Pagina 1 van 1

snelheids signaal aansluiten

Geplaatst: 03.03.2008 - 14:42
door Armin
Ik heb een hoop gezocht op het forum voor het aansluiten van het snelheids signaal aan te sluiten op het navigatie systeem.

Wat duidelijk was, dat het signaal weg gepakt zou moeten worden van de CEM en dan op pin D10. Ik heb de schema's erbij gehad en ook daarop was niet helemaal duidelijk wat nou precies D10 zou moeten zijn. Ik heb alles aangesloten waarvan ik dacht dat het goed zou moeten zijn en uiteindelijk blijkt dat het dus niet de goede was.

Om het in de toekomst voor iedereen duidelijk te maken dacht ik hiervoor maar een nieuw topic te openen zodat iedereen er wat aan heeft zonder met zijn handen in het haar te moeten zoeken.

De CEM zit onder het dashboard aan de bestuurderskant. Haal de 2 torxschroeven (T25) weg en trek de kap voorzichtig naar beneden en werp deze ergens waar je dat wilt :D .
Als je dan de OBD stekker ziet dan moet je daar achter kijken om de CEM te zien. Hierop zitten diverse relais.
Aan de linkerkant van de CEM zit een witte beugel die je opzij moet duwen, en dan trek je de CEM voorzichtig naar je toe, daarna kan je de CEM naar beneden trekken.

Hierop zit een zwart kapje met een boutje 10 die je los moet maken, dit is de stekker waarom het gaat.

Er staan letters op de grote stekker A,B,C en D, en ook cijfers. Elk stekkertje in de grote stekker heeft 20 pinnen, welke wel en niet gebruikt worden.
Deze worden op de grote stekker aan gegeven met 1 t/m 10 en 11 t/m 20

Afbeelding

Afbeelding

Let erop dat je de polen van je accu los haalt voor je hiermee gaat beginnen, eerst je min pool en daarna je plus pool. Laat je kofferbak open staan, of doe iets om je slotvangen zodat je niet de kofferbak dicht gooit. Want anders zal je heel wat toverwerk moet uithalen om je kofferbak open te krijgen omdat het een elektronisch slot is.
Als je de accu weer aan gaat sluiten, contact op stand 2, om te voorkomen dat je een piekspanning krijg op de computers. Plus pool aansluiten en dan de min pool.

Re: snelheids signaal aansluiten

Geplaatst: 07.05.2008 - 18:53
door Volvospecialist
Armin schreef: Want anders zal je heel wat toverwerk moet uithalen om je kofferbak open te krijgen omdat het een elektronisch slot is.
Die ook gewoon met de sleutel te openen is !! :D :D

Geplaatst: 05.07.2010 - 19:15
door Tinux
@Armin, bedankt voor je beschrijving en fotoo's heb vandaag ook mijn hu1205 aan de praat gekregen en dat was waarschijnlijk zonder jouw fotos niet gelukt. bedankt!

Geplaatst: 07.08.2010 - 10:39
door PeerTronic
Je verhaal is niet helemaal duidelijk, is het nu D10 of niet? Volgens diverse andere bronnen is het D10, maar je pijlen staan anders,

Of is het bij een S60 anders van V/XC70?

Waarom de +pool eraf? Heb wel - eraf gehad, gewacht daarna montage van draadje en toen contact op II en weer - pool erop. (Nog) geen foutmeldingen of storingen.

Maar ja, ik weet dus nog niet of mijn VDO een puls krijgt.

Geplaatst: 07.08.2010 - 16:27
door Tinux
@peertronic

Het is idd de D10, op mijn hu1205 kun je zien of de auto een puls krijgt. 'k weet niet hoe het zit bij VDO

Geplaatst: 08.08.2010 - 13:20
door S80 TDI
via het VDO diagnose menu via instellingen met code 6330 kun je de verschillende inputs uitlezen. De bovenste is het aantal pulsen omgezet naar km/U. Heb je geen pulse blijft deze op 0 staan. Beweegt deze met de auto mee dan heb je je de operatie succesvol uitgevoerd.

Geplaatst: 09.08.2010 - 16:53
door PeerTronic
Ik heb het nu gezien, pulse aanwezig!
Boordcoputer van de VDO laat het keurig zien.
Pfff.

Geplaatst: 29.10.2011 - 14:24
door JeroenF
Hallo Allen,

Ik heb een V70 uit 2007 (oud model) waarin ik voor een VDO navigatie ook het snelheidssignaal wil aansluiten. Nu lijkt het erop dat vanaf 2005 de CEM gewijzigd is? Het lukt mij in elk geval niet om waarvan ik denk dat het de CEM is (een plastic kast achter de OBD-connector waarop ook een aantal zekeringen zitten) los te maken. Ik kan wel zien dat er in elk geval minimaal drie connectoren op zitten, maar welke ik moet hebben voor het snelheidssignaal is mij niet duidelijk.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Geplaatst: 24.12.2011 - 14:27
door JeroenF
Inmiddels heb ik schema's van de V70 II uit 2007 kunnen vinden. Op de nieuwe CEM lijkt het snelheidssignaal op C17 (of C:17) te zitten. Echter deze connector is erg moeilijk te bereiken. Vandaar de vraag of iemand weet of dit inderdaad de juiste pin is, en of deze het ook altijd doet? M.a.w. of die niet eerst in de software aangezet moet worden bijvoorbeeld?

Geplaatst: 01.01.2012 - 18:52
door JeroenF
Na het nog verder zoeken in de schema's van de V70 zag ik dat er ook een speedpulse zou zitten op D59. De D-connector van de CEM is wel goed te bereiken aangezien deze zich aan de onderzijde van de CEM bevindt. Dus, de VDO op deze pin aangesloten, en in het diagnose menu van de VDO is te zien dat het werkt!

Dus, voor Volvo's met de nieuwe CEM (na 2005) zit de speedpulse niet op D10, maar op D59.

Scheelt weer vijf tientjes voor een CAN-bus moduultje!

Geplaatst: 01.01.2012 - 20:35
door Oceanracer
Pulsedraad niet meer op D10 maar op D59. Ik zal proberen het te onthouden. Die vraag komt hier namelijk nogal eens terug!

Geplaatst: 26.01.2012 - 02:44
door Chris_S80
Bedankt voo deze goede beschrijving,
Ik ga dit ook proberen bij mijn S80 uit 1999.
Wil hier mijn VDO navigatie systeem in zetten.

Geplaatst: 08.04.2012 - 16:39
door Plein69
vraagje.
ik wil bij mijn S80 uit 1999 ook kabel aansluiten.
maar staat er bij de D stekker 1/10/11 en 20.

De enige die leeg is op de stekker is wel D10.
Maar die zit helemaal aan de buitenkant en niet waar jij de pijl hebt gezet.

Groet,

Richard

Geplaatst: 08.04.2012 - 18:44
door Oceanracer
Ik denk dat met de pijl de D-aansluitingen in het algemeen worden bedoeld en niet D10 in het bijzonder.

Geplaatst: 09.04.2012 - 20:48
door Plein69
D10 is dus gewoon de buitenste.
Ik heb een draad ingestoken en aangesloten op mijn Pioneer navigatie.
Direct een hele goede puls.

Dus S80 1999 met canbus is het de enige vrije die over is op de D.
Bij mij was vrijschakeling niet nodig.