V40 diesel/ blauwe rook
Geplaatst: 17.02.2008 - 00:53
Hallo allemaal......
Sinds een tijdje heb ik een V40 1.9TD van bouwjaar 1997. Opzich ben ik erg tevreden met de auto op 1 ding na. Ik heb inmiddels wat achterstallig onderhoud laten doen waaronder: "multiriem vervangen/brandstof-filter en olie/oliefilter laten vervangen/waterpomp en distributie en spanrollen/ en ook heb ik nu sinds een week de kleppen laten stellen.
Nu startte hij altijd wel redelijk dus daarmee geen enkel probleem, alleen met een koude motor komt er een aardig blauwe pluim uit mijn uitlaat. Ik vind ook dat de auto behoorlijk stinkt als ik langere tijd in de file sta zonder te rijden bijvoorbeeld. Bij volle belasting komt er ook nog wel wat rook uit de uitlaat. Maar opzich als de motor warm is loopt hij echt heel mooi rond en ook heel mooi zonder haperen stationair. Alleen koud loopt ie dus erg beroerd en vooral als het zo koud is als nu.
Ik heb de auto nu een week geleden teruggekregen toen zijn de kleppen gesteld. Ik was hier 325 Euro voor kwijt dus dat viel me niet echt tegen. De auto rijdt nu beter/loopt mooier/ is zuiniger/ start ook beter. Ook heb ik de desbetreffende garage gevraagd om mijn koppakking te checken of er symptomen zijn dat die lek is. Van een lekke koppakking is geen enkele sprake dus daar komt het rookprobleem niet vandaan. Heeft iemand enig idee wat het dan kan zijn? Ik heb de auto sinds November en heb er al een kleine 600Euro aan gespendeerd en ben eigenlijk een beetje zat van. Ik ben niet arm ofzo maar dit was niet echt wat ik voor ogen had toen ik de auto kocht. Ik heb niet veel voor de auto betaald en hij heeft nu 240.000 kilometer gelopen en dat moet zelfs voor een Renault diesel toch geen probleem zijn. Voor degenen die het niet weten in een V40 van 1997 zit klaarblijkelijk een Renaultdiesel motor. Ik ben bereid om nog 1 kleine investering te doen om de blauwe rook weg te krijgen maar dan als het dan nog niet helpt dan maar blauwe rook. Toen het een periode rond de 10 graden buiten was en niet vroor was het probleem aanzienlijk minder.........
Alvast bedankt voor het meedenken en de suggesties.........
Sinds een tijdje heb ik een V40 1.9TD van bouwjaar 1997. Opzich ben ik erg tevreden met de auto op 1 ding na. Ik heb inmiddels wat achterstallig onderhoud laten doen waaronder: "multiriem vervangen/brandstof-filter en olie/oliefilter laten vervangen/waterpomp en distributie en spanrollen/ en ook heb ik nu sinds een week de kleppen laten stellen.
Nu startte hij altijd wel redelijk dus daarmee geen enkel probleem, alleen met een koude motor komt er een aardig blauwe pluim uit mijn uitlaat. Ik vind ook dat de auto behoorlijk stinkt als ik langere tijd in de file sta zonder te rijden bijvoorbeeld. Bij volle belasting komt er ook nog wel wat rook uit de uitlaat. Maar opzich als de motor warm is loopt hij echt heel mooi rond en ook heel mooi zonder haperen stationair. Alleen koud loopt ie dus erg beroerd en vooral als het zo koud is als nu.
Ik heb de auto nu een week geleden teruggekregen toen zijn de kleppen gesteld. Ik was hier 325 Euro voor kwijt dus dat viel me niet echt tegen. De auto rijdt nu beter/loopt mooier/ is zuiniger/ start ook beter. Ook heb ik de desbetreffende garage gevraagd om mijn koppakking te checken of er symptomen zijn dat die lek is. Van een lekke koppakking is geen enkele sprake dus daar komt het rookprobleem niet vandaan. Heeft iemand enig idee wat het dan kan zijn? Ik heb de auto sinds November en heb er al een kleine 600Euro aan gespendeerd en ben eigenlijk een beetje zat van. Ik ben niet arm ofzo maar dit was niet echt wat ik voor ogen had toen ik de auto kocht. Ik heb niet veel voor de auto betaald en hij heeft nu 240.000 kilometer gelopen en dat moet zelfs voor een Renault diesel toch geen probleem zijn. Voor degenen die het niet weten in een V40 van 1997 zit klaarblijkelijk een Renaultdiesel motor. Ik ben bereid om nog 1 kleine investering te doen om de blauwe rook weg te krijgen maar dan als het dan nog niet helpt dan maar blauwe rook. Toen het een periode rond de 10 graden buiten was en niet vroor was het probleem aanzienlijk minder.........
Alvast bedankt voor het meedenken en de suggesties.........