Pagina 1 van 2
Aantal km na lampje reserve brandstof
Geplaatst: 24.02.2008 - 12:04
door sbv
Wat zijn jullie ervaring met het aantal liters en afstand die er nog gereden kan worden nadat het lampje van reserve brandstof is gaan branden.
Bij mijn D5 gaat het lampje zo na ca 53 l branden. Tot op heden nog niet meer dan ruim 56l getankt. (ca 40 km met brandend lampie).
PS Een D5 heeft 60l tank af fabriek
Geplaatst: 24.02.2008 - 14:38
door Android
Bij mijn exemplaar (1.6D aldus 50l tank) kan ik nog ca. 130km rijden als het lampje al begint te branden. Dat is wel autostrade km, anders zal het een 100-tal kilometer zijn.
Geplaatst: 24.02.2008 - 17:25
door XC30
Nou, mijn vrouw heeft al een maal stil gestaan wegens te weinig benzine terwijl de BC nog 30 km te rijden aangaf. Ik geloof wel dat het lampje toen al ruim 50 km brande. Overigens was dit met de C30 1.6 benzine.
Hoeveel liter er daarna in is gegaan is mij niet meer bekend.
Geplaatst: 24.02.2008 - 17:30
door sbv
Ik vertrouw zelf de BC totaal niet vandaar ook mijn vraag.
Zal op basis van 6-7 l reserve bij een diesel toch wel 100 km zijn
Geplaatst: 24.02.2008 - 17:44
door MichelR
Als mijn BC op reserve gaat geeft hij aan dat ik nog 130 km kan rijden..
AL paar keer door gereden tot 50 km... Moet denk ik niet verder dan dat doen..
Geplaatst: 24.02.2008 - 18:41
door Annoni
Oh ....
Heb ik tot nu toe geluk gehad ws.
Ik ben daar nogal makkelijk in, als het reserve lampje gaat branden ( meestal geeft de bc dan aan dat er nog 100-110 km gereden kan worden ) rijd ik rustig door totdat de bc aangeeft 30-40km.
1.6D wel veel snelweg km's ( gemiddeld verbruik staat op 6.1l per 100 km )
Als ik ga tanken kan er dan wel zo'n 49 liter in ja ( ik dacht dat de inhoud trouwens 52liter was??)
Misschien moet ik iets minder risico nemen.
Geplaatst: 25.02.2008 - 23:07
door Paul
Mijn lampje ging branden en ik kon nog 160km rijden...
Vervolgens 44 liter getankt, kan nu nog 960km rijden tot lege tank.
Na 600km een gemiddeld verbruik van 7.2l/100km
Geplaatst: 26.02.2008 - 09:56
door sbv
Gisteren getankt met 80 km te gaan tot lege tank, vervolgens 58,3 l erin. Verbruik op de Bc van 6,7l/100 km.
Lampje brande ca 55 km met normale rijstijl.
Ik vertrouw de BC niet helemaal eigenlijk
Geplaatst: 26.02.2008 - 12:29
door kmser
Lampje springt aan met 120km tot lege tank. Met de uitlezing -- heb ik al ruim dertig km gedaan (reed dan wel iets trager) en kreeg dan nog maar 49 l in de tank die normaalgezien 52l is.
Geplaatst: 04.03.2008 - 08:52
door Paul
Maar wat een onzin van die tank die bij iedereen andere grootte heeft.
Grotere motoren grotere tanken; wat hebben ze dan met die ruimte gedaan in mijn auto!!
Zag tot mijn verbazing dat de 2.4i ook een grotere tank heeft; zal dus ook wel bij de V50 zo zijn.
Geplaatst: 04.03.2008 - 11:18
door kmser
De d5 en T5 hebben in ruil een kleinere koffer, maar ook een dubbele uitlaat die meer plaats inneemt. over de 2.4 weet ik niets
Een V50 heeft de zelfde tank als een gelijk gemotoriseerde C30
Geplaatst: 04.03.2008 - 12:20
door DaveNL
Ik heb zelf ook een C30 1.6D gehad en 50km over is toch echt nog 50km over.. het is niet zo dat het een beetje afwijkt. Heb het meegemaakt, stilstaand op de vluchtstrook van de A4

Plus: het schijnt niet echt goed te zijn om de diesel motor echt 'op' te laten rijden. Na bijtanken van 5 liter (om het tankstation te halen), sputterde de motor enorm en sloeg zelfs twee keer af. Dus... op tijd tanken!

Geplaatst: 04.03.2008 - 12:24
door Paul
In autoweek hadden ze een test met een 407 en met de VW bluemotion; daarmee reden ze naar Spanje toe op 1 tank; vervolgens na het vullen met jerrycan moesten ze eerst pompen om de diesel overal te krijgen (geen idee hoe je dat zou moeten doen)
Geplaatst: 04.03.2008 - 13:16
door Thuurc
Als het vacuum van een diesel verdwijnt mag je inderdaad "pompen". Hoe dat werkt weet ik niet, maar handig en goed voor je motor is het in ieder geval niet.
Geplaatst: 04.03.2008 - 14:24
door kmser
Gewoon je sleutel op stand 3 houden, dan zal de motor het zelf doen (brandstofpomp) , maar het is wel zeer belastend voor de motor.
Geplaatst: 04.03.2008 - 18:56
door glitz
Ik zou bij een diesel toch niet de gok nemen en gewoon tanken, nu rijden de meest c30 rijders toch in een leasebak van zijn baas dus wat maakt het tanken dan uit.. je betaalt toch zelf niets.
Geplaatst: 04.03.2008 - 20:08
door nossy
kmser schreef:De d5 en T5 hebben in ruil een kleinere koffer, maar ook een dubbele uitlaat die meer plaats inneemt. over de 2.4 weet ik niets
Een V50 heeft de zelfde tank als een gelijk gemotoriseerde C30
Zoals ergens anders al aangegeven op het forum heeft het te maken waar de demper van de uitlaat zit.
D5 en T5 alsook de 2.4 hebben hun grote demper achteraan zitten zodat er zijwaarts plaats vrijkomt voor de grotere tank.
Bij de 1.6d en 2.0d zit de demper in de weg hiervoor.
Hadden ze gerust anders kunnen ontwerpen maar jah het is nu zo

Geplaatst: 04.03.2008 - 20:36
door Paul
glitz schreef:Ik zou bij een diesel toch niet de gok nemen en gewoon tanken, nu rijden de meest c30 rijders toch in een leasebak van zijn baas dus wat maakt het tanken dan uit.. je betaalt toch zelf niets.
Ja hier gaan heel wat discussies over; maar je betaald wel degelijk iets voor een auto hoor!
Geplaatst: 04.03.2008 - 21:10
door Annoni
Ik onthoud mij van commentaar!
Geplaatst: 04.03.2008 - 22:55
door eXite
Mijn ervaring is dat het lampje begint te branden bij "100km tot lege tank". Ik tank dan (vandaag toevallig nog) bij ong. "40km tot lege tank" en reken 56 liter af bij de pomp. Schijnt 62 in te kunnen, maar ik heb nog nooit meer dan 57 liter getankt.