Pagina 1 van 2

De oude Jacob....

Geplaatst: 27.02.2008 - 15:11
door Summum
De allereerste Volvo is de Jakob uit 1927. Om de tachtigste verjaardag te vieren van het merk uit Göteborg is een hotrod gemaakt op basis van deze pionier.
Op de concept car-afdeling van Volvo werkte ooit Leif Tufvesson. Vandaag de dag houdt hij zich bezig met het maken van hotrods, waarbij hij zich vaak laat insprireren door Volvo. Om de tachtigste verjaardag van Volvo te vieren, maakte hij zo’n auto die sterk is geïnspireerd op de Jakob.
Waneer je oud en nieuwe naast elkaar zet, zijn er opmerkelijk veel overeenkomsten. De motorkap staat in de zelfde hoek en de raamstijl loopt helemaal naar beneden. Verder is er goed gelet op de afmetingen materialen en zelfs het aantal schroeven dat is gebruikt. Natuurlijk ontbreekt ook een nabouw van de karakteristieke grille niet. De panelen zijn geklopt uit aluminium maar wel op de zelfde manier en met de zelfde gereedschappen als dat in de jaren ’20 werd gedaan.
De hotrod is een tweezitter, terwijl het origineel plek voor vier biedt. Natuurlijk heeft de auto van Leif typische hotrod-kenmerken zoals een lage bouw en enorme wielen. De chassis is opgetrokken uit koolstofvezel en er zijn flink remmen gemonteerd. En een weelderig interieur met bruin leder, heeft de originele Jakob ook al niet. Alle functies van het dashboard zijn af te lezen in één instrument dat van kleur verandert bij het bedienen van verschillende functies. Als het contact wordt aangezet, kleurt hij rood, als de koppeling wordt ingetrapt wordt hij oranje en als de motor wordt gestart kleurt hij blauw – de huiskleur van Volvo.
De hotrod van Leif Tufvesson is voor de Volvo-liefhebber een feest van herkenning. Het stuur kun je kennen van de P1800 uit 1962, net als de versnellingshandel en de stuurkolom. Het rempedaal en de remcilinder zijn van de 140-serie en de versnellingsbak is van de laatste 960 achterwielaandrijver. De motor komt uit een T5, levert 265 pk en loopt op bio-ethanol.
Vandaag is de Volvo Jakob hotrod gepresenteerd in het Volvo-museum in Göteborg. Later dit jaar maakt hij zijn opwachting op de Sema-tuningbeurs in Las Vegas.

bron: autoweek

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 27.02.2008 - 15:47
door Walter
zo subtiel, zo mooi, geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

had ik al verteld dat ik m mooi vind?

Geplaatst: 27.02.2008 - 15:58
door MDA
Ja, ik had em al geizen bij autoweek... wat een gaaf monstertje!

Een detail dat je hier nog niet ziet op de foto's is dat de (rem)lichten zijn ingebouwd in het achterdiff.... zeer subtiel...

Geplaatst: 27.02.2008 - 17:08
door V480-S60
Dat is nog eens wat anders als de standaard 32-Ford Hot Rod.

Wow, Wow, Wow, Wow.

Hier hou ik wel van. MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOI

Geplaatst: 27.02.2008 - 17:12
door Paul
Ja heel leuk!

Geplaatst: 27.02.2008 - 17:56
door Summum
Hij is wel stoer he?

Een rasechte buikschuiver, daar kan Sam met de C30 een voorbeeld aan nemen! :lol:

Voor de liefhebbers nog even de achterzijde: (hoe zouden ze de knipperlichten doen?)

Afbeelding

Geplaatst: 27.02.2008 - 20:48
door kmser
ziet er goed uit

Geplaatst: 28.02.2008 - 06:09
door Douwe
Over de knipperlichten, met LED valt veel te doen, dus daar zullen ze een dergelijk geintje als de achterlichten mee hebben gedaan.

De banden met logo vind ik een subtiel en leuk detail. Een dergelijk profiel op mijn banden is top.

Mocht je nu de foto's op bureaubladformaat willen hebben, ze staan zeker op www.automotorsport.se.

Geplaatst: 28.02.2008 - 11:09
door Sam
Summum schreef:Hij is wel stoer he?

Een rasechte buikschuiver, daar kan Sam met de C30 een voorbeeld aan nemen! :lol:

Voor de liefhebbers nog even de achterzijde: (hoe zouden ze de knipperlichten doen?)

Afbeelding
ik rij even laag, en de mijne dient niet voor een museum...

mooi!

Geplaatst: 28.02.2008 - 11:23
door V480-S60
I want to live in America, I want to live in America.

PS.
Daar mogen dit soort wagens legaal de weg op. (Hoe vreemd het ook mag klinken met die rare regels daar).
Hier krijgen ze geen toestemming ben ik bang.

Geplaatst: 01.03.2008 - 14:46
door 480DenniS
Super toll!!!!!

Echt geweldige bak!

Geplaatst: 01.03.2008 - 15:28
door hollander
deze wil ik wel als extra erbij willen hebben.
super gaaf speeltje.

Geplaatst: 01.03.2008 - 18:47
door gertvanderspek
PS.
Daar mogen dit soort wagens legaal de weg op. (Hoe vreemd het ook mag klinken met die rare regels daar).
Hier krijgen ze geen toestemming ben ik bang.
Maar als je zo'n soort auto invoer dan wordt hij toch goed gekeurd door de rdw?

Ben niet zo weg van hot rod's maar deze vind ik erggg gaaaaaaaaaafffffffff!!!

Geplaatst: 01.03.2008 - 19:25
door wicky
erg mooi
die T5 motor is ook orgineel , meestal word er wel een v8 ingelepeld.
die is kwa geluid net iets mooier :D
ik ben al jaren een enorme fan van hot rods
mooi dat we eindelijk ook volvo's hier van gaan zien \:D/

jammer dat hot rod koning boyd coddington afgelopen week is overleden ::(

gr WICKY

Geplaatst: 01.03.2008 - 23:05
door Polarbaer
Goed bezig, Volvo! =D>
Nu nog het lef om weer meer van dit soort eigenzinnheid terug te laten keren in productiewagens...

Geplaatst: 30.07.2008 - 18:05
door Ben
Hij is nu in Nederland te zien!

Er is maar één exemplaar van gebouwd: de Hot Rod Jakob! Grijp nu de kans om deze unieke Volvo ‘in levenden lijve' te zien.

De handgemaakte Hot Rod is gebaseerd op de ÖV4: de allereerste personenauto van Volvo die in 1927 op de markt kwam. Al snel kreeg deze oer-Volvo de bijnaam ‘Jakob'. Het kostte de Zweed Leif Tufvesson vijf maanden om de bijzondere Hot Rod te bouwen.

De Hot Rod Jakob lijkt enorm op de oude Jakob, maar is niet vergelijkbaar. In de moderne variant zijn de nieuwste technieken gebruikt en er is veel aluminium en carbon in verwerkt. Deze tweezits Hot Rod is ook aanmerkelijk breder en lager dan het open vierzittertje uit 1927. Zeer herkenbare elementen als de typische grille, de koplampen en de voorruit zijn overgenomen. Als krachtbron fungeert een T5-motor die 265 pk levert en desgewenst ook op bio-ethanol kan rijden. De transmissie is van een Volvo 960, het klassieke sportstuur komt uit een Volvo P1800 uit 1962.

De Hot Rod is de gehele maand augustus te bewonderen bij het Inspiration Center van Volvo De Beemd aan de Eindhovenseweg Zuid 57 in Best.

Geplaatst: 30.07.2008 - 20:00
door Gast
Het had mooi geweest als hij op de VKB te zien zou zijn geweest...

Geplaatst: 30.07.2008 - 20:10
door Ben
Je kunt niet alles hebben Piet.
Het is al mooi dat hij überhaupt life te bezichtigen is.

Geplaatst: 30.07.2008 - 21:21
door Paul
Het was inderdaad mooi geweest als hij op de VKB te zien zou zijn!
Maar daar hebben ze het toch niet zo op nieuwe Volvo's?

Geplaatst: 30.07.2008 - 22:09
door Gast
Maar dit is natuurlijk niet echt een nieuwe! Jammer maar helaas. Misschien dat ik hem ooit nog eens in het echt aanschouw.