Pagina 1 van 1

Versnellingsbak

Geplaatst: 06.03.2008 - 09:23
door Wolfs XC
Had deze vraag eerst bij XC70/XC90 forum staan maar verplaatst omdat hier toch meer mensen voorbij komen.

Het schakelen in mijn XC70 2.5T van 2003 gaat niet erg soepel.
Van de 1ste naar de 2de versnelling (handbak) gaat erg hakkerig (stroef). De overige versnellingen gaan iets makkelijker in de versnelling maar toch ook niet zo soepel als je zou verwachten. Het komt allemaal erg hakkerig over.

Ik heb een tijdje geleden met een V70 gereden (2.4, 170pk van 2001) en deze versnelingsbak was ongelooflijk soepel. Zijn de versnellingsbakken van een XC7 dezelfde als een V70?

De dealer vond de bak ook erg stroef. Volgende week wordt de olie ververst om te kijken of dit een verbetering is.

De auto heeft 140.000km gereden.

Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad? Is olie verversen genoeg of zou het iets anders kunnen zijn?

Geplaatst: 06.03.2008 - 16:37
door C 30 T5
Als de olie vernieuwen geen verbetering geeft kunnen de spiebanen van de price-as vervuilt zijn. De koppelingsplaat blijft als het ware plakken en komt dan niet helemaal "vrij"

Een andere optie is de kabels op de bak eens een keertje opnieuw afgestelt moeten worden, als dit niet 100% klopt zit je er net naast met schakelen en dit kan ook resulteren in stroef schakelen.

Kan men gelijk even met de steekassen achter doen :wink:

Geplaatst: 06.03.2008 - 22:16
door Wolfs XC
Bedankt voor de tip.

Wat zijn spiebanen van de price-as?
Zit dan in de versnellingsbak of erbuiten? Kost dat veel tijd om schoon te maken?

Geplaatst: 06.03.2008 - 23:07
door C 30 T5
Om de spiebanen te reinigen/smeren moet de versnellingsbak er onderuit. Ik denk dat er ongeveer voor een AWD een uurtje of 7-8 in rekening gebracht kan worden.
De koppelingsplaat moet wat kunnen schuiven, ongeveer een mm of 5-7

Een filmpje zegt meer dan 1000 woorden wel even op click here clickken !

http://auto.howstuffworks.com/clutch1.htm

Hier zie in een instructie filmpje een price-as dummy met metale ring erop gelast deze zit midden in de koppelingsplaat.

http://auto.howstuffworks.com/clutch2.htm


Mocht je het niet snappen vraag maar ,
Het is allemaal in het engels voor de meeste hier geen probleem

Geplaatst: 06.03.2008 - 23:16
door Wolfs XC
Duidelijk. Bedankt.

Geplaatst: 16.03.2008 - 19:26
door Wolfs XC
Afgelopen week de olie laten verversen (eerst gespoelt).

Het heeft wel geholpen maar minder dan ik had gehoopt.
Volgens de dealer heeft het smeren van de spiebanen van de price-as geen zin omdat het stroef schakelen zich alleen (voornamelijk) voordoet in de 1ste en 2de versnelling. Als het een "tekort aan smering probleem" van de spiebanen etc zou zijn dan zou het stroef schakelen zich in alle versnellingen moeten voordoen en dat is niet het geval.

Iemand nog een idee?

Geplaatst: 16.03.2008 - 20:29
door Oceanracer
Ze hebben de kabels niet opnieuw afgesteld?

Geplaatst: 16.03.2008 - 21:20
door Johan s60
V70-D5 schreef:Afgelopen week de olie laten verversen (eerst gespoelt).

Het heeft wel geholpen maar minder dan ik had gehoopt.
Volgens de dealer heeft het smeren van de spiebanen van de price-as geen zin omdat het stroef schakelen zich alleen (voornamelijk) voordoet in de 1ste en 2de versnelling. Als het een "tekort aan smering probleem" van de spiebanen etc zou zijn dan zou het stroef schakelen zich in alle versnellingen moeten voordoen en dat is niet het geval.

Iemand nog een idee?
De laagste versn. gaan altijd het moeilijks 1e 2e gaan altijd lastiger dan de hogere versn. in iedere auto (behalve aut. dan) dit komt omdat de verschillen in overbrengings verhoudingen daar het grootst zijn.

Bij mij heeft het iig wel veel geholpen het smeren van de price-as, en het probleem was ook het grootst in de lage versn. 1e, 2e & achteruit vooral als het koud was, maar met de hogere versn. had ik toen ook geen problemen.

Geplaatst: 17.03.2008 - 03:28
door Wolfs XC
Oceanracer: Nee, ze hebben niet de kabels (stangen?) opnieuw afgesteld. Zou dit iets uitmaken aangezien de overige versnellingen wel soort van makkelijk gaan?

JohanS60: dat het inderdaad wat stroefer gaat van 1 naar 2 begrijp ik maar ik ben gewend van Volvo dat het als het ware "klikt" van de ene naar de andere versnelling.
In de achteruit zetten gaat wel soepel en gevoelig voor koude buitentemperatuur is de bak ook niet.

Geplaatst: 17.03.2008 - 07:15
door Oceanracer
Als je geen problemen hebt met het inschakelen van de achteruit, heeft het smeren van de price-as volgens mij ook geen zin. Dit is iets waar overigens heel veel bezitters van de S60/V70/S80 mee te kampen hebben.

Het (opnieuw) afstellen van de kabels heb ik bij mijn lesgolf eens laten doen. Was een klusje van 10 minuten.

Geplaatst: 17.03.2008 - 22:25
door Johan s60
Inderdaad als de achteruit soepel gaat (welke gesychroniseerd is) dan komt de koppeling goed vrij, ergens op dit forum staat een afstel procedure beschreven meen ik.

een goede afstelling is wel belangrijk, wellicht is dat bij jouw niet helemaal goed.

Ik heb ooit met een s80 gereden (diesel) met tig op de teller, en deze schakelde zeer spoepel.
Hoewel die van mij een stuk beter schakeld na het vervangen van de koppeling ga ik mijn bediening ook nog een keer goed nakijken, want het wisselen van schakelweg (in vrij stand) gaat wat zwaar