Toen ik mijn auto had gekocht 9 maanden geleden bleek dat de sensor in het rechter portier af en toe happerde, eigenwijs dat ik was heb ik dit vervolgens verholpen met een combinatie van remmenreiniger en WD40, terwijl ik nog garantie had ....
Maar goed het probleem is al die tijd weg geweest en afgelopen week begon de sensor opeens wel heel moeilijk te doen. Dus heb ik besloten om het dit keer eens grondig aan te pakken
Hier een kleine beschrijving met foto's over hoe je bij de sensor kan komen en hoe het probleem op te lossen is.
Zet als eerste de radio aan op jouw favoriete zender
Vervolgens het demonteren van het deurpaneel, haal het raamwerk om de deurgreep weg. Vadis adviseert een kromme schroevendraaier, Ik heb een steeksleutel gebruikt (ideale hefboom en geen schade aan deurpaneel).
Vervolgens 1 schroef bij de handgreep loshalen (torx). Haal daarna het klepje bij de spiegel weg.
Het paneel is nu makkelijk los te halen, begin met het aan de onderkant losklikken van het paneel, kwestie van beheerst trekken. Vervolgens kan je eenvoudig het paneel omhoog schuiven, stekkers loshalen en paneel verwijderen.
Haal het afdek kapje weg en voila, het slot.
Haal de twee stekkers van het slot af en draai aan de buitenkant de twee torx 30 schroeven los. Haal vervolgens ook het rode instaplampje eruit om wat meer bewegingsvrijheid te creeeren. Duw het slot naar beneden en door het scheef te houden kan hij net langs de raamgeleider.
Haal vervolgens op deze manier het slot uit de deur.
Een snelle blik op het slot laat de boosdoener zien. Hier zie je links de microswitch voor de instapverlichting, en rechts de sensor voor het slot. Op de foto staat het slot in principe ondersteboven, vanaf de deur gezien zitten de sensoren dus onderop. De sensoren zien eruit alsof ze niet (makkelijk) los te vervangen zijn.
De oplossing was een klein plastic plaatje tussen de sensor en het plastic onderdeel zetten, hierdoor word de sensor net iets verder indgedrukt waardoor het weer functioneert. Plastic stukje kwam van de blister die bij de seconde lijm zat
Voor
Na
Ik hoop dat de mensen die met het zelfde probleem zitten hier iets aan hebben! Met het juiste gereerdschap bij de hand ben je met rustig werken binnen anderhalf uur klaar.
zie ook
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=17069.0