Pagina 1 van 1

APK+vervangen distributiesnaar+groot onderhoud V70 1999

Geplaatst: 13.03.2008 - 14:31
door Classic V70
Kan iemand mij vertellen bij welke kmstand de distributiesnaar vervangen moet worden en bij welke niet-Volvo garage in de buurt van Beverwijk ik dit kan laten doen ?

Geplaatst: 13.03.2008 - 15:04
door bart simpson
welke motor gaat het hier over?
benzine is 165.000km en/of 10 jaar
diesel is 120.000km en/of 8 jaar

Geplaatst: 14.03.2008 - 15:53
door fransb85
2.4 is 165K, 2.5 (10 v of 20 v) is geloof ik ook 120K.

Geplaatst: 26.03.2008 - 14:17
door Ramon&Ramon
een oud type benzine motor gaat om de 120000km toch?

Geplaatst: 26.03.2008 - 15:31
door Polarbaer
Ik heb een 2.5 20V uit '97 en die moet inderdaad om de 120.000 km een nieuwe riem volgens het instructieboekje.

Geplaatst: 26.03.2008 - 17:13
door Hans
De mijne ook (2,5T)

Geplaatst: 13.04.2008 - 19:07
door volvohenk
Hallo,

Is het nodig om bij een V70 2,5 T van 1999 met minder dan 120.000 km op de teller de distributieriem te vervangen? Zoals ik het hier lees had deze riem bij een leeftijd van 8 jaar vervangen moeten worden. Of kan ik er gewoon mee doorrijden tot aan 120.000km ? Ook al zal de auto dan inmiddels bijna 9,5 jr oud zijn ?

Bij voorbaat dank

Henk

Geplaatst: 13.04.2008 - 21:24
door Ludo
volvohenk schreef:een V70 2,5 T van 1999

Zoals ik het hier lees had deze riem bij een leeftijd van 8 jaar vervangen moeten worden.
120.000km/8 jaar geld voor het 'oud' motortype.
lees ook de vraag van bart simpson hierboven.

Geplaatst: 13.04.2008 - 21:44
door volvohenk
@Ludo,

Het gaat om een oud motortype. Een 2.5 T motor (193Pk) van bouwjaar 04-1999. Dus had de riem al lang vervangen moeten worden als ik de 8 jaar had willen aanhouden. Of snap ik iets niet goed ?

Geplaatst: 13.04.2008 - 21:57
door Ludo
1999 kan soms nieuwer type motor zijn. (MY2000)
maar volgens Vadis is het voor de B5254T motor 165000km óf 10 jaar. :wink:

Geplaatst: 13.04.2008 - 22:10
door volvohenk
Volgens het technische gegevens boekje dat ik ooit van de Volvo site kon downloaden zou het inderdaad motortype B5254T moeten zijn. Ter informatie ik heb deze auto nog maar net van iemand gekocht en heb hem nog niet daadwerkelijk in bezit. Als dit klopt dan heb ik weer een financieele meevaller want ik had al een reparatie van zo'n 1000 euro bij de aankoop ingecalculeerd. Maar ik vroeg me even af in hoeverre het nog verantwoord is om uberhaupt nog langer met deze auto met oude riem door te rijden.
Het verbaasd me trouwens wel dat de intervallen voor de turbo's zo veel langer zijn dan voor de gewone 10kleps of 20 kleps motoren. Afgezien van de turbo zijn de motoren toch vrijwel identiek ?

Geplaatst: 14.04.2008 - 22:51
door volvohenk
@Ludo

Weet je het zeker over die intervallen ?
Schijnbaar ligt het verschil hem in de motortypes B5254T of de B5244T.
De eerste is van type 2,5T en de laatste is van het type 2,4T en is vanaf medio 1999 toegepast. Deze kennen inderdaad een interval van 165000km. De oude types 2,5 T kennen een interval van 120000 dus het verbaasd me dat het programma Vadis dit anders aan geeft...
Het probleem voor mij is dat ik nog even niet zeker weet welk motortype er in de auto ligt. Maar binnenkort weet ik het.

Geplaatst: 14.04.2008 - 23:17
door Ludo
volvohenk schreef:@Ludo

Weet je het zeker over die intervallen ?
Schijnbaar ligt het verschil hem in de motortypes B5254T of de B5244T.
mm nu je het zegt, er is inderdaad verwarring.
Vadis heeft het over de B52x4T motor. :roll:
op het 850 forum zie ik dat er bij de dealers zelfs onduidelijkheden zijn.
daar staat dat de interval 150.000km is bij MY1999 als er een elektronische gasklep is en er een mechanische spanner inzit i.p.v. de hydraulische.
?

Geplaatst: 14.04.2008 - 23:32
door volvohenk
Okee, dan is de verwarring nu helemaal compleet...
Een mechanische spanner ipv een hydraulische zeggen mij al helemaal niets maar doet er ook niet toe. Misschien het verschil tussen ouderwets bekabelde gaspedaal en "fly by wire" systeem. Ook een verschil uit die periode.
Ik zal eerst maar es uitzoeken wat voor motortype erin ligt en dan zal ik er wel uitkomen. Uiteindelijk zal het ook wel in de handleiding van de auto vermeld staan.

Geplaatst: 16.04.2008 - 19:00
door Quota
Ik zou gewoon geen risico nemen en de riem laten vervangen, is toch al niet zo duur als bij een diesel...

Geplaatst: 16.04.2008 - 19:53
door volvohenk
Hoi,

Ik ben er inmiddels achter dat het het motortype B5254T betreft. Voor mij de goede code omdat ik er eentje zocht met hydraulische klepstoters voor het ombouwen naar Lpi. De B5244T heeft dat niet en deze had ik dan ook liever niet gekocht.
Volgens mijn eigen Volvo garage (ex-volvo dealer) zou de riem bij 120000 vervangen moeten worden. Ik heb de auto van een Duitser gekocht en diens Volvo dealer houd bij hoog en bij laag vol dat de riem volgens de voorschriften in de computer bij 165000 vervangen moet worden. Eea al verwarring dus. Bij de eerstvolgende beurt laat ik de riem gewoon vervangen. Kost ca 400 euro bij mijn garage, dus daar wil ik het risico van een vernielde motor ook niet voor nemen.
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er voor particulieren binnen de Volvo organisatie geen landelijke technische vraagbaak bestaat waar een grondig antwoord op dit soort vraagstukken te verkrijgen is. De garagehouders kunnen er ook geen eensluidend antwoord meer op geven maar ik moet er bij zeggen dat dit ook wel een uitzonderlijk geval is.