5 of 6 bak voor 544 C

Gesloten
Guestuser

Heeft iemand wel eens een 5 of 6 bak in een 544 ingebouwd ? Ervaringen met overdrives zijn er genoeg maar dan moet je de hele tunnel verbouwen en dat is niet echt de bedoeling. Ik rij 185 in z'n 4 maar het wil maar harder, 7000 rpm maakt wel een hoop herrie, komt natuurlijk ook door door de 2,5 inch uitlaat.

Groetjes Walter :badairday:
Gebruikersavatar
VolVoGirl
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 17.09.2005 - 23:28
Locatie: Bergen NH

Is dit een grapje of meen je dat nou? Kan me niet voorstellen dat een PV zo hard gaat, of je hebt er flink aan lopen rommelen! Laat even weten hoe je hem zo gekregen hebt, die vanmij kan ook wel een oppepper gebruiken! Ik haal netaan de 135....
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

185 met een 544?? :?:
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Sieger
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 28.10.2004 - 10:58
Locatie: Zoetermeer

Walter schreef:Heeft iemand wel eens een 5 of 6 bak in een 544 ingebouwd ? Ervaringen met overdrives zijn er genoeg maar dan moet je de hele tunnel verbouwen en dat is niet echt de bedoeling. Ik rij 185 in z'n 4 maar het wil maar harder, 7000 rpm maakt wel een hoop herrie, komt natuurlijk ook door door de 2,5 inch uitlaat.

Groetjes Walter :badairday:
Een Volvo M47 (originele 5-bak) past denk ik ook niet in de tunnelbak van een 544 als een M41 (originele 4-bak+OD) ook niet past zonder rigoreus verbouwen ! Andere, langere eindreductie (bij voldoende koppel bij lagere toerentallen) is geen optie ??
Overigens: Is de beremming (4 trommeltjes ?) voldoende bij een noodstop van stel 200+ km/h ?
bflierman
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:52

Hier http://www.tinustechniek.nl/1-div-aandrijving.html staat wat info over het inbouwen van een overdrive of 5-bak. (onderaan een link naar foto's) De volvo bakken die achter een B18/20 passen zijn allemaal tegroot om zonder enig slijpwerk te passen. Daarbij zit de pook op een andere plaats. Een redelijk kleine bak is een borgwarner T5 bak. De 5e versnellings is echter maar een hele kleine overdrive. Als je perse niet wil slijpen in de tunnel, zul je een andere achterasratio kunnen gebruiken. Je hebt nu denk ik 4,3:1 of 4,1:1 maar er is ook 3,9:1 en zelfs 3,3:1 als het goed is. Je acceleratie gaat dan wel ietsje achteruit, maar het toeren op de snelweg wordt aangenamer. Wie weet haal dan de 200 km/u?

Ben
Pa
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 19.02.2007 - 19:22

Een nieuwe snelheidsmeter lijkt me meer op z'n plaats. :8:
740 GL Estate '90
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

Ja, en een normale toerenteller ipv van een van 'n eend (2 cilinder)
:BIG:
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

*Hatsjoe!!!!!!* Wil je dergelijke topics wel eerst ff afstoffen voordat je ze uit te kelder trekt? hahaha
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gesloten

Terug naar “De Katterug en Duett”