Pagina 1 van 2
Kiezen voor occasion XC70 2.5T of D5 (wat is voordeliger)
Geplaatst: 14.02.2008 - 21:36
door Xc70-reiziger
Sommetje voor verschil tussen diesel en benzine heel simpel
Ik heb veel sommetjes gemaakt tussen XC70 2.5T en D5 voor mijn keuze. Excel programma is dan heel handig.
Meerkosten diesel zijn in iedergeval de verzekering (ietsje duurder en ook zwaarder) en de wegenbelasting. totaal is dat zo'n €700,-/jaar
Zet dat af tegen diesel/bezineprijs x resp.verbruik per 100 km. x 10.000 of 15.000 of 20.000 km/jaar.
Bij huidige prijzen is evenwicht al bij 10.500 km/jr.
Is de dieselauto in aanschaf duurder dan kan je met het staatje van totaal km. / jaar e.e.a. terugrekenen qua terugverdientijd van deze meerprijs in aanschaf.
Voor mij was dat met een meerprijs van €1000,- voor een MJ2005 D5 na 3 jaar met 15.000km/jaar. daarna dus elk jaar €350 voordeel. Niet veel maar toch
Bij 20.000km is dat binnen 1 1/2 jaar quite spelen.
Spelen verder nog de verschillen in onderhoudkosten, rijstijl e.d, voor mij niet een groot verschil.
Ik heb zelfs buitenlandse reizen met caravan meeberekend ( andere sapprijzen en hoger verbruik); blijft voordeel dan vrijwel gelijk dus niet de moeite van het uitsplitsen.
succes met de keuze
Ik ben zelf op jacht naar een XC70 MJ 2005 en neig nu naar een D5.
Geplaatst: 14.02.2008 - 21:41
door bart simpson
zou idd ook voor de D5 gaan.
Geplaatst: 14.02.2008 - 21:44
door the fonz
Wellicht heb je al proefgereden in beide auto's? Tip: doen! Vast en zeker zal de D5 je overtuigen van zijn uitermate goede prestaties en zijn zuinigheid in verbruik.
Wellicht is importeren erg voordelig, mocht je enig speurwerk ambieren?
Geplaatst: 14.02.2008 - 23:03
door Xc70-reiziger
Ben ik inderdaad ook van plan. Zoektocht in Duistsland net begonnen.
Geplaatst: 15.02.2008 - 10:29
door BlackSapphire
Ik heb indertijd voor de D5 gekozen en nog steeds met veel genoegen. Geweldige motor, en inderdaad, de kosten verdien je zeker terug. Onzekere factor is wel wat onze geachte overheid met de dieselaccijnzen zou kunnen gaan doen. Maar tot dusver geen spijt gehad van mijn keuze.
Geplaatst: 15.02.2008 - 12:24
door Wolfs XC
BlackSapphire schreef:Ik heb indertijd voor de D5 gekozen en nog steeds met veel genoegen. Geweldige motor, en inderdaad, de kosten verdien je zeker terug. Onzekere factor is wel wat onze geachte overheid met de dieselaccijnzen zou kunnen gaan doen. Maar tot dusver geen spijt gehad van mijn keuze.
Dat zou voor mij de enige reden zijn om geen D5 te kopen. Wat gaat de overheid doen?
Ik heb inmiddels ook met beide auto's gereden maar mijn voorkeur gaat ook uit naar de D5.....al was het alleen maar om het minder vaak hoeven tanken bijvoorbeeld.
Succes met je zoektocht in het buitenland. Op de Duitse Volvo site staan enkele D5's.
Geplaatst: 16.02.2008 - 17:07
door Bover
en natuurlijk uitkijken in buitenland dat je weet wat je koopt.
Klopt km stand, onderhouds geschiedenis enz.
Hoe verder van de grens hoe goedkoper meestal.
Geplaatst: 19.02.2008 - 23:22
door Paul87
Ook nog gedacht aan Gas?
G3 installatie is slechts ongeveer 30% duurder dan bezine, gasprijs ongeveer € 0,57 verbruik is dan wel hoger dan bij benzine maar is al snel voordeliger.
Ik heb altijd zonder problemen gas G3 gereden, zelfs in Franse leasebakken.
Volvo heeft ook een naam hoog te houden wat betreft goed rijden op gas. Bij gebruikte XC's kom je ze echter minder vaak tegen.
Enige echte nadeel is korte actieradius en verlies van bagageruimte
(ook bij gasonderbouw met je nl reservewiel weer kwijt).
Geplaatst: 20.02.2008 - 01:03
door Wolfs XC
Waar ben je precies naar op zoek?
Uitvoering, bouwjaar, kleur?
Geplaatst: 20.02.2008 - 07:03
door bart simpson
Paul87 schreef:Ook nog gedacht aan Gas?
G3 installatie is slechts ongeveer 30% duurder dan bezine, gasprijs ongeveer € 0,57 verbruik is dan wel hoger dan bij benzine maar is al snel voordeliger.
Ik heb altijd zonder problemen gas G3 gereden, zelfs in Franse leasebakken.
Volvo heeft ook een naam hoog te houden wat betreft goed rijden op gas. Bij gebruikte XC's kom je ze echter minder vaak tegen.
Enige echte nadeel is korte actieradius en verlies van bagageruimte
(ook bij gasonderbouw met je nl reservewiel weer kwijt).
Volvo heeft niets, Volvo ondersteund gas in het geheel niet en laat zelfs garanties varen als je het er toch inzet, Volvo's op gas zijn doorgaans onverkoopbaar, graag even met feiten komen aub
Geplaatst: 20.02.2008 - 07:19
door Paul
Staat zelfs op de website dat ze geen enkele ondersteuning bieden voor Gas in de auto's.
Vroeger had je die Bifuel dingen, maar that's it!
Geplaatst: 20.02.2008 - 17:32
door HSRN850
bart simpson schreef: ... Volvo's op gas zijn doorgaans onverkoopbaar, graag even met feiten komen aub
Dat Volvo het niet ondersteund, begrijp ik, ben ik met je eens. Maar op gas zijn ze doorgaans onverkoopbaar? Dat is totaal nieuw voor me...
Geplaatst: 20.02.2008 - 17:34
door HSRN850
Ik zou overigens ook altijd voor de D5 gaan hoor, daar niet van
Heeft een MY05 eigenlijk nog 163 PK?
Geplaatst: 20.02.2008 - 18:21
door bart simpson
HSRN850 schreef:bart simpson schreef: ... Volvo's op gas zijn doorgaans onverkoopbaar, graag even met feiten komen aub
Dat Volvo het niet ondersteund, begrijp ik, ben ik met je eens. Maar op gas zijn ze doorgaans onverkoopbaar? Dat is totaal nieuw voor me...
niet voor mij, heb er dagelijks mee te maken, zelfs "de handel" trekt de neus er voor op.
HSRN850 schreef:Ik zou overigens ook altijd voor de D5 gaan hoor, daar niet van

Heeft een MY05 eigenlijk nog 163 PK?
ja. m.y. 06 kreeg die 185pk plus de 6 bak
Geplaatst: 20.02.2008 - 20:51
door Gast
Blijkbaar zijn de BiFuels wel waarde vast!

Geplaatst: 20.02.2008 - 20:57
door bart simpson
AlexV70 schreef:Blijkbaar zijn de BiFuels wel waarde vast!

liggen idd beter dan alle achterafgasvolvo's
Geplaatst: 20.02.2008 - 21:55
door MartijnEV
Benzine - 2.5T - vind ik veruit de lekkerste!
Hoe hoogwaardig en fraai de diesel (D5) qua ontwerp ook is, niets kan op tegen de stilte en het "zoeven" van de prachtige (2.5T) benzinemotor in een XC70. En de zalige vijfcylinder grom bij flink gasgeven.
Ik vind deze motor een meesterwerk van Volvo. Met maximaal koppel in bijna het gehele toerenbereik, dus tractie op zijn best. Net een diesel

Geplaatst: 20.02.2008 - 22:41
door Paul
Ja, maar ik denk dat het gezicht van een D5 rijder bij de Pomp dan weer wel vrolijker is

Geplaatst: 20.02.2008 - 22:44
door MartijnEV
Aan de pomp wel, maar bij het openen van de blauwe envelop niet!
Geplaatst: 20.02.2008 - 22:56
door Paul
ja dat scheelt absoluut geld!
Zal ik ook even aan moeten wennen zometeen!