Pagina 1 van 2

distributie 460 TD geknapt

Geplaatst: 18.02.2008 - 17:06
door T.S.
Na een paar weken blij rondgereden te hebben in onze nieuwe aanwinst de 460 TD uit 1996, is afgelopen vrijdag de distributieriem gesprongen tijdens het rijden. :cry:

Uiteraard had ik gecheckt hoe lang deze er al in zat toe ik de auto kocht, dit was 4,5 jaar en 50.000 km, dus ik voorzag geen problemen. Heb ik gewoon domme (en dure) pech? Of zijn er meer mensen die dit al eens hebben gehad? Wat kan dit geintje me kosten volgens jullie? Ik reed ongeveer 75 km/u toen het gebeurde en heb het contact vrij vlot afgezet, wel helaas nog 2 keer geprobeerd te starten... :(

Vandaag of morgen verwacht ik de diagnose van de plaatselijke Volvo expert hier in Nijmegen!

Grt
Tim

Geplaatst: 18.02.2008 - 18:04
door sjoerdb
geprobeerd te starten zal wel betekenen dat er kleppen krom kunnen zijn. ik weet niet precies hoe de cilinders t.o.v. de kleppen zijn in een diesel. ik weet nog wel een sloopdiesel staan in zwaag. helaas sinds vanmiddag mist ie een slang van intercooler naar luchtinlaat.... die heb ik gekaapt. succes!

4,5 jaar is misschien best lang. wordt beetje oud enz.

Geplaatst: 18.02.2008 - 18:19
door Fredhead
beetje opgedroogd denk ik.
Vooral omdat het niet echt veel kilometers zijn in die 4,5 jaar

Geplaatst: 19.02.2008 - 00:06
door YannickvanRooyen
hangt er inderdaad sterk van af hoeveel ruimte er tussen de kleppen en de cilinders is.. beste is denk ik om even een riempje te scoren (kost niet veel, 40 euro ofzo) en deze er op te leggen, hopen op het beste..

Geplaatst: 19.02.2008 - 00:18
door SchoutenCC
Als je zegt dat je hem nog maar een paar weken hebt, zou ik een garantie-claim indienen bij de garage waar je hem gekocht hebt. Heb je hem particulier gekocht, dan heb je een probleem lijkt me...
Ik denk dat je jezelf moet afvragen hoeveel deze auto je waard is - als je kleppen krom zijn kost dat geld; als je zelfs alleen maar wilt kijken of ze dat zijn moet je iig je hele motor openhalen en uit voorzorg pakkingen vervangen. Dit kost tijd in het beste geval wanneer je zelf handig bent, maar (heel) veel geld wanneer je het laat doen.
Mijn bijdrage komt dus eigenlijk neer op: probeer iets van garantie te scoren bij de verkopende partij; lukt dat niet dan hoop ik dat je trek hebt in een projectje...

Geplaatst: 19.02.2008 - 08:35
door Ron440Fleet
Beetje off topic en niet om je af te schrikken...


Mijn volvo 850 destijds riem gesprongen bij 6000rpm en 140 km /uur in 3e versneling.....


Mijn reden dat ik weer een 440 rij

:D :shock: :x :oops: :roll: :( :) :? 8) :cry: :wink:

Geplaatst: 19.02.2008 - 12:55
door T.S.
De garage heeft gebeld met de mededeling dat ik alle mazzel van de wereld heb gehad.

Hij heeft een riempje erop gelegd en de kleppen/cilinders etc zijn nog prima in orde wist de plaatselijke Volvo expert mij te vertellen!! Hij had het deksel eraf gehad en zag geen reden om het blok open te halen. Hij start en loopt weer als een zonnetje zei de beste man.

Dus ik ga hem vanavond weer halen en geschrokken maar tevreden verder met het maken van heerlijke, comfortabele KM's in t dieseltje!!

Dank voor jullie reacties.....ow ja: de uiteindelijke prijs: 165 EU!!

Gr

Tim

Geplaatst: 19.02.2008 - 12:58
door YannickvanRooyen
Gefeliteerd! En nu foto's!

Geplaatst: 19.02.2008 - 19:32
door sjoerdb
hebben ze alleen de riem vervangen of ook de rollen.... want die zullen wel net zo oud zijn en je rollen zijn net zo belangerijk als je riem.

Geplaatst: 19.02.2008 - 20:35
door gertvanderspek
Die prijs valt mee zeg!
Echt mazel.
De laaste keer bij ons een nieuwe(2ehands) er in moeten zetten.
En zijn er inderdaad ook de rollen vervangen? Heel belangrijk!

Geplaatst: 21.02.2008 - 13:17
door T.S.
hmmmmmm.....

Na hem te hebben opgehaald is mijn vriendin er een stukje mee gaan rijden. Ze is na 25 km ongeveer op de vluchtstrook langs de A50 geeindigd. Hij begon in te houden en te rammelen. Ben erheen gereden en we hebben hem weer teruggesleept naar de "specialist". Volgende morgen gebeld met de mededeling of hij toch niet nog eens goed wilde kijken.

Vandaag te horen gekregen dat ik bovenstaande Mazzel bij nader inzien wellicht toch niet helemaal gehad heb. De kop wordt er nu afgehaald en waarschijnlijk is er toch minstens 1 klep licht krom (niet heel erg omdat hij op temperatuur pas gaat bokken).

Dus fijn toch nog die dure reparatie voor de 460!! Wordt vervolgd.....

De auto is het me wel nog waard, inderdaad pas gekocht, uiteraard zonder enige garantie (zal je net zien :( ). Blok heeft pas 230.000 km en auto zelf is ook nog supernetjes (jaja zelfs roestvrij bij de wielkasten). Reparatie valt ook nog ruim binnen de prijs die je betaalt voor een andere TD in deze staat....dus blijven weinig opties over lijkt me.

Gr.

Geplaatst: 21.02.2008 - 18:45
door gertvanderspek
""Reparatie valt ook nog ruim binnen de prijs die je betaalt voor een andere TD in deze staat....dus blijven weinig opties over lijkt me.""

Dan valt het toch mee?
Het is nartuurlijk een tegenvaler maar dat blijf je toch houden bij een 2e handse auto.

Geplaatst: 06.03.2008 - 19:01
door T.S.
Gisteren de auto weer opgehaald na 2 weken zonder auto (weet je ineens weer waarom het zo fijn is om een auto voor de deur te hebben ;-))

de uiteindelijke diagnose was 3 kleppen krom, cilinderkop gefixt, etc etc....kortom een geintje van 4 cijfers :-(

Nu zijn een aantal dingen anders dan voor dit voorval....die volgens mij niet goed zijn:

- hij loopt stationair ineens 1.200 toeren, da's natuurlijk veel te veel. Nadat de motot gestart is (koud/warm maakt niet uit) en ik sta stil, loopt ie netjes 900 toeren. Maar zodra ik ga rijden en dan ontkoppel voor een stoplicht of zoiets blijft ie op 1.200 toeren hangen. Heb het pedaal al omhoog gehaald met mn voet, maar dat haalde niets uit.

- de motortemperatuur was volgens de meter voorheen meestal ongeveer 1/3 van het geheel als ie op temperatuur was. Dit is nu ineens halverwege de meter.

Kan het zijn dat nadat het hele blok uit elkaar heeft gelegen, deze dingen nog minder kunnen worden na een beetje kilometers gemaakt te hebben, of ligt dit ergens anders aan?!

Verder loopt ie gelukkig weer als een zonnetje!!

Grtzzz

Geplaatst: 06.03.2008 - 19:58
door Headlong
Ik kan me voorstellen dat het één en ander moet inlopen...

Geplaatst: 07.03.2008 - 09:22
door gertvanderspek
Wat zeggen ze bij de garage. Ga er van uit dat hier garantie opzit.
Normaal is het een half jaar dus niet te lang wachten met melden.

Geplaatst: 08.03.2008 - 01:00
door SchoutenCC
Voor vier cijfer mag je best wat verlangen. Vooral service en garantie.
Qua toeren: direct melden, later beoordelen. Het hoeft niet verkeerd te zijn, kan overgaan, maar beter snel melden en later intrekken dan achteraf melden en scheve blikken krijgen bij reclamatie.
V.w.b. temp. dit is juist beter. Hij hoort zeg maar helft tot twee derde op te lopen. Het kan zijn dat ze de thermostaat vervangen hebben, zo niet dan werkt hij iig beter. Geen probleem iig.

Geplaatst: 13.03.2008 - 23:07
door Spoelbakkie
Beste mensen,
De distributieriem van mijn volvo 460 2.0I is vandaag geknapt. Volgens mijn vader zou ik met deze benzine motor geen last hebben van motorschade, wat zeggen jullie er van? vr grt Herman

Geplaatst: 13.03.2008 - 23:19
door Ramon&Ramon
als je mazzel hebt loopt hij met een nieuwe riem weer!

Geplaatst: 13.03.2008 - 23:22
door Ramon&Ramon
Bij een 440 diesel zijn er ALTIJD een paar kleppen krom als de riem breekt.
Ik vond het eerste verhaal al vreemd ,dat hij met een nieuwe riem weer goed liep,want dat kan namelijk niet.

Geplaatst: 14.03.2008 - 00:19
door degids
Ramon&Ramon schreef:Bij een 440 diesel zijn er ALTIJD een paar kleppen krom als de riem breekt.
Ik vond het eerste verhaal al vreemd ,dat hij met een nieuwe riem weer goed liep,want dat kan namelijk niet.
Ter lering en vermaak: verklaar?