.02.2008 - 23:28
door Paul87
zie volgende link:
http://www.4seven11.tmfweb.nl/bpm.html
Leeftijd van het voertuig korting op BPM
minder dan 1 maand 4 %
1 maand of meer, maar minder dan 2 7 %
2 maanden of meer, maar minder dan 3 10 %
3 maanden of meer, maar minder dan 6 15 %
6 maanden of meer, maar minder dan 1 jaar 24 %
1 jaar of meer, maar minder dan 2 37 %
2 jaar of meer, maar minder dan 3 47 %
3 jaar of meer, maar minder dan 4 57 %
4 jaar of meer, maar minder dan 5 66 %
5 jaar of meer, maar minder dan 6 72 %
6 jaar of meer, maar minder dan 7 77 %
7 jaar of meer, maar minder dan 8 82 %
8 jaar of meer, maar minder dan 9 86 %
9 jaar of meer, maar minder dan 25 90 %
25 jaar of meer 100 %
De 'Bruto BPM' is dus 45,2% van de nettocatalogusprijs verminderd met € 1540,-- (benzine-motoren) óf verhoogd met € 328,-- (dieselmotoren).
De verschuldige 'Netto BPM' is de bruto-BPM minus de geldende 'leeftijdskorting'.
Geplaatst: 20.02.2008 - 00:59
door Wolfs XC
Dankjewel Paul87,
Helemaal duidelijk.
Ga morgen naar een andere D5 kijken.
Degene waar ik het in bovenstaande bericht over had heeft schade gehad (7000Euro!) door achteropkomend verkeer.
Mocht iemand nog een mooie zilvere, blauwe of zwarte XC70 D5 met zwart leer weten te staan met Mobility en Prestige line van bouwjaar 2002/2003 dan hoor ik het graag.
Geplaatst: 23.02.2008 - 18:31
door Wolfs XC
Na twee weken intensief te hebben gezocht naar een XC70 die voldeed aan mijn wensen heb ik dan eindelijk "de" auto gevonden en gekocht.
Het is een 2.5T, Mobility en Prestige Line, handgeschakeld in het donkerblauw met zwart leer van 02/2003.
Ik heb 'm bij de Volvo dealer gekocht met 12 maanden garantie.
Maandag krijg ik de auto. 15 maart gaat ie terug naar de garage om enkele parkeerschades te herstellen. Dit zou normaal gesproken voor aflevering gebeuren maar ik wilde de auto meteen hebben. In maart ben ik toch een week weg dus dat komt prima uit.
Zodra ik de auto terug heb in maart zal ik wat foto's plaatsen uiteraard. Effe geduld.
Geplaatst: 09.03.2008 - 15:08
door Wolfs XC
Ik heb de auto 2 weken. Wat een heerlijke wagen zeg! In geen tijden meer zo genoten van een auto. Zo solide en soepel tegelijk.
Een klein minpuntje is de versnellingsbak. Deze gaat nogal stroef. Morgen wordt er een andere olie in gegooid met hopelijk resultaat. Verder voldoet de auto helemaal.
Afgelopen week andere velgen gekocht. Weet de naam niet maar het zijn de standaard 16inch velgen van de XC70 vanaf 2004 meen ik. De vierkante/rechthoekige variant van de Tellus noem ik het maar even voor het gemak. De Tellus velgen ga ik gebruiken voor de winterbanden.
Het benzine verbruik is erg afhankelijk van waar je rijdt. In de stad 1 op 8,5. Op de snelweg is bij een snelheid van 120 a 130 1 op 11 haalbaar. Over de laatste, mijn eerste 1400km in deze auto, zit ik op een verbruik van 1 op 9,8.
Aanstaande woensdag gaat de auto voor 10 dagen naar de garage zoals afgesproken bij de aankoop. De volgende werkzaamheden worden dan uitgevoerd:
-Montage spoiler achterklep
-Parkeersensoren
-Ramen vanaf de B-stijl voozien van folie
-Parkeerschades herstellen
-Bekerhouder middenconsole plaatsen
-Verlijmen steekassen
Het enige waar ik nog naar op zoek ben zijn skid plates voor zowel voor als achter. Nieuw bij de dealer vind ik ze veeel te duur.
Zodra de auto terug is zal ik enkele foto's plaatsen.
Geplaatst: 13.03.2008 - 09:35
door darkyduck
Veel plezier en succes gewenst met je mooie auto!!
Vraagje: Wat was de km-stand en wat heb je betaald als ik vragen mag? Ik ben zelf momenteel op zoek naar een trekauto. Voorkeur is xc90 maar ik kijk ook 'schuin' naar de xc70....
Geplaatst: 13.03.2008 - 10:11
door Wolfs XC
darkyduck schreef:Veel plezier en succes gewenst met je mooie auto!!
Vraagje: Wat was de km-stand en wat heb je betaald als ik vragen mag? Ik ben zelf momenteel op zoek naar een trekauto. Voorkeur is xc90 maar ik kijk ook 'schuin' naar de xc70....
De km-stand is 140.000. De prijzen tussen de Volvo dealers lopen behoorlijk uiteen.
Een 2.4T (visco koppeling) koop je bij de dealer vanaf zo'n 18000Euro, afhankelijk van de uitrusting.
De 2.5T is er vanaf zo'n 21000Euro, wederom afhankelijk van de extra's.
Of een XC90 een veel betere keus is als trekauto ipv de XC70 kan ik je niet vertellen. Ligt denk ik ook aan hoeveel km's per jaar je met een aanhanger gaat rijden.
Geplaatst: 13.03.2008 - 10:40
door V480-S60
darkyduck,
Hey, jij ook hier. Welkom.
(volvodriver van het caravanforum)
Geplaatst: 13.03.2008 - 10:40
door V480-S60
V70-D5
We wachten met smart op je foto's (oké na je vakantie

)
Geplaatst: 29.03.2008 - 15:14
door Wolfs XC
Eindelijk tijd om foto's te maken....en dan ook nog een zonnetje die zich af en toe laat zien!
Geplaatst: 29.03.2008 - 15:46
door tuftuf
Mooi hoor!
Geplaatst: 29.03.2008 - 15:50
door the fonz
Prachtig!
Geplaatst: 29.03.2008 - 17:15
door Hans
Zo!! Dat is een mooie volle auto! Super! Veel plezier ermee!!
Geplaatst: 29.03.2008 - 18:03
door Gast
Tjonge, mooie auto.
Direct offroad?

Geplaatst: 30.03.2008 - 12:04
door Wolfs XC
Bedankt voor de leuke reacties.
Ik ben nog nooit zo blij geweest met een auto, echt een heerlijke wagen. Enige minpuntje is het benzine verbruik van rond de 1 op 9,3 tov m'n vorige auto (diesel) 1 op 16,5. Effe omschakelen
Direct offroad?
Dat doet de auto best aardig...
