Pagina 1 van 1

Waterlek voorruit

Geplaatst: 08.03.2008 - 12:03
door Jordos
Hallo Volvo'ers,

Ik heb al een tijdje een waterlekkage in de 164. Komt waarschijnlijk bij de voorruit naar binnen. Dus ik ga daarnet kijken... zie ik dat er helemaal geen rubber omheen zit. Het is gewoon de ruit, met daarover de chromen lijst geplakt.
Nu kijk ik wat plaatjes op het internet, en het lijkt of al die 164 dat zo hebben. Ik zie nergens een rubber rand bij de voorruit. Of ben ik nu gewoon gek? :)

Geplaatst: 08.03.2008 - 12:54
door whitehorsekart
De voorruit zit op de rand geplakt met speciale rubber-plakrand.

Als hij lek is, kun je het beste de ruit (laten-) verwijderen en met een nieuwe plakstrook de boel (laten-) monteren. Let op dat de ruit op rubberblokjes hoort te staan, anders zakt hij naar beneden en begint de lol opnieuw! Dat "laten-" slaat op een gespecialiseerd VOLVO bedrijf en niet op Carglass etc. Daar zie je op de forums nogal wat aanmerkingen over als het over deze plakruiten gaat.

De sierrand zit origineel op ingelaste clips, die altijd voor een hoop roest-ellende zorgen. dus óf goed behandelen, óf ze allemaal weghalen, de schade behandelen en de rand van een 240 gebruiken.
Aangezien je aangeeft dat de rand zit geplakt, is daar kennelijk al eens iets aan gedaan?

Geplaatst: 08.03.2008 - 18:52
door Jordos
He bedankt voor je uitgebreidde reactie. Niet echt een netjes systeem dus van volvo. Of bedoel je met die rubber plakrand zo'n zelfde als die achter zit?

Bij mij zaten de chromen strips los en daarachter alleen nog de resten van die rubber rand. Ik heb het met vloeibaar rubber aardig gefixt. Gaat morgen regenen, ben benieuwd :D

Geplaatst: 08.03.2008 - 19:02
door whitehorsekart
Ik wil niet vervelend doen hoor, maar over het algemeen is het dichtkitten van buitenaf maar héél even afdoende.

Je moet je voorstellen dat de plaat die de rand vormt een bochtje maakt, waardoor je een vlak stukje krijgt. Daarop komt de rubberachtige plakrand, en daarop komt de ruit. Als die rand wegrot, óf de ruit loslaat van de plakrand, óf de ruit naar beneden schuift doordat de rubberblokjes verdwenen zijn, dan zit er niks anders op dan het helemaal opnieuw te doen. En dan maar hopen dat die carrosserierand nog helemaal heel is, anders moet je eerst aan het restaureren.

Over de slechte oplossing van VOLVO: je moet maar denken dat het in ieder geval goed heeft gezeten gedurende het leven van je auto tot nu toe. De meeste types van andere merken zijn al lang overleden aan véél ergere zwakheden!

Bij de 240 hebben ze het subtiel veranderd!

Geplaatst: 08.03.2008 - 19:55
door Jordos
Ja dat is waar. Tis natuurlijk oud spul allemaal. En eigenlijk iedere oldtimer lekt wel.
Nou die rubberblokjes zaten er nog tussen, en de ruit zelf zit nog goed vast. Dat dichtkitten kan best helpen hoor, als je het goed en gestructureerd doet. En tja... als het niet werkt, wordt het krabben :)

Geplaatst: 08.03.2008 - 20:00
door whitehorsekart
Heb in mijn "arme" tijd ook wel wat gerepareerd, zowel met kit als met rubberpasta, en het was nooit een succes!

Ik wens je succes!!

Geplaatst: 09.03.2008 - 09:54
door ferdy
Ja hij heeft gelijk kitten werkt misschien een paar maanden.

Doordat er zich roest heeft gevormd achter de ruit krijg je deze ook eenvoudig er weer uit, een scherp mes is vaak voldoende.

Bij mij heb ik het volgende ontroest proces gedaan:
  • ruit eruit gesneden
  • alles gereinigd
  • ontroest (schrik niet van wat je tegen kan komen! bij viel het gelukkig mee)
  • raamstijlen in de ijzermenie of andere goede primer daarna overspuiten in kleur
Het bevestigigen van de ruit:

Ruit volledig reinigen of nieuwe ruit kopen

het in plakken kan met 'glas primer' en ruitenkit van de brezan. De rand die open blijft raad ik je aan dicht te kitten. Een sierstrip van een volvo 240 gaat met plastic klemmetjes vast ze breken gemakkelijk af maar roesten niet!

Geplaatst: 16.03.2008 - 09:12
door Blue Cruiser
Had hetzelfde probleem, en kitten hielp niet. Heb de ruit eruit gesneden en toen bleek dat de ruitenkit zich niet goed aan het metaal had gehecht. Er kwam dus water tussen de kit en de raamlijst door. Er zat wel wat roest dat veroorzaakt werd door de metelen klemveren waarop de chroomlijst wordt geklikt. Alles goed schoongemaakt, stukje ingelast en in kleur gespoten. Is wel ff wat werk, maar dan kan het er weer jaren tegen.