Pagina 1 van 1
Volvo versnellingsbak kopen? Waar dan?
Geplaatst: 26.02.2008 - 08:08
door McBeeRob
Hallo mede Volvo'ers,
Sinds een maand of 5 ben ik een trotse Volvo bezitter.
Ik rijd een 460 uit '96 althans tot afgelopen weekeind dan... Tijdens een ritje begon het te klinken onder mijn motorkap alsof iemand een gaatje aan het boren was in mijn motorblok... Om een lang verhaal kort te maken: Mijn versnellingsbak is naar zijn grootje! Voorheen reed ik een Nissan, waarvoor onderdelen te grabbel liggen op de slopen. Maar nu ik een Volvo onderdeel nodig heb, weet ik even niet waar ik moet gaan zoeken.
Wie heeft de gouden tip voor me? Wie helpt me aan een degelijk adres voor een nieuwe versnellingsbak? Het liefst in de regio Eindhoven waar ik woon...
Mocht iemand trouwens een goede bak hebben liggen voor mijn auto, dan hoor ik dat natuurlijk ook erg graag... Ik krijg m er zelf wel onder met een beetje hulp van Teun de Beun.
Groets,
Rob
Geplaatst: 26.02.2008 - 08:59
door bastiaan Arissen
Rima in druten kun je zo een bak ophalen.
www.autorima.nl
Groeten Bastiaan
Geplaatst: 26.02.2008 - 09:13
door McBeeRob
Hé Bastiaan,
Da's nog es een snel antwoord! Tsja, dan ga ik ze maar es bellen. Had RIMA ook al gevonden op het net, maar er kunnen tussen de ene en de andere handelaar nogal wat kwaliteit en prijs verschillen zijn.
Ieg, bedankt voor je snell antwoord en deze tip !
Groets,
Rob
Geplaatst: 26.02.2008 - 09:26
door Auk
Beste Rob,
ik heb mijn versnellingsbak zelf gereviseerd, maar ben ook rond gaan kijken wat het eventueel gekost zou hebben om de bak te laten reviseren/ ruilbak.
Dit zijn niet de antwoorden waar je denk ik op zit te wachten, maar een revisie bij een onafhankelijk bedrijf kost ca. 700euro, en een ruilbak bij Volvo (is een gereviseerde) kost ca. 1500euro.
Maar zoals Bastiaan zegt, RIMA heeft goede kwaliteit en staat bekend om goede onderdelen etc etc.
Laat ons even weten hoe het afloopt!
(En hoe het zit met je versnellingsbak die dat "zagende" geluid maakte..) Denk ik dat (wanneer je een 6versnellingsbak hebt) de bout van de 5de versnellings losgelaten heeft.. dat doen er wel meerdere..)
En om commotie te verkomen: met een 6versnellingsbak bedoel ik natuurlijk 1,2,3,4,5,R
Geplaatst: 26.02.2008 - 09:57
door McBeeRob
Hallo Auk,
Weer een vroege vogel op het forum...
Vandaag ben ik (ziek :pukeright: ) thuis en had verwacht dat ik zeker tot de middag zou moeten wachten voor het eerste antwoord binnen zou komen, maar ik moet zeggen dit forum is snel (of liever: jullie zijn snel!).
Even voor de duidelijkheid het verhaal op een rijtje.
Afgelopen zaterdag reed ik van Eindhoven naar Beuningen en op de heenreis kreeg ik dus dat borende / zagende geluid. Dit geluid ging mee op het toerental van de auto (niet continu), dus het moest wel wat met de versnellingen / koppeling te maken hebben. Ik met mijn stomme kop natuurlijk gewoon doorrijden en niet even de ANWB gebeld.
Op de terugreis kreeg ik m niet meer in zijn 3e versnelling, dus toen begon ik me zorgen te maken. Heel voorzichtig dus terug naar Eindhoven (nee, weer niet de ANWB gebeld ... stom ja... klopt ...)
Niet meer mee gereden tot de volgende dag. Ben niet in de vernellingen geweest maar heb 'm stationair laten lopen om goed te kunnen remmen tijdens het slepen naar de monteur (met dank aan mijn buurman!).
De monteur vertelde me gisteren laat nog even dat de bak naar zijn grootje is en dat ie echt een berg slijpsel in de olie aangetroffen had. Een nieuwe versnellingsbak lijkt dus wel op zijn plaats.
blijkt dat er een of andere lager scheef is geschoten op een of andere manier en die heeft de derde en vierde versnelling opgevreten.
Het is een 6-bak (met een R-stand :twisted: )
Deze ochtend ben ik dus pas begonnen met het zoeken naar onderdelen.
Inmiddels heb ik al naar Rima gebeld. Ze hebben nog een bak liggen voor € 175 ,- dus ik denk dat ik die maar op ga halen. Verder heb ik niet veel gezocht en moet ik maar vertrouwen op de bak die ik van de Rima krijg. De prijs viel me eigenlijk nog wel mee, hoewel ik niet weet hoe lang het duurt om een versnellingsbak in te bouwen, dus wat ik nog aan arbeidsloon kwijt ben.
Ook heb ik nog naar wat herstellers en reviseurs gebeld maar inderdaad dan kom je op schrikbarend hoge bedragen uit. Inderdaad in de hoogte die je al aangegeven had. Daar kies ik dus toch maar niet voor...
Nogmaals bedankt voor jullie hulp! Als de nieuwe bak er onder zit, post ik nog even een berichtje om te laten weten of het allemaal gelukt is...
Groets weer,
Rob
Geplaatst: 26.02.2008 - 10:28
door YannickvanRooyen
ga uit van zo'n 350 euro om de bak in te laten bouwen, hangt wel een beetje af van wat voor rommel er nog meer in je auto zit (gas, airco etc.)
Geplaatst: 26.02.2008 - 19:44
door Auk
Beste Rob,
€175,- euro valt me ook erg mee! Nouja, als het een goede bak is dan heb je er veel geluk mee! (kijk nog even of het qua " nummer " klopt.. dus bijvoorbeeld dat je een M60 bak hebt, dat je er geen M45 bak in gaat zetten.
Een lager in de versnellingsbak lijkt me heel stug, het enige lager dat wel eens met problemen kampt is het lager van de uitgaande as, dat het stukje buis wat de druklager geleidt afbreekt.. (maar dat heeft niks met het inwendige van de bak te maken)
Ik denk dat het toch ook dit keer het geval is dat de bout van de 5 losgelaten heeft... dan staat er geen spanning meer op de primaire as, en lopen de tandwielen (versnellingen) gewoon tegen elkaar aan..
Geplaatst: 26.02.2008 - 22:51
door Volvo_480_turbootje
Hier in het brusselse is er nog een volvoafbraak die versnellingsbakken heeft, welk model van volvo heb je welk nummer van versnellingsbak? Welke motor? en hoeveel km's heeft ie?
Pauwels: Ninoofsesteenweg 166 1670 Pepingen
003225324914
waar zit versnellingsbak eigenlijk?
Geplaatst: 27.02.2008 - 11:21
door McBeeRob
Ok ...
wat er ook gebeurt is met mijn oude bak, ik weet zeker dat ie echt naar de maan is. Heb het vanmorgen nog es geprobeerd (lang verhaal, niet naar vragen :? )
Ik heb nu zelfs een nog lagere prijs gevonden! 125,- €-tjes voor een op het oog gekeurde tweedehands bak. Scheelt toch weer 50 €'s die ik in mijn zak steek. Ze hadden er nog meer liggen, dus iemand die zo een bak nodig heeft, even bij mij melden... Ze zijn in elk geval verkrijgbaar in Veghel, voor het genoemde bedrag, waar ook nog es mijn auto staat. Brussel laat ik maar even in het Zuiden liggen voor wat het is. (toch bedankt voor het aanbod!)
Nou had die sloop-man alleen de vraag aan mij om even te kijken naar het typenummer van de v-bak, zodat ik inderdaad niet het verkeerde bak modelletje ging laten inbouwen.
Heeft iemand een tip waar dat ding te vinden is onder mijn motorkap? Heb er nog niet eens naar gezocht en heb dalijk maar een paar minuten (pauze van de baas) de tijd om te achterhalen welke ik moet hebben.
Heeft iemand misschien een foto van waar de v-bak moet zitten en hoe ik het gemakkelijkst bij het serie / typenummer kom? Een goede "routebeschrijving" mag natuurlijk ook.
Ik hoor het wel,
Rob
Geplaatst: 27.02.2008 - 13:04
door McBeeRob
Nou daar ben ik weer ...
Heb net gekeken (was gemakkelijker dan ik dacht) en ook gevonden... tis een M55-373 en de locatie is een kwestie van logisch nadenken :oops: blijkbaar had ik een helder moment.
Groets weer,
Rob
Geplaatst: 27.02.2008 - 14:31
door Volvo_480_turbootje
Probeer er een recente M59 er op te zetten? Ik denk dat die passen en zijn steviger...
Geplaatst: 27.02.2008 - 16:19
door Auk
Nou, Volvo_480_turbootje... het is allemaal wel makkelijk om zo'n bak erop te zetten.. maar de ratio moet ook kloppen
Bak van een 2liter moet op een 2liter en niet op een 1700.. bij wijze van spreken
Geplaatst: 27.02.2008 - 20:14
door rvdodewaard
In Veldhoven zit ook een goeie sloop. heb zelf ook m'n bak vervangen, maar is geen leuk werk en zeer tijdrovend. Maar als je het laat doen ben je zo'n 300 euro kwijt denk ik (exclusief onderdelen).
Geplaatst: 27.02.2008 - 23:07
door Iroll
De M59 heeft een iets langere overbrenging in 1 en 2. 3,4,5 en R zijn praktisch gelijk aan die van de M60. Als je een M59 achter een B20F blok zet zal deze in zijn 1&2 iets langzamer optrekken dan met een M60. Dit omdat het koppel in lage toeren van een B20F lager is als dat van een turbo blok. Hier staan de overbrengingsverhoudingen. De M57 en M60 zijn praktisch gelijk aan elkaar.
Gang | M59-373 E | M57-407 E | M60-373 E)
1 3,09 3,73 3,642
2 1,84 2,05 2,048
3 1,32 1,32 1,32
4 0,91 0,97 0,97
5 0,76 0,76 0,76
Geplaatst: 27.02.2008 - 23:53
door McBeeRob
M59, M60, B20F ... gaat me net iets te ver denk ik.
Belangrijk vind ik dat ik 'm prima vond rijden, kracht genoeg.
Dat met die overbrengverhoudingen kan ik allemaal volgen, maar ik ben nog niet overtuigd om naar een ander model te gaan zoeken. Hij was prima zoals ie was, niets aan doen dus zonder goede reden. Vermindering in verbruik zou een leuke zijn, want echt zuinig zijn ze niet. Een kilometer of 100 meer per tank ofzo?
Ben eigenlijk allang blij dat ik een betaalbare, originele M55 op de kop heb weten te tikken.
Overigens zie ik mijn M55-je niet in je vergelijkingslijstje staan en weet zo ook de verhoudingen niet tussen de versnellingen.
Hoeveel uren gaan er ongeveer in zitten denken jullie?
R
Geplaatst: 28.02.2008 - 00:57
door Auk
Best Rob,
M55 serie versnellingsbakken zijn niet geleverd in de 480, vandaar dat Iroll het niet noemt denk ik, de bakken verschillen alleen qua overbrenging, op het eerste oog zijn ze allemaal t zelfde.
M59, M60 zijn de serienummers van de bakken, B20F / B18F / B18FT zijn bijvoorbeeld de motorcode's...
Ik heb mijn motorblok eruit gehaald/ bak erin gehangen + koppeling vervangen/ motor er weer in, in een uurtje/anderhalf uurtje gedaan...
Geplaatst: 28.02.2008 - 19:10
door sjoerdb
nog een keer onder die motorkap duiken dus. waarschijnlijk moet de 55 een 59 zijn maar is het plaatje erg vies. succes
Geplaatst: 10.03.2008 - 12:18
door McBeeRob
Hallo !
Nou daar ben ik weer... en ja, het heeft ook bijna zo lang geduurd... erg jammer... maar ik ben weer mobiel met mijn volvootje, gelukkig.
Prijzen vielen allemaal erg mee was in totaal zo 325 kwijt.
Nou heb ik nog wel een vraagje, maar vind het zonde om hier een nieuw forum voor te openen. Ik zoek een permanente stroomkabel. Eentje waar mijn Tomtom op aan kan sluiten. Heb alleen een plus en een min nodig in de buurt van mijn aansteker. Kan ik die bijvoorbeeld van de asbak stroom aftappen (hoewel het maar een kabel is), of zijn daar betere opties voor?
Ik hoor het misschien nog wel,
Rob
Geplaatst: 10.03.2008 - 15:05
door Iroll
De aansteker kan je gewoon gebruiken, die wordt wel vaker als stopcontact voor accessoires gebruikt. Volgens mij is het wel handiger om een nieuw topic te openen, dan is het later makkelijker terug te vinden via de zoekfunctie als iemand met een soortgelijke vraag zit.
Geplaatst: 10.03.2008 - 15:10
door wappie
Dat is een optie.
Ik heb zelf achter de radio een plus en een min weggesnoept en een 12 volt verdeeblok van 4 stuks in mijn dashboardkastje geplaatst.
heb je meer aansluitingen en alles uit zicht en gezekerd.
Ik heb de orginele kabel van mijn tomtom daar in zitten en als ik hem nodig heb doe ik hem gewoon aansluiten en kastje dicht.
Dat gaat gemakkelijk en je hebt geen losse draad hangen als je je electronische kaartleesmiep niet gebruikt,
tevens blijft er zo niks aan staan als ik mijn contact afzet.Ik heb ook mijn koelkastje er op zitten en als ik die vergeet(op de boot bijv)is mijn accu leeg en heb ik een probleem met starten.