Dynamo/spanningsregelaar probleem?
Geplaatst: 13.03.2008 - 22:48
Lange versie:
Vorige week kreeg ik problemen met mijn lieve 440. Ik kon merken dat het dashboard slechter afleesbaar werd, en toen ik de laatste keer wou wegrijden liep de startmotor ook al erg langzaam. 'even' naar de supermarkt werd wat langer, want ik kwam daar niet meer weg. Starthulp gevraagd, en weer naar huis. Nou niet dus, want ik viel onderweg stil.
De volgende dag was de diagnose al snel gesteld, namelijk een defecte dynamo. Een gereviseerde bij de garage ging al snel naar de 300 euro incl. uren en BTW, dus dat heb ik maar niet gedaan. In plaats daarvan maar een revisie laten doen. Hierbij zijn als het goed is de koolborstels, de koperen ringen en de lagers vervangen. Kosten: 70 euro bij een beunhaas.
Alles goed en wel, dynamo weer ingebouwd (wat gelukkig gemakkelijker ging dan het uitbouwen, met de stuurbekrachtiging en airco in de weg). Ik had de accu in de tussentijd volledig opgeladen. Motor gestart, alleen liep ie al een beetje onstabiel. Net alsof ie al ff in vochtig weer had stil gestaan. Voltages checken met draaiende motor dan maar. Ik kan me nog herinneren dat er de eerste keer 14V leek te staan, maar die waarde heb ik niet meer teruggezien. Wat spelen met de toeren, en het voltage leek te schommelen met een max naar 13.5V. Dat vond ik toen goed genoeg, aangezien de accu vol zat.
De volgende dag een ritje naar Amsterdam (vanuit Limburg), en op de A2 weer eens file. Ik merkte tijdens het filerijden dat het stationair inzakte toen ik het rempedaal intrapte (en dus de remlichten gingen branden). Ik vreesde het ergste, dus meteen de eerstvolgende parkeerplaats opgezocht. Wat ik daar merkte is dat soms de koplampen sterker gingen branden, als ik wat met het gas speelde. Ook was de indicator van de accu inmiddels al zwart. Ik vond het vreemd, maar ben zonder lichten verder gereden. Het was nog licht buiten, dus dat ging prima.
In Amsterdam ook weer prima weggekomen, en ik merkte dat de dashboardverlichting soms harder brandde. (het was dus inmiddels donker). Precies op 100km/h was dat ook het geval, dus zo ben ik maar naar huis gereden.
De accu bleek de volgende dag ook prima bijgeladen. Echter het probleem was er nog steeds. Vervolgens heb ik alle kabels van en naar de dynamo gechecked, ingespoten met contactspray en weer aangesloten. Het probleem lijkt echter niet verholpen. Ook de weerstanden zijn OK, en de massa gecontroleerd op diverse punten onder de motorkap, wat ook allemaal OK leek.
Ik kom er dus niet meer uit. Op zeer specifieke toerentallen laadt de accu bij, maar meestal niet. Is de spanningsregelaar kapot? Verder het vermelden waard: met het terug inbouwen van de dynamo zag ik nog een losse connector (zie foto). Ik kan me niet herinneren dat ik deze heb losgehaald, en ik zie ook geen losse kabels of connectors waar deze vriendjes mee is.
Korte versie:
De dynamo geeft bij zeer specifieke toerentallen wel een laadstroom, maar meestal niet. De dynamo is deze week gereviseerd, dus die zou in orde moeten zijn. Waar kan het aan liggen?
Vorige week kreeg ik problemen met mijn lieve 440. Ik kon merken dat het dashboard slechter afleesbaar werd, en toen ik de laatste keer wou wegrijden liep de startmotor ook al erg langzaam. 'even' naar de supermarkt werd wat langer, want ik kwam daar niet meer weg. Starthulp gevraagd, en weer naar huis. Nou niet dus, want ik viel onderweg stil.
De volgende dag was de diagnose al snel gesteld, namelijk een defecte dynamo. Een gereviseerde bij de garage ging al snel naar de 300 euro incl. uren en BTW, dus dat heb ik maar niet gedaan. In plaats daarvan maar een revisie laten doen. Hierbij zijn als het goed is de koolborstels, de koperen ringen en de lagers vervangen. Kosten: 70 euro bij een beunhaas.
Alles goed en wel, dynamo weer ingebouwd (wat gelukkig gemakkelijker ging dan het uitbouwen, met de stuurbekrachtiging en airco in de weg). Ik had de accu in de tussentijd volledig opgeladen. Motor gestart, alleen liep ie al een beetje onstabiel. Net alsof ie al ff in vochtig weer had stil gestaan. Voltages checken met draaiende motor dan maar. Ik kan me nog herinneren dat er de eerste keer 14V leek te staan, maar die waarde heb ik niet meer teruggezien. Wat spelen met de toeren, en het voltage leek te schommelen met een max naar 13.5V. Dat vond ik toen goed genoeg, aangezien de accu vol zat.
De volgende dag een ritje naar Amsterdam (vanuit Limburg), en op de A2 weer eens file. Ik merkte tijdens het filerijden dat het stationair inzakte toen ik het rempedaal intrapte (en dus de remlichten gingen branden). Ik vreesde het ergste, dus meteen de eerstvolgende parkeerplaats opgezocht. Wat ik daar merkte is dat soms de koplampen sterker gingen branden, als ik wat met het gas speelde. Ook was de indicator van de accu inmiddels al zwart. Ik vond het vreemd, maar ben zonder lichten verder gereden. Het was nog licht buiten, dus dat ging prima.
In Amsterdam ook weer prima weggekomen, en ik merkte dat de dashboardverlichting soms harder brandde. (het was dus inmiddels donker). Precies op 100km/h was dat ook het geval, dus zo ben ik maar naar huis gereden.
De accu bleek de volgende dag ook prima bijgeladen. Echter het probleem was er nog steeds. Vervolgens heb ik alle kabels van en naar de dynamo gechecked, ingespoten met contactspray en weer aangesloten. Het probleem lijkt echter niet verholpen. Ook de weerstanden zijn OK, en de massa gecontroleerd op diverse punten onder de motorkap, wat ook allemaal OK leek.
Ik kom er dus niet meer uit. Op zeer specifieke toerentallen laadt de accu bij, maar meestal niet. Is de spanningsregelaar kapot? Verder het vermelden waard: met het terug inbouwen van de dynamo zag ik nog een losse connector (zie foto). Ik kan me niet herinneren dat ik deze heb losgehaald, en ik zie ook geen losse kabels of connectors waar deze vriendjes mee is.
Korte versie:
De dynamo geeft bij zeer specifieke toerentallen wel een laadstroom, maar meestal niet. De dynamo is deze week gereviseerd, dus die zou in orde moeten zijn. Waar kan het aan liggen?