Pagina 1 van 1
Energielabel V50 1.6D
Geplaatst: 23.02.2008 - 09:51
door knutmo
Waarom heeft een V50 1.6d met een gemiddeld verbruik van 5.0/100 en een CO2-emissie van 132 g/km een energielabel B, terwijl een VW Passat 1.9TDI bluemotion met een verbruik van 5.2/100 en een uitstoot van 137 g/km een energielabel A ?
Je zou toch denken dat een lager verbruik en een lagere uitstoot ook leidt tot een lager energielabel.
Geplaatst: 23.02.2008 - 09:54
door Paul
Passat zit in een hogere klasse, daarom gaat dat mis!
Geplaatst: 23.02.2008 - 12:44
door denivan
Als dit om het nederlandse systeem gaat, heeft het dan niet te maken met de verhouding tussen uitstoot en grootte van de wagen ? (sorry voor de nederlanders, maar dat is trouwens een ridicule redenering).
In Belgie valt hij trouwens in klasse C, daar gaat het puur om de uitstoot, maar stellen ze nogal hoge eisen :

Geplaatst: 25.02.2008 - 12:17
door JW71
Volgens mij klopt het dat de lengte/grootte van de auto mede bepaald in welke klasse de auto valt. Als de V50 iets langer zou zijn viel deze ook in klasse A.
In Belgie valt hij trouwens in klasse C, daar gaat het puur om de uitstoot
Lijkt mij niet meer dan logisch als je het milieu technisch bekijkt
Geplaatst: 27.02.2008 - 21:56
door oldostofjas
JW71 schreef:Volgens mij klopt het dat de lengte/grootte van de auto mede bepaald in welke klasse de auto valt. Als de V50 iets langer zou zijn viel deze ook in klasse A.
Dan zou ie natuurlijk weer meer verbruiken...
Geplaatst: 27.02.2008 - 23:08
door knutmo
Het komt er dus op neer dat de overheid mij beloont met een hogere BPM korting als ik een grotere, lelijkere, vuilere, meer diesel slurpende auto kies. Zijn ze weer lekker mee bezig!
(ok, op lelijkheid zit geen extra BPM korting, maar hallo! een passat!!! wat een monsterlijk lelijk ding zeg!!)
Geplaatst: 28.02.2008 - 07:53
door JW71
Dan zou ie natuurlijk weer meer verbruiken...
Dat hoeft niet persé zo te zijn. Ik weet niet waar de grens ligt maar als de auto 10 cm langer is hoeft ie niet meer te verbruiken, maar dat zullen we nooit zeker weten. Maar het gaat er toch om of een auto milieu vriendelijker is of niet? Nu kan een auto die meer verbruikt en meer uitstoot maar iets langer is, als milieu vriendelijker bestempeld worden dan een iets kortere maar minder verbruikende auto. Aardig voorbeeld is de Smart diesel, de zuinigste diesel die er is (toch?) maar komt niet in de buurt van label A. Niet dat je snel in een Smart zal zien rijden maar da's een ander verhaal.
(ok, op lelijkheid zit geen extra BPM korting, maar hallo! een passat!!! wat een monsterlijk lelijk ding zeg!!)
=D>
Geplaatst: 28.02.2008 - 09:03
door roever
Volgens mij gaat het om het buitenoppervlak van de auto... Ik heb eens gelezen dat een Focus 5 deurs in categorie C viel, maar dat een Wagon met dezelfde motor en ongeveer 5% hoger verbruik in B viel. Kwam omdat de Wagon net een grotere buitenoppervlak had en daardoor in een andere schaal viel...
Zoals Denivan al zei: weer een knap staaltje Nederlandse logica.