Pagina 1 van 1

Roest rust niet

Geplaatst: 17.02.2008 - 00:05
door pomoek
Hoi,

Bij het bladeren in de 240 handleiding zag ik staan dat de anti-roestbehandeling na 8 jaar opnieuw moet worden aangebracht en om de drie jaar moet worden herhaald. Nu denk ik niet dat dit bij mijn 240 ooit is gedaan, en kon ook in de Haynes er niet veel over vinden.

Mijn vraag: Heeft iemand er ervaring mee?
Kan ik dit zelf doen?
Waar moet ik dan op letten?
Welke producten moet ik gebruiken?

En tenslotte: Heeft het uberhaupt zin?

Geplaatst: 17.02.2008 - 09:59
door Iroll
Er zal wel ergens op het internet een schema te vinden zijn van hoe te werk te gaan. Van bijv. de Ama en 1800 staat er in de werkplaatsboeken een schema hoe te werk te gaan en waar in te spuiten. Het is heel goed zelf te doen, maar een ongelovelijk smerig werkje. Een van de beste middelen uit de testen is Mike Sanders vet als ik het me goed herinner wat naam betreft. Komt uit Duitsland. Andere goede middelen zijn bijv. waxoil of tectyl ML van Valvoline. Werkt dmv van spuitbussen of via compressor, wat een betere verspreiding geeft. Zolang je maar goed oplet dat het middel niet de afwateringsgaatjes in bv dorpels en deuren verstopt. Het is zeker de moeite waard.

Geplaatst: 17.02.2008 - 12:32
door JaapP
Ik heb zelf heel goede ervaring met owatrol,dit zet werkelijk roest om in een
beschermende laag en kruipt in de kleinste kiertjes.
Eventueel daarna een wax (even kijken of de middelen elkaar niet oplossen).

Geplaatst: 18.02.2008 - 22:34
door pomoek
Bedankt voor jullie reacties, ik zal eens gaan googelen op de producten die genoemd zijn. Ik heb nog geen zware roestvorming op mijn 240, maar er zijn wel al een paar plekjes (bij de spartborden uiteraard). Ik wil dat op korte termijn gaan aanpakken, maar wacht tot het een beetje warmer wordt. Hopelijk kan ik in het voorjaar aan de slag!

Geplaatst: 18.02.2008 - 23:27
door Belg
Owatrol is iets waar jullie Nederlanders veel mee werken. Is het een produkt dat in Nederland gewoon bij de doe hetzelver tekoop is? Ik heb me der in Belgie al rot achter gezocht maar hier is het niet verkrijgbaar.
JaapP schreef:Ik heb zelf heel goede ervaring met owatrol,dit zet werkelijk roest om in een
beschermende laag en kruipt in de kleinste kiertjes.
Eventueel daarna een wax (even kijken of de middelen elkaar niet oplossen).

Geplaatst: 18.02.2008 - 23:29
door MaGNeT
Belg schreef:Owatrol is iets waar jullie Nederlanders veel mee werken. Is het een produkt dat in Nederland gewoon bij de doe hetzelver tekoop is? Ik heb me der in Belgie al rot achter gezocht maar hier is het niet verkrijgbaar
En daar is het nou net tegen...

Geplaatst: 18.02.2008 - 23:45
door Belg
Kweet het, maar dat helpt me natuurlijk niet verder.

Geplaatst: 19.02.2008 - 09:19
door biadman
dinitrol gebruik ik zelf, het is voor zowel auto's als voor vliegtuigen een roest voorkomend, water werend bescherm middel...

http://www.gosliga.com/

Geplaatst: 19.02.2008 - 11:52
door v164
http://www.owachem.nl/
Waspik, dat is bijna België :-)
Werkt uitstekend, goede penetratie en het hecht goed en is overschilderbaar. Maar weet, zonder nabehandeling spoelt het wel in de loop van de tijd weg. Wat ook weer een voordeel is als je er maar rekening mee houdt. Stond ooit een test in een Duits blad met roestweerders waarbij Owatrol er als slechtste van afkwam, de olie was uit het testkastje gespoeld en had roest vrij baan gegeven. Dus voor moeilijk bereikbare 'natte' ruimtes is het níet ideaal.

Geplaatst: 19.02.2008 - 16:00
door Belg
Hartelijk bedankt voor de inlichting en tis nog niet zo ver weg voor mij.
v164 schreef:http://www.owachem.nl/
Waspik, dat is bijna België :-)
Werkt uitstekend, goede penetratie en het hecht goed en is overschilderbaar. Maar weet, zonder nabehandeling spoelt het wel in de loop van de tijd weg. Wat ook weer een voordeel is als je er maar rekening mee houdt. Stond ooit een test in een Duits blad met roestweerders waarbij Owatrol er als slechtste van afkwam, de olie was uit het testkastje gespoeld en had roest vrij baan gegeven. Dus voor moeilijk bereikbare 'natte' ruimtes is het níet ideaal.

Geplaatst: 19.02.2008 - 20:06
door JaapP
Owatrol hecht niet aan blank metaal,dus als zo'n test kastje nog niet roest....
Wat over de lak loopt moet je niet te lang laten zitten,dat heef bij mijn witte kever verkleuring achter gelaten,dringt dus wel in 2k lak.
Is met terpentine te verdunnen en af te wassen.
Winkels voor bootmaterialen verkopen het .
Ik heb m'n laatste vooraadje besteld bij bootschappen.nl was toen de voordeligste volgens mij.

Geplaatst: 19.02.2008 - 21:26
door dopdedouwer
Ik ken Owatrol ook van boten, maar dan ken de verf/vernis voor hout; dit was verkrijgbaar in D1 en D2 (olie en vernis zegmaar).
Is dit vergelijkbaar? We hebben hier nog ergens van die blikken staan, waren toen al tegen de 35 gulden / euro?

Geplaatst: 21.02.2008 - 22:04
door Rockhard
Owatrol kan niet wegspoelen met water omdat het de roest inpregneerd, wat ik bij een boot gedaan heb is het mengen met een ijzermenie.
vroeger gebruikten we een loodmenie maar dat is officileel niet meer op de markt.
Het werkte met loodmenie zo goed dat de loodmenie onder water niet meer verzeepte!!!
Dus prima voor de holle ruimte's in de auto
Echter als je met 2k lak er overheen wilt dan moet je eerst testen of die niet te agressief is.

André

Geplaatst: 21.02.2008 - 23:15
door v164
Ah, oke, dus het hecht niet (goed) op blank staal en daar 'spoelt' het dan ook af. Met het mengen met menie voorkom je dan dus beide. Of zie ik het nu verkeerd?

Geplaatst: 21.02.2008 - 23:26
door Rockhard
Nou, eigenlijk is het een oliesoort net als lijnolie, het verbeterd vloeiing (wordt logisch, als je het een keer in je handen hebt gehad) en doordat het je menie dunner maakt impregneerd hij dus makkelijker in je onderlaag.
Op glad staal hecht het nooit zo goed als op ruw/roestig ijzer.
maar dat geld voor veel verfsoorten behalve 2k/ washprimers.
fijn dat onze auto's toch niet meer glad zullen zijn in de kokers en holle ruimte's dus dat zuigt prima aan de menie-mix
ti's geen tovermiddel maar het komt dicht in de buurt!!

Geplaatst: 03.03.2008 - 21:17
door 240
Gekookte lijnolie kost 5 euro per liter en werkt prima in de holle ruimtes, het kruipt goed en het gaat een verbinding aan met de roest waardoor er geen zuurstof meer bijkomt. Wel losse roest verwijderen.
Ook remleidingen, nippels, bouten, moeren, elektrische aansluitingen, kleine roestplekjes en nog veel meer kan je met gekookte lijnolie behandelen, het voorkomt veel ellende voor weinig geld.
Wel meteen weghalen als het op de lak komt, eenmaal droog is het moeilijk te verwijderen.