Pagina 1 van 1

Stroom valt weg tijdens rijden

Geplaatst: 01.03.2008 - 16:48
door bama
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een S40 1.8 I 16V. Vanmiddag ging mijn vrouw boodschappen doen en kwam thuis met de mededeling dat de wagen het niet meer deed. Ik er heen met mijn schoonvader om de wagen te slepen. Mijn vrouw wist mij te vertellen dat er ineens allerlei lampjes gingen branden en daarna was de wagen muisstil. Eenmaal aangekomen bij de wagen start ik de wagen zonder problemen. Maar toch gingen er enkele lampje branden en weer uit. Tijdens de terugrit viel mij op dat de dagteller en de klok op 0 stonden. Net alsof de gehele spanning er af was geweest. Tijdens de terugrit viel bij mij ook ineens de stroom uit en de wagen deed niets meer. Motor was ook stil. Toen ik de koppeling langzaam liet opkomen schoot de wagen weer aan. En weer de dagteller en de klok op 0. Wie kan mij helpen? Of beter wie weet wat het probleem kan zijn.

Bedankt alvast

Geplaatst: 01.03.2008 - 18:05
door Aantje
Heb je een bouwjaar en Kilometerstand?

Geplaatst: 01.03.2008 - 18:32
door bart simpson
bron: http://www.aftonbladet.se/bil/article1753986.ab
Är du berörd?
Bilar tillverkade från 18 november 2002 (S40) och från 4 februari 2003 (V50) fram till 22 augusti 2005 är utrustade med den felaktiga packningen. Bilarna kan vara av årsmodellerna 2004, 2005 eller 2006.

Chassinummren är mellan 000001 och 168553 för S40 och 000001-169722 för V50.

Bilar som går i torrare klimat kommer inte att återkallas utan får istället en förlängd garanti, uppger Volvo.

PEM, Pump Electronic Module, är beteckningen styrenheten
Bilar i årsmodellerna 2004-2006 måste lagas – felaktig packning kan orsaka motorstopp
Ett fel som enligt det amerikanska trafiksäkerhetsverket kan göra din Volvo till en trafikfara tvingar nu Volvo Personvagnar att återkalla 82 000 S40 och V50 med årsmodell 2004-2006.

– Vi har inga rapporter om olyckor på grund av det här, säger Volvos presschef Maria Bohlin till gp.se.

I morse framförde det amerikanska trafiksäkerhetsverket NHTSA krav på att Volvo ska återkalla 23 000 bilar som sålts till de så kallade roststaterna i USA. Larmet berör inte bilar som finns i torrare klimat.

Felet som NHTSA vill ha åtgärdat berör den elektroniska styrenheten till bilarnas bensinpumpar. På grund av en felaktig packning kan fukt och salt komma in i enheten och förstöra den invändigt. Resultatet kan bli att bilen får för lite bränsle, för mycket bränsle eller inget alls.

Ett plötsligt bortfall av motorkraft skulle kunna bli en farlig trafiksituation, konstaterar NHTSA i sin rapport.

Förutom bilarna i USA berörs 20 299 bilar i Sverige, skriver gp.se.

– Vi har börjat skicka ut brev med återkallelse till de första kunderna. Beslutet om den här återkallelsen fattades i mitten av januari, säger Bohlin till tidningen.

Felet måste lagas på verkstad. Lösningen består i att man flyttar in styrenheten i kupén och placerar den under baksätet.

Volvo vill inte kommentera vad återkallelsen på totalt 82 000 sålda bilar världen över kommer att kosta. Enheten är tillverkad av Bosch, och det vanliga är att underleverantören och tillverkaren delar på kostnaden skriver gp.se, som uppskattar reparationskostnaden till cirka 1 000 kronor per bil.

Det skulle i sådana fall innebära en totalkostnad på drygt 80 miljoner kronor.

Felet ska ta cirka 20 minuter att åtgärda på verkstad.

Robert Triches

Geplaatst: 01.03.2008 - 19:25
door Ramon&Ramon
Klopt helemaal

Geplaatst: 01.03.2008 - 19:58
door Franswa
Mijn zweeds is niet voldoende om dit te kunnen lezen. Dus .... wat staat er eigenlijk?

Enne ... Leuk weer eens iets van je te zien Ramon. :P :P

Geplaatst: 01.03.2008 - 23:33
door kmser
Is toch chinees voor mij.

Weet wel dat bepaalde problemen zichzelf oplossen, maar ze kunnen dan wel spontaan terugkomen.