Pagina 1 van 1
Mistlampen inbouwen, is dit moeilijk?
Geplaatst: 16.08.2005 - 10:35
door volvo for life
Ik wil graag mistlampen voor inbouwen in onze 440, is dit te doen of moet je dit aan de specialist overlaten?
Zit de bedrading er al of moet die ook aangelegd worden?
Het is een 440 uit 1996.
Geplaatst: 16.08.2005 - 12:14
door V480-S60
Eerst even een vraagje,
Is het een benzine of een diesel?
Bij de diesel mogen namelijk geen mistlampen geplaatst worden aangezien dan linksvoor (voor de bestuurder) de inlaat van de IC wordt bedekt.
Bij een benzine kan het in principe makkelijk, gewoon de afdekkapjes uit de bumper verwijderen, de lampen erin en aansluiten (t'is dus al voorbedraad, je moet de draden alleen even zoeken) Je moet ze daarna nog wel even laten afstellen.
Tevens even een afdekplaatje van je dashboard afhalen (tussen je achterruitverwarming en mistachterlichtschakelaar) en daar de schakelaar voor je mistlampen inbouwen. (Ik weet alleen niet of je dan ook nog het waarschuwingslampje moet aansluiten)
Suc6
Geplaatst: 16.08.2005 - 12:56
door volvo for life
nee, het is geen diesel, nadat ik dit gelezen heb denk ik dat het wel makkelijk is.
Bedankt voor de uitleg.
Geplaatst: 16.08.2005 - 13:15
door volvo for life
Weet iemand misschien waar mistlampen te verkrijgen zijn?
Geplaatst: 16.08.2005 - 19:02
door Michel740Turbo
Vraagje: nou is dit bij mij niet meer van toepassing maar moet hij er ook geen relais bijzetten??
@volvo for life
kijk eens op marktplaat heb er pas geleden nog een paar voorbij zien komen..ander op de sloop of volvo expert als Rima
Geplaatst: 16.08.2005 - 19:06
door volvo for life
Op marktplaats al gekeken, maar zonder resultaat, gewoon goed in de gaten houden.
De sloop heeft geen 440's van de laatste generatie, zo duurzaam zijn ze nou!
Geplaatst: 17.08.2005 - 15:56
door V480-S60
Michel440sports schreef:Vraagje: nou is dit bij mij niet meer van toepassing maar moet hij er ook geen relais bijzetten??
Dat zou wel eens kunnen. Maar volgens mij is het hetzelfde relais dat gebruikt wordt voor het mistachterlicht en zit dat gewoon in de relaiskast.
Maar Volvo for live kijk voor de zekerheid even in je instructieboekje na, welk relais je moet gebruiken.
Ik had in ieder geval in mijn 440 genoeg relais over, die niet direct gebruikt werden.
Geplaatst: 17.08.2005 - 18:32
door volvo for life
Bedankt voor de tip! Ik bekijk het wel, maar ik denk dat het wel gaat lukken.
Geplaatst: 14.05.2008 - 14:04
door 440rijder
Kan het zijn dat niet in elk model 440 (eigen '96 1.8DL Fleet) de bedrading etc is voorgemonteerd? Ik heb stevig gezocht maar kan niets vinden. Ook het schakelaartje doet geen lampjes op het dashboard branden (relais nog niet gemonteerd?).
Wat is het type relais wat ik nodig zal hebben om het op de 'officiele' manier aan te sluiten, zonder eigen draden te leggen naar relais etc.?
Geplaatst: 14.05.2008 - 18:00
door dr. Adipositas
/edit; ik zie zojuist de datum van dit topic, niet meer relevant dus.
Geplaatst: 14.05.2008 - 22:05
door Iroll
Geplaatst: 16.05.2008 - 11:41
door 440rijder
Bedankt, is voor fase 2 de procedure gelijk aan die hier beschreven? Zijn de aansluitstekkers + relais ook los verkrijgbaar bij bv de Volvodealer?
Geplaatst: 16.05.2008 - 18:31
door rev
440rijder schreef:Bedankt, is voor fase 2 de procedure gelijk aan die hier beschreven? Zijn de aansluitstekkers + relais ook los verkrijgbaar bij bv de Volvodealer?
Relais heb je niet nodig, draden zitten opgerold onder de koplampen, knopje kan je activeren. Om dit te doen moet je het middelste schakelaar er uit trekken, je moet dan een plastik nokje afbreken. Als dit gedaan is kan je het lampje op het dashboard aan doen maar zal de schakelaar nog niet werken. Hij zal altijd terug gaan naar de 0 positie, hiervoor moet je op de sloop een veertje en een pennetje gaan halen, deze kan van eender welke schakelaar zowel achter verwarming als mistlamp.
Andere optie is gewoon nieuwe schakelaar kopen.
Greetz Jan
Geplaatst: 16.05.2008 - 22:14
door Iroll
Relais zou ik zeer zeker weten wel inbouwen. Anders loopt de 110watt van je mistlampen via een ielig schakelaartje. Dat is wachten op oververhitting door overbelasting en in ergste geval brand als je ze een keer echt nodig hebt en ze staan lang aan. Daar helpt geen zekering tegen. Zal zeker zonder relais een tijd goed gaan, maar op den duur grote kans op ellende.
Geplaatst: 17.05.2008 - 06:14
door 440rijder
Bedankt voor de anwoorden allereerst, ik heb na grondig zoeken echter geen kabels gevonden voor de mistlampen (wel voor de koplampwissers? op de draden bij de koplampen zitten andere stekkers in ieder geval dan op de originele mistlampen, bruin, bruin-wit zijn de draden welke ook niet lang genoeg zijn om naar onder te komen).
Daarnaast heb ik de schakelaar zoals gezegd geactiveerd, er gaat geen controlelampje op het dashboard branden bij omzetten hiervan.
Ik vermoed dat de optie niet is voorgebouwd in mijn model (1.8 B18U '96 DL Fleet), zou dat mogelijk zijn?