Pagina 1 van 1
cardanas 164
Geplaatst: 19.02.2008 - 17:41
door John 145
Wil mij Volvo 164 met 4 bak (M400) opwaarderen met een OD.
Bij deze M410 bak zit een cardanas van de eerst serie 164 met dunnere as dikte en kleinere flensen.
Mijn eigen 164 is van '74 en heeft al een dikkere as en grotere flensen.
Ik weet dat het omzetten van de flens aan de bak en as geen probleem is maar kan de dunnere as ook de krachten aan van de injectie motor?
Denk nl dat Volvo dikkere assen is gaan gebruiken om de krachten van de injectiemotor (175 PK) aan te kunnen, maar is dit zo en als ik het oude type monteer houden de kruiskoppelingen het dan????
Geplaatst: 19.02.2008 - 18:48
door ferdy
Volvo onderdelen zijn dermate over gedimensioneerd dat je niet bang hoeft te zijn voor schade. De flenzen op de achteras en bak zijn uitwisselbaar, kroon pignion en uitgaande as versnellingsbak verschillen niet van elkaar. Je hebt wel een flinke (hydraulische) poelietrekker nodig om de flensen te verwijderen.
Geplaatst: 19.02.2008 - 20:48
door JaapP
Ik heb de flenzen er af gekregen met een stukje strip van ongeveer 15 dik,
aan de uiteinden gaten op de steek van de flens,dit vastzetten met 2 keer M8 op de flens.
In het midden een gat ,waarop een moer M12 gelast(kant v/d flens),hier een bout door en draaien maar.
Geplaatst: 19.02.2008 - 21:23
door dopdedouwer
Bestaan die bakken echt: de M400 en M410?
Ik had tot nog toe alleen gehoord van de M40 en M41, of zijn deze alleen bedoeld voor de 4-cilinders?
Geplaatst: 19.02.2008 - 22:49
door John 145
De M40 en M41 zijn idd voor de 4-cilinders (amazon, P1800 en 140 serie) en de M400 en M410 zijn qua lagers zwaarder uitgevoerd (164 en soms P1800).
Zou alleen wel willen weten waarom Volvo na '72 dikkere cardanassen is gaan monteren.
Geplaatst: 20.02.2008 - 10:56
door Iroll
De dikkere cardanassen zijn inderdaad een versterking geweest omdat van de dunnere assen de kruiskoppelingen te snel sleten en de as krom trok. Zeker voor een '74er 164 lijkt mij de dunnere as toch wel een risico vanwege het hogere vermogen en gewicht van de auto. Ligt natuurlijk ook aan je rijstijl, als je altijd vrij rustig rijdt dan denk ik dat het risico wel meevalt.
Geplaatst: 22.02.2008 - 16:01
door John 145
Gisteren de M410 bak opgehaald en wat bleek:
onder de 164 van '71 zit ook al een dikke cardanas.
Kan dus zo omgebouwd worden.
Dank voor jullie reacties en meedenken.