Pagina 1 van 1

Geartronic

Geplaatst: 08.03.2008 - 12:17
door rocro
Is een geartronic (v50, 2004) puur een automaat of kun je deze ook handmatig gebruiken?

Hoe zijn de ervaringen met een geartronic 2.4 momentum uit 2004?

Geplaatst: 08.03.2008 - 12:19
door Ben
Een geartronic heeft twee mogelijkeden. Je gebruikt hem puur als automaat (doe ik altijd) of je gaat er mee schakelen.
Dat schakelen is dan niet zoals met een normale versnellingsbak maar je schakelt OP door de handel naar voren te duwen en TERUG door hem even naar achteren te trekken. En je hebt geen koppelingspedaal.

Geplaatst: 12.03.2008 - 08:10
door gebla
Hou er wel rekening mee dat de kick down nog steeds werkt ook al heb je de geartronic in hand schakel stand staan. Dus als je in 1 keer veel gas geeft schakelt de automaat terug.

Geplaatst: 12.03.2008 - 14:51
door hans98
Jij hebt dan zelfs nog een winterstand op je Geartronic. Dan schakelt hij niet verder terug dan de derde versnelling zodat je minder kans op doorslippen hebt.

De nieuwere Geartronics (die verder helemaal hetzelfde zijn) hebben geen winterstand meer. Zal wel een centjeskwestie zijn; ik vond 'm wel handig eerlijk gezegd.

Re: Geartronic

Geplaatst: 12.03.2008 - 21:29
door IkeV70
rocro schreef:Is een geartronic (v50, 2004) puur een automaat of kun je deze ook handmatig gebruiken?

Hoe zijn de ervaringen met een geartronic 2.4 momentum uit 2004?
Een dagje V50 2.4 / geartronic uit 2007 gereden: Ik vond de automaat traag bij accelereren vanuit stilstand en zenuwachtig op en neer schakelen in de file. Duidelijk voelbare schok bij terugschakelen. Ik was er niet echt kapot van.
Dat trage bij acceleren vanuit stilstand lees ik vaker.

Geplaatst: 12.03.2008 - 21:40
door Summum
Ik rij een 2005 V50 2.4 geartronic en ik ben er zeer over te spreken. De ervaring leert dat je die handmatige schakeling 2x voor de lol probeert en daarna nooit meer. De automaat doet het zelf veel beter. Alleen in de bergen is het handig, omdat je dan op de motor kunt afremmen.

Zoals IkeV70 aangeeft is onder bepaalde omstandigheden (bij lage snelheden eerst gas los om daarna gas te geven) wel eens een te duidelijke schok voelbaar. Met name bij koude bak gebeurt dit wel eens. Voor de rest is het super, ik zou het comfort niet meer willen missen. Het rijdt zooo relaxed!

Geplaatst: 12.03.2008 - 22:02
door Paul
Sluit me helemaal aan bij Summum, ook met een V50 Summum en een XC70 Summum ervaring.

Geplaatst: 12.03.2008 - 22:29
door sbv
+1 Ik heb de handmatige stand onlangs in de bergen gebruikt maar verder niet

Geplaatst: 17.05.2008 - 13:15
door RichieB
Ik had eigenlijk dezelfde vraag over de Geartronic, die hier boven dus beantwoord is (waarvoor dank). Als je de handmatige stand inderdaad weinig gebruikt, is er dan nog een verschil tussen een Geartronic en de gewone automaat in een V70 D5? Een Geartronic is toch meestal een stuk prijziger.
Ik ben zelf aan het kijken naar een MY2004.