Pagina 1 van 1
Auto start niet
Geplaatst: 10.03.2008 - 10:29
door sjoerdtomas
Hallo allemaal,
Sinds dit weekend wil na een lange rit mijn auto niet meer starten. De accu is nog goed, want ik heb gewoon stroom in de wagen, echter na het omdraaien van de sleutel hoor je wel een tik onder de motorkap maar de startmotor draait niet rondt. Aan de interieurverlichting is wel te zien dat het omdraaien van de sleutel flink wat stroom trekt. Als je auto aanduwt (het moest helaas twee keer gebeuren om thuis te komen) slaat de motor meteen aan.
Is het zo dat het startrelais waarschijnlijk wel ok is, maar de startmotor opeens dood? Zo ja, is het moeilijk om die uit te bouwen?
Ik heb begrepen dat het van onderen moet namelijk..
Het gaat om een 440 1.8 monopoint injectie uit 95.
groeten,
Sjoerd
Geplaatst: 10.03.2008 - 11:04
door schaefer
probeer maar 's nieuwe accu of om 'm over te starten. De tik die je hoort is vaak typerend voor een dode accu.
Geplaatst: 10.03.2008 - 12:51
door sjoerdtomas
Sorry, ik was vergeten te vermelden dat overstarten dus ook niet werkte, vandaar dat mijn vermoeden dus naar de startmotor ging....
Geplaatst: 10.03.2008 - 14:59
door Iroll
Lijkt erop dat de bendix van de startmotor vast zit. Probeer eens een klap met een hamer op de startmotor te geven, daardoor wil ie nog weleens losschieten. Als dit werkt weet je wat het probleem is: startmotor vervangen, geen leuke klus omdat je er idd lastig bij kunt komen.
Geplaatst: 10.03.2008 - 15:35
door sjoerdtomas
Ok, de bendix? Maakt ook niet uit, denk je dat ik er met een hamer van boven bij kan? Of moet ik dan via onderen ertegenaan rammen? Moet ik dan nog iets verwijderen denk je? Dank je voor je reactie trouwens!
Geplaatst: 10.03.2008 - 16:01
door dr hilus
Klinkt inderdaad alsof je startmotor op het punt van overlijden staat.
Je kunt van bovenaf, vanaf rechts achter de motor (staand voor je voiture) net een mooie tik geven op de bovenste bout van de startmotor. Meestal is een bescheiden tikje genoeg.
Je hebt dan meestal ergens tussen de 1 en 100 keer starten kado gekregen. Je weet dus nooit hoelang het goed gaat. Je kunt het risico nemen door de komende tijd met je hamer op pad te gaan, als je wilt kun je de reparatie dan uitstellen tot iets beter weer...

Geplaatst: 10.03.2008 - 16:43
door sjoerdtomas
Heej, dankjewel voor je reactie. Dit klinkt wel als een korte termijn oplossing, ik zal het eens gaan proberen. Hopen dat ik het vervangen kan uitstellen, heb daar deze maand geen tijd voor. Von t het vooral vervelend omdat ik bij het vervangen onder de auto moet, ik heb nergens een brug of een put namelijk.
Geplaatst: 10.03.2008 - 18:26
door sjoerdb
je kan ook door middel van tegels een ophoging maken waar je op kan rijden. zo heb ik ook wel thuis gewerkt. of een stoepje zoeken ofzo
Geplaatst: 10.03.2008 - 20:19
door wpee
als je overstart en je probeert gelijk te starten dan lukt dit inderdaad niet.
Laat de 2e auto even 5 minuten draaien met verhoogd toerental dan heeft jouw accu even de tijd om bij te laden.
De dunne kabels geven zoveel verlies tijdens starten dat dit niet werkt.
Geplaatst: 10.03.2008 - 22:19
door AndorabLe
Die droge tik die je hoort, is de startmotor die op een dood punt staat, of gewoon vast zit. Vlak na de tik zie je idd de accuspanning teruglopen omdat je de accu zwaar aan het belasten bent.
Ik heb het ook een keer gehad, en dat heeft de monteur op maandagmorgen niet leuk gevonden. (Die zat verschillende keren klem met zijn vingers.) Ik moet er wel bij zeggen dat ik een 480 GT Turbo heb, en die heeft wat meer dingen dicht in de buurt van de startmotorzitten als een 440 1.8 monopoint.
Geplaatst: 11.03.2008 - 18:23
door sjoerdtomas
Ok, het lukte me vanmorgen niet om een flinke tik te geven tegen de startmotor, ik kan er zo lastig bij dat ik niet verder kom dan een laf klopje. Heb nu een druppellader geleend om de accu vol te laden, wellicht is dat de boosdoener. Mocht ie dan wel starten dan check ik de laadstroom wel even, anders is t de accu. Maar ik ga vooralsnog uit van een kapotte startmotor. is deze zelf te reviseren/zijn daar setjes voor te koop?
Geplaatst: 11.03.2008 - 20:30
door wpee
Druppelladers werken zo langzaam dat je wel een week moet wachten.
Als het een echte druppellader is. Verkijk je er dus niet op als hij weer niet start.
Druppelladers zijn enkel bedoeld om de accu vol te houden. Ze hebben zo weinig laad capaciteit dat ze alleen net iets meer kunnen laden dan de zelfontlading van de accu. Ze hebben dus bijna niets "over" om een lege accu op te laden.
Ga anders even langs een garage om je accu te laten testen, kost vaak niets. Ze hebben er een tacng voor. Gewoon meten met de multimeter zegt niets als je gewoon 12V of meer afleest.
Geplaatst: 12.03.2008 - 08:35
door Wiebe
Vergeet ook niet te controleren of je accu nog wel genoeg gedestileerd water heeft ,als je te weinig hebt belooft dit ook niet veel goeds. Omdat als het peil laag is je de accu gauw beschadigt.
Zoals Wpee ook al zei,Even langs de garage om je accu en dergelijke te testen. Dit kost 9 van de 10 keer niks
-Wiebe