Pagina 1 van 2
Alarmlichten doen het niet OPGELOST
Geplaatst: 26.02.2008 - 21:08
door Matthijs-B
Dag,
mijn alarmlichten doen het alleen wanneer het contact aan staat of de motor draait. Zonder contact geen alarmlichten wat erg onhandig en ook gevraalijk kan zijn.
Heeft iemand ideen waar ik de storing kan vinden of hier eerder problemen mee gehad?
Ik heb alle contactpunten al nagelopen, schoongemaakt en van contactspray voorzien.
Dank alvast voor elke suggestie!
Matthijs
Volvo 480 turbo
Geplaatst: 26.02.2008 - 21:45
door rene en erica
kwam er laatst achter dat de mijne dat ook doet.wel 480 geen turbo.ik heb me er nog niet in verdiept en ook nog niet aan gestoort.
Geplaatst: 27.02.2008 - 19:39
door coyote1980
Ik verwacht een probleem met een relais op de CEM, tenzij de alarmlichten ook via een relais onder de motorkap lopen, dan kan dat het ook nog zijn.
Geplaatst: 27.02.2008 - 19:45
door rene en erica
relais op de cem:dat klinkt als electronica voor gevorderden.
Geplaatst: 27.02.2008 - 22:00
door Matthijs-B
coyote1980 schreef:Ik verwacht een probleem met een relais op de CEM, tenzij de alarmlichten ook via een relais onder de motorkap lopen, dan kan dat het ook nog zijn.
@coyote
wat moet ik me voorstellen met een relais onder de motorkap? Er zit daar inderdaad electronica. Is dat voor de alarmlichten?
Dat wordt dus meten dit weekend...
Geplaatst: 28.02.2008 - 00:07
door SchoutenCC
Het hoort te zijn volgens onderstaand schema. Misschien de moeite waard om het eens na te lopen, kijken of de draden wel goed lopen? Zo nee, zorg dat het zo loopt; zo ja, dan is het misschien idd wat meer gevorderd (bijv. in de cem).
Geplaatst: 28.02.2008 - 08:05
door coyote1980
Matthijs-B schreef:coyote1980 schreef:Ik verwacht een probleem met een relais op de CEM, tenzij de alarmlichten ook via een relais onder de motorkap lopen, dan kan dat het ook nog zijn.
@coyote
wat moet ik me voorstellen met een relais onder de motorkap? Er zit daar inderdaad electronica. Is dat voor de alarmlichten?
Dat wordt dus meten dit weekend...
Onder de motorkap zit (in ieder geval bij mij MY95) aan de bestuurderskant vlak voor de voorruit zo'n driehoekige kap met afgeronde randen. Als je die verwijdert met de schroef in het midden van de kap dan zitten er diverse relais onder. Ik weet dus alleen niet zeker of er een (en zoja: welke) relais zit voor de alarmlichten.
Ik zou de CEM demonteren en even openmaken, wellicht dat meteen ergens corrosie opvalt of iets anders naars.
Geplaatst: 28.02.2008 - 12:35
door 480S60
@coyote: in die relais bak zit geen aansturing voor de knipperlichten. Die aansturing zit alleen in de CEM.
Geplaatst: 28.02.2008 - 14:41
door coyote1980
480S60 schreef:@coyote: in die relais bak zit geen aansturing voor de knipperlichten. Die aansturing zit alleen in de CEM.
Had al zo'n vermoeden, maar nu weten we het zeker

Geplaatst: 28.02.2008 - 15:47
door Matthijs-B
@480S60 Bedankt voor het schema. Na het weekend post ik m'n ervaringen!
Geplaatst: 28.02.2008 - 16:19
door 480S60
480S60 geeft de dank door aan Zark3
Geplaatst: 28.02.2008 - 17:46
door rene en erica
ik wacht wel even tot na het weekend als matthijs-B iets meer weet.schema's lezen is namelijk niet mijn sterkste punt. :turn-l:
Geplaatst: 29.02.2008 - 00:27
door SchoutenCC
Schema's lezen is op zich niet moeilijk, je moet gewoon "in stukken denken". In samengestelde schema's moet je dingen kunnen wegdenken. Hier moet je bijv. de richtingaanwijzers (en iig de stuurkolomschakelaar) wegdenken, die zijn niet van belang.
Het schema laat zich (in taal uitgeschreven) als volgt 'lezen':
- In de CEM zijn drie draden van belang: stroom (zekering #17 = 30A) (draad B2), eentje die direct naar de alarmlicht-schakelaar gaat (draad A2, wit/bruin van kleur) en eentje (draad B4, groen/bruin van kleur) die naar zowel de stuurkolomschakelaar als naar de alarmlichtschakelaar gaat.
- Van de draden aan de alarmlicht-schakelaar (7 stuks) zijn behalve de genoemde twee er nog twee naar de lampjes plus de dashboard-indicatoren (links = groen/rood, rechts = groen/geel), eentje voor de alarm-indicator op het dashboard (groen/zwart) en eentje voor de aarde (in principe bruin van kleur).
Ik zou denken dat als je auto dit probleem altijd al heeft gehad (iig sinds dat jij hem hebt) dat er waarschijnlijk iets in de bedrading is gebeurd. Eerste verdachte lijkt me iemand die creatief is geweest met een radio-installatie?
PS: 480S60, dank voor de dank

Geplaatst: 01.03.2008 - 10:18
door rene en erica
toen ik de auto kocht was de audiobedrading inderdaad om te huilen.ik heb alle kroonsteentjes en kabelschoenjes en 3!!! oude antennekabels er uit gehaald en er weer orginele stekkers ingezet.2 draden aan elkaar solderen lukt dus nog wel.ook 12 volt meten gaat prima.maar zodra er printplaten weerstanden en dergelijke in beeld komen haak ik af.
Geplaatst: 01.03.2008 - 21:41
door SchoutenCC
Dan is het waarschijnlijk een kwestie van verkeerde draadjes aan elkaar - zoek de 12V-draden van de alarmlichtschakelaar (wrsch wit-bruin) en kijk of daar spanning op staat met en zonder contact aan. Eventueel dus omgooien naar een constante spanningsdraad.
Geplaatst: 01.03.2008 - 23:25
door Matthijs-B
bij mij geen kroonsteentjes, CEM is prachtig schoon.... en opeens herinner ik me een zelfde probleem wat ik ooit met een Mini heb gehad: de schakelaar van de alarmlichten is versleten. Hij komt 3 mm te ver naar buiten waardoor de contacten elkaar niet meer raken. Eenvoudig een nieuwe schakelaar plaatsen en probleem opgelost. Dank voor alle bijdragen!
Heb nu wel een vreemd en lastig ander probleem.
Wanneer het contact uitstaat (sleutel in mn hand) en op de rem trap, lijkt het alsof het contact aangaat: lichten, infocentre, oliedruk etc alles gaat aan. Terwijl ik de sleutel in mijn hand heb....
Ik verdenk een versleten hoofdlichtschakelaar die lekstroom geeft.
Ga dus maar op zoek naar een paar nieuwe schakelaren
Geplaatst: 02.03.2008 - 06:35
door Iroll
Ik denk eerder een massa probleem van je remlichten. Dan kan je dit soort rare onverklaarbare effecten krijgen.
Geplaatst: 03.03.2008 - 18:48
door rene en erica
Zark3 schreef:Dan is het waarschijnlijk een kwestie van verkeerde draadjes aan elkaar - zoek de 12V-draden van de alarmlichtschakelaar (wrsch wit-bruin) en kijk of daar spanning op staat met en zonder contact aan. Eventueel dus omgooien naar een constante spanningsdraad.
dit kan ik met mijn multi metertje nog wel even kontroleren.
Geplaatst: 16.03.2008 - 18:04
door Matthijs-B
Probleem opgelost!
Geen massaprobleem: na lang zuchten en vloeken en verdiepen in electrische schema's bleek het de lichtschakelaar zelf te zijn. In de schakelaar bleek door slijtage er kortsluitingen gemaakt te worden waardoor er lekstroom via remcircuit naar contactcircuit kon komen. Nieuwe lichtschakelaar en alles doet het weer naar behoren. Zelfs H10, de kapotte lampjes verklikker werkt naar behoren!
Op naar de APK!
Geplaatst: 23.03.2008 - 20:38
door rene en erica
ik neem aan dat je een nieuwe alarmlichtschakelaar bedoelt en niet die om je gewone verlichting aan te zetten???