Pagina 1 van 2

bandenspanning loopt terug

Geplaatst: 15.03.2008 - 14:29
door marrty
Dag iedereen,
Ik heb een vraag over de bandenspanning van mijn Volvo 440. Ik heb de voorbanden op 2,2 bar gezet en de achterbanden op 2,0 bar. Dit is 1 week geleden. In die week heb ik 300 kilometer gereden. Nu controleerde ik gisteren weer de bandenspanning, en die staat voor de voorbanden nu op 2,016. Is het normaal dat binnen een week de spanning zoveel daalt?
Bedankt!
Martijn

Geplaatst: 15.03.2008 - 15:37
door Spoelbakkie
Ik denk niet dat dit normaal is, misschien is er een klein lek in je band, het kan ook zijn dat er rommel tussen de velg en je band zit waardoor hij niet goed afdicht. Weten ze misschien wel raad mee bij bandenservice, vr gr Herman

Geplaatst: 15.03.2008 - 16:19
door Battlecruiser
Bij oudere banden loopt de spanning wat sneller terug, maar niet zo snel als in dit geval.

Heb je de afgelopen week een keer een bocht loeihard genomen o.i.d.? Door een ruige beweging van de wielen kan er ook weleens wat lucht ontsnappen.

Is de meting in beide gevallen met hetzelfde apparaat gebeurd? Er zitten nl. nogal grote verschillen in meetwaarden tussen de diverse apparaatjes.

Geplaatst: 15.03.2008 - 16:49
door ps-amazon
dat bij oudere banden de spanning eerder terugloopt heb ik nooit zo ervaren, feit is dat oudere banden meestal om oudere velgen met oudere ventielen zitten en er in het geheel dus wel wat meer kans op lekkage is

een band die met twee bar op een tubelessvelg zit rij je echt niet "los" door bruusk rijgedrag

inderdaad heeft het meetapparaat en de temperatuur van de band duidelijk invloed op de gevonden spanning; vooral die meters bij benzinepompen kunnen enorm afwijken; daarom altijd met dezelfde meter een koude band meten; als één van de vier banden dan een afwijking vertoont weet je zeker dat er iets niet klopt;

oorzaken:
lek ventiel (monteer svp metalen ventieldopjes)
vuil velgbed (waar de band dus op de velg zit geklemd)
spijkertje in de band
inferieure kwaliteit band

als beide voorbanden dezelfde afwijking vertonen heb ik toch mijn twijfels over de manier van meten

wil je het zeker weten: naar de bandenboer en velg+band onderdompelen en kijken waar de luchtbelletjes vandaan komen

Geplaatst: 15.03.2008 - 16:54
door Battlecruiser
ps-amazon schreef: een band die met twee bar op een tubelessvelg zit rij je echt niet "los" door bruusk rijgedrag
Dat heb ik anders toch zelf een paar keer ervaren in het verleden...

Geplaatst: 15.03.2008 - 17:33
door ps-amazon
ongetwijfeld...

Geplaatst: 15.03.2008 - 22:17
door Iroll
Het lijkt me sterk dat allebei je voorbanden hetzelfde in druk verlaagd zijn zoals je omschrijft. Beide op 2,016 was eerst 2,2. Kan zijn dat je de banden hebt opgepompt na een stuk rijden, dan zijn ze warm. Als je daarna meet met koude banden heb je hetzelfde verschil op beide banden. Of heb je soms bij 2 verschillende adressen gemeten? Een ding is zeker, geen pomp geeft de juiste spanning aan. Ze verschillen allemaal van elkaar. Maar een lek dat je beide banden hetzelfde in druk verlaagd zou wel heel toevallig zijn.

Geplaatst: 15.03.2008 - 22:20
door Oceanracer
Waren de achterbanden wel gewoon weer 2.0 bar?

Geplaatst: 15.03.2008 - 22:21
door wpee
Ja, inderdaad, meet altijd met je eigen meter, vertrouw nooit op pompen langs de weg, ook al is het een "merk" tankstation. Ik heb verschillen van 3/4 bar meegemaakt met mijn eigen meter.
Ik meet nu altijd met dezelfde meter, dan weet je ook wat gebeurd.

Geplaatst: 16.03.2008 - 17:26
door sjoerdb
ehm, houden jullie ook rekening met de buitentemperatuur? dat kan ook verschil geven

Geplaatst: 16.03.2008 - 17:38
door Wiebe
Of laat ze gewoon vullen met stikstof :)

Geplaatst: 16.03.2008 - 18:00
door Auk
Wat Wiebe zegt is een verstandig plan, wanneer er geen lek in de band zit.

Zuurstof heeft een dunne molecuul die vrij gemakkelijk door het rubber naar buiten wil, daarnaast zit in zuurstof ook nog eens een vrij grote hoeveelheid aan vocht waardoor verschil in buitentemperatuur ook reactie op de levensduur van de band heeft.

Stikstof daaraantegen heeft een vrij grote molecuul en gaat dus moeilijker via het rubber van de band naar buiten.

Je kunt je banden dus gewoon oppompen met stikstof, bijvullen met stikstof is bij de ProfileTyrecenter gratis, maar bij anderen zijn er weer kosten aan verbonden...

Succes ermee!

Geplaatst: 16.03.2008 - 18:08
door ps-amazon
over de vermeende voordelen van stikstof is op dit forum al eerder geschreven; zou je nog kunnen opzoeken

Geplaatst: 16.03.2008 - 18:43
door dr hilus
Met alle respect, stikstof in banden is onzinnig:

De lucht die normaal gesproken in je band gaat, bestaat (het is gewone buitenlucht) uit rond de 70 % stikstof, de rest is zuurstof en een paar procent overige gassen.

Er vanuit gaande dat het de zuurstof is die uit je band verdwijnt, je dit steeds weer aanvult met normale buitenlucht, zal na een paar keer je band oppompen je band voor het grootste deel met stikstof zijn gevuld.

Geplaatst: 16.03.2008 - 19:41
door herbie5251
ff afsoppen met afwasmiddel,kom je misschien een lek
tegen,had ik ook langs het ventiel

Geplaatst: 16.03.2008 - 21:30
door sjoerdb
ik heb toch wel een voordeel: mijn winterset zijn nieuwe banden en nieuw gepoedercoate velgen. nieuwe ventielen erbij en tot nog toe geen last gehad van lege banden.

Geplaatst: 17.03.2008 - 13:18
door Wiebe
http://www.stille-autobanden.com/stikstof-banden.html

Hier kun je de voordelen van stikstof zien :)

Geplaatst: 17.03.2008 - 13:47
door trompetje
het blijft onzin, die stikstof...... :lol:

zoals "Dr. Hilarus" als schreef:

Lucht is voor 78-79% stikstof.
Als alleen de zuurstof uit een luchtgevulde band diffundeerd (zuurstof, O2, is een groter molecuul als stikstof, N2 dus het lijkt me sterk !?!?!?) dan gaat je band van 2.5 naar 2 bar (~80%) weer aanvullen met lucht tot 2.5 bar geeft al 96% stikstof...... :?

@ Martty: Waar meet jij je bandenspanning met vier significante cijfers? :shock:

Geplaatst: 17.03.2008 - 14:00
door SchoutenCC
De site zegt zelf al: normaal heb je 80% stikstof gratis. Aangezien het dus die andere 20% moet zijn die ontsnapt heb je bij de eerste bijvulling (uitgaande van een splinternieuwe band dus die nog nooit is bijgevuld) die 20% nu ook met 80% stikstof bijgevuld. Je zit dan al op 80% + 80% * 20% = 96% stikstof. De tweede bijvulling vermindert dat met nog eens 80% en je zit op 99,2% stikstof.
Natuurlijk zijn deze getallen enigszins uit de lucht gegrepen en onnauwkeurig, maar je ziet hoe de band dus eigenlijk zichzelf gewoon al vult met stikstof.

Een andere opmerking die ik nogal apart vond op die site is dat stikstof een "vlamdovend effect" heeft. Heeft iemand anders misschien toevallig gewone lucht dan wel een keer zien branden? Sowieso staat er druk op de band dus als er brand is klapt hij gewoon en hij blust de auto niet ofzo.

Mijn mening: die "enkele euro's per band" kun je wat beters mee doen.

EDIT: en in de tussentijd schrijft iemand anders hetzelfde ;)

Geplaatst: 17.03.2008 - 16:20
door Battlecruiser
Daar komt nog bij dat een stikgevulde band altijd begint met 1 bar gewone lucht. Dus die groene-dopjes-banden kunnen na de eerste vulling ook niet gevuld zijn met 100% stikstof.

Maar inderdaad, stikstof in banden is een paar jaar terug een leuke urban-legend geweest waar de bandenboeren wat geld mee konden verdienen van onwetende burgers.
Wij trappen er niet meer in...