snelheids signaal aansluiten
Geplaatst: 03.03.2008 - 14:42
Ik heb een hoop gezocht op het forum voor het aansluiten van het snelheids signaal aan te sluiten op het navigatie systeem.
Wat duidelijk was, dat het signaal weg gepakt zou moeten worden van de CEM en dan op pin D10. Ik heb de schema's erbij gehad en ook daarop was niet helemaal duidelijk wat nou precies D10 zou moeten zijn. Ik heb alles aangesloten waarvan ik dacht dat het goed zou moeten zijn en uiteindelijk blijkt dat het dus niet de goede was.
Om het in de toekomst voor iedereen duidelijk te maken dacht ik hiervoor maar een nieuw topic te openen zodat iedereen er wat aan heeft zonder met zijn handen in het haar te moeten zoeken.
De CEM zit onder het dashboard aan de bestuurderskant. Haal de 2 torxschroeven (T25) weg en trek de kap voorzichtig naar beneden en werp deze ergens waar je dat wilt
.
Als je dan de OBD stekker ziet dan moet je daar achter kijken om de CEM te zien. Hierop zitten diverse relais.
Aan de linkerkant van de CEM zit een witte beugel die je opzij moet duwen, en dan trek je de CEM voorzichtig naar je toe, daarna kan je de CEM naar beneden trekken.
Hierop zit een zwart kapje met een boutje 10 die je los moet maken, dit is de stekker waarom het gaat.
Er staan letters op de grote stekker A,B,C en D, en ook cijfers. Elk stekkertje in de grote stekker heeft 20 pinnen, welke wel en niet gebruikt worden.
Deze worden op de grote stekker aan gegeven met 1 t/m 10 en 11 t/m 20


Let erop dat je de polen van je accu los haalt voor je hiermee gaat beginnen, eerst je min pool en daarna je plus pool. Laat je kofferbak open staan, of doe iets om je slotvangen zodat je niet de kofferbak dicht gooit. Want anders zal je heel wat toverwerk moet uithalen om je kofferbak open te krijgen omdat het een elektronisch slot is.
Als je de accu weer aan gaat sluiten, contact op stand 2, om te voorkomen dat je een piekspanning krijg op de computers. Plus pool aansluiten en dan de min pool.
Wat duidelijk was, dat het signaal weg gepakt zou moeten worden van de CEM en dan op pin D10. Ik heb de schema's erbij gehad en ook daarop was niet helemaal duidelijk wat nou precies D10 zou moeten zijn. Ik heb alles aangesloten waarvan ik dacht dat het goed zou moeten zijn en uiteindelijk blijkt dat het dus niet de goede was.
Om het in de toekomst voor iedereen duidelijk te maken dacht ik hiervoor maar een nieuw topic te openen zodat iedereen er wat aan heeft zonder met zijn handen in het haar te moeten zoeken.
De CEM zit onder het dashboard aan de bestuurderskant. Haal de 2 torxschroeven (T25) weg en trek de kap voorzichtig naar beneden en werp deze ergens waar je dat wilt

Als je dan de OBD stekker ziet dan moet je daar achter kijken om de CEM te zien. Hierop zitten diverse relais.
Aan de linkerkant van de CEM zit een witte beugel die je opzij moet duwen, en dan trek je de CEM voorzichtig naar je toe, daarna kan je de CEM naar beneden trekken.
Hierop zit een zwart kapje met een boutje 10 die je los moet maken, dit is de stekker waarom het gaat.
Er staan letters op de grote stekker A,B,C en D, en ook cijfers. Elk stekkertje in de grote stekker heeft 20 pinnen, welke wel en niet gebruikt worden.
Deze worden op de grote stekker aan gegeven met 1 t/m 10 en 11 t/m 20


Let erop dat je de polen van je accu los haalt voor je hiermee gaat beginnen, eerst je min pool en daarna je plus pool. Laat je kofferbak open staan, of doe iets om je slotvangen zodat je niet de kofferbak dicht gooit. Want anders zal je heel wat toverwerk moet uithalen om je kofferbak open te krijgen omdat het een elektronisch slot is.
Als je de accu weer aan gaat sluiten, contact op stand 2, om te voorkomen dat je een piekspanning krijg op de computers. Plus pool aansluiten en dan de min pool.