Pagina 1 van 1

Wat maakt een M59 & M54 'slap'

Geplaatst: 22.02.2008 - 13:38
door Sjaak Trekhaak
Na vele verhalen over de M59 en M54 etc. weet ik dat de M59 een iets sterkere versnellingsbak is dan de overige versies (voor in 480 1.7 Turbo).

Helaas begreep ik dat deze nog steeds niet sterk is te noemen, en al helemaal niet wanneer de auto over meer vermogen dan standaard beschikt.

Ik heb een M59 versnellingsbak in het visier (van de sloop), en ben van plan om deze te versterken, zodat hij deze keer wel heel blijft...

Nu mijn vraag: wat maakt een versnellingsbak (m59 m54) over het algemeen nou zou slap? Wat gaat er het eerste kapot, en waar kan deze verbeterd/verstevigd worden?

Geplaatst: 24.02.2008 - 12:21
door fransb85
is het geen renault prut? dat zou een hoop verklaren... :wink:

Geplaatst: 24.02.2008 - 13:15
door Fredhead
Andere koppelingsplaten?

Geplaatst: 24.02.2008 - 15:08
door Sjaak Trekhaak
Het gaat mij echt puur om de bak zelf. De koppeling zal bij mij in ieder geval niet zwak meer zijn, daar ik er een sinterbrons koppeling in heb (of klaar heb liggen eigenlijk)

Geplaatst: 24.02.2008 - 16:03
door Auk
Hey Tim!

Ik heb even navraag gedaan bij de dealer, maar er zijn vrijwel geen veranderingen in die twee bakken..

Mijn gedachte is gewoon weer een van die rare verhalen... net zoals de rodepijlstok en groene pijlstok 2.0liters... de rode zouden snel olie verbruiken.. (maar dat is ook door 1 figuur de wereld ingeholpen..)

Je moet gewoon voorzichtig zijn met je auto, velen weten niet dat het een auto betreft van oude leeftijd... denk eraan dat jouw auto ook al bijna 20 jaar is hé!

Geplaatst: 24.02.2008 - 17:58
door Sjaak Trekhaak
Bedankt voor je reactie! Ik ben eindelijk uit de fabel rondom deze twee bakken, en wat je zegt klop. Ze zijn identiek aan elkaar, op het kleine deel na dat de M59 wat versterkingen in de lagers heeft.

Alleen, als we het nu alleen over de M59 specifiek hebben, wat gaat daar het eerste aan kapot in de meeste gevallen? Weet iemand dat?

Ik ben van plan om alle zwakke punten van de bak te versterken (laten doen) alleen moet ik wel weten wat de zwakke punten van die bak zijn.

Geplaatst: 24.02.2008 - 20:28
door steven460
kennis van mij (toen hij afscheid nam van zn 440) heeft een keer binnen een minuut de 1e versnelling doen verdwijnen door de rem ingetrapt te houden tijdens snel de koppeling op te laten komen.

Mjah klok als of ie de tandjes gepoetst had :roll:

Geplaatst: 25.02.2008 - 00:13
door Auk
Hmm.. ja tandjes poetsen is ook niet helemaal de manier hoe je met zo'n bak van 20 jaar oud om moet gaan..

Het wil wel eens gebeuren dat de bout die ervoor zorgt dat de assen in bak vast blijven zitten los willen laten..

Als die bout losschiet, dan loopt de as vrij in de bak rond, en dan is er geen mogelijkheid meer tot "normaal" schakelen..

Vaak is dit ook het geval bij de S/V40's... die Ps1 modellen zie je nog wel eens op MP staan voor een prikkie omdat de bak kapot is... dan is het vaak gewoon een kwestie van die moer weer aandraaien.. dan loopt de boel weer!

(Nog een tip, om slijtage van de synchromeshringen tegen te gaan! : Tussen het schakelen door niet je hand op de pook laten steunen.. je oefend zo druk uit op de synchroringen, die daar niet bepaald tegen kunnen! (synchromeshringen zorgen ervoor dat het bak afremd wanneer jij de koppeling in hebt en hem in een andere versnelling wilt zetten)